fredag 6 november 2015

Jag kan inte få tiden att räcka till"

Hej hej!
Ja sedan sist har det inte hänt så mycket, men trots det så har jag inte fått tiden att räcka en enda dag.
Ja hur gör jag, och vad gör jag för fel haha? :)

Jag har kaklat, jag har fixat mina grejer till Sussies skattkista (loppis) i Borlänge.
En dag var jag till hjälpmedelcentralen för att fixa till det sista på min manuella rullstol.
Frisörbesök en annan dag.
Ja dagarna går så fort, så fort.



Det allra bästa och viktigaste sedan sist jag skrev är att Maria är tillbaka!
Ja och med besked liksom :)
Härligt underbart och så toppenroligt känns det att ha henne tillbaka.
Men en dag i taget så hon kan känna efter hur hon vill och orkar.
Ni som läst förut vet ju, men ni andra vet inte att hon opererat bort en tumör i sitt huvud.
Ja en stor operation har hon genomgått och ingen visste hur det skulle bli efteråt.
Jag är så lycklig att allt gått bra och att hon mår ganska bra. Lycklig, ja det är jag det.


Jag har haft toppendagar och dom dagar som Nui varit här så har vi tränat på språket förstås, ja jag kan lova att vi inte har ett lätt språk här i Sverige.
Ja jag och vi alla bara pratar ju på, men nu då jag ska tänka till och förklara mycket så är det svårt. När Nui frågar mig varför det är si eller så så kan jag inte svara!?
Nej det finns inget rim eller reson ibland.
Jag har hjälpt henne med lite läxor också och hon är så duktig så duktig.
Hon förstår så mycket och har så lätt att lära.

Jag och min kära man Gert har gjort klart bordet som ska vara på våran lilla toalett.
Ja ni vet ju alla att jag älskar att kakla, ja jag gjorde verkligen det och gör fortfarande.
Ja det var bara ett litet bord, men åh så roligt det är och så fint det blir.



Ja det är inte det lättaste att skära plattor sittande i rullstol. Kanske om jag var lite smidigare i kroppen :) Men i mitt fall då jag inte är smidig alls så blev det lite svårt. Men det gick!



Gert blev både dammig och "nysnödig" utan sågande :)

Då jag mätte ut hur det skulle bli med kaklet, så behövdes det skäras av en och en halv centimeter på varje sida. Ja alltså på åtta plattor bara.
Det går inte att skära av så lite, och verkligen inte med den plattan jag valt.
Jag gjorde skär med skäraren jag lånat, och så fick Gert såga av dom med en klinga. Samarbete :)
Tur att han har grejer :)
Då jag jobbade på golvfirman för länge sedan, så gillade jag inte alls våra sågar vi hade att låna eller hyra ut. Nej jag tyckte och tycker det är lite otäckt med en sån elektrisk med klinga.
Men en vanlig skärare, ja det gillar jag.



Ja, jag satte dit plattorna en dag, och fogade nästa.
Lite fixande kvar bara och sen kan rörmokaren dyka upp.
Skönt att få en till toalett, och Melina kan få sitt sminkställe i ordning till slut.

Som det varit nu har hon suttit på hallgolvet framför den stora spegeln och sminkat sig.
Super dåligt ljus dessutom, nej inte bra alls.
Snart får hon ett bra ställe med bra ljus. Jag tar kort sen då det är helt klart så får ni se.
Jag kommer tycka att det är jättefint iallafall :) Och det är ju vi som bor och tycker här :)


Medan jag satt och kaklade så fick jag ett pip på mobilen från Maria.
Hon var på ett loppis och hade hittat en brödburk till mig. Ja det stod mitt namn på kan jag lova.
Jättefin, fantastiskt fin burk till mig. Tur att Maria vet vad jag vill ha och tycker om, ja Rebecca med förstås :)


Jag och Rebecca har varit  till ett loppis i Borlänge,  med alla grejer som jag skulle ställa dit.
Ja tre våningar blev fulla kan jag säga trots att det var stora hyllor.

Ja till er som inte vet, så hyr man en hylla där en viss tid och så sätter man på lappar med pris och hyllnummer på. Så smidigt och man slipper stå och sälja sina egna saker.
Jättebra att folk får kolla runt i lugn och ro tycker jag. Ja utan att han någon står och kollar :)

Jättebra verkligen, och i torsdags då jag skulle till hjälpmedelcentralen i Borlänge, ja då slang vi in på loppiset för att kolla läget. På tisdagen var vi dit med alla grejer.
Hon som har loppiset sa att jag sålt mycket saker, och vi kunde ställa dit lite mer.
Jag hade lite påsksaker med mig nu också fast det snart är jul.
Ja allt jag säljer är billigt, ja mycket kostar fem kronor och tio och tjugo.
Ja det mesta är så billigt.
Det är ju inte så att jag måste tjäna pengar på det, nej det är ju för att jag inte vill slänga alla saker utan att ge någon annan en chans att kunna köpa billigt.
Ja hellre en femma än att slänga.
Jag skulle kunna skänka också förstås, men det är lite bökigt känner jag och mycket spring blir det då, ja alltså här hemma.

Jag har lite julsaker också som jag inte vill ha, men det ska jag skänka till lions.
Ja min granntant Ulla hjälper till då dom ska ha lite loppis med bara julsaker.
Ja då kan mina saker passa, och jag tror faktiskt att dom kan sälja allt, men det gäller att dom sätter billiga priser förstås. Där är ju inte jag med och bestämmer haha :)
Ja att skänka är ju det bästa, det gör mig glad i hjärtat att se att någon blir glad över det jag inte varken vill ha eller behöver.



Då jag var till hjälpmedelcentralen  så fick jag jättebra hjälp och det behövdes inte justeras mycket alls. En ny rygg fick jag och den kändes super bra direkt.

Handtagen bakpå är inte raka :)
Rakel som hjälper mig undrade direkt vad som hänt med mina handtag där bak??
Vad och hur menar du då?
När jag tittade jag med så såg jag ju att dom var allt annat än raka som dom borde varit.
Oj då, blev det så av mitt fall i källaren för några veckor sedan.

Jag på källargolvet :)
Varken jag eller Rebecca eller Maria har sett eller ens tänkt på dom :)
Vi var ju bara glada att det gick bra.
Dom i Borlänge hade aldrig sett på maken:)
Teknikern tog med min rullstol för att kolla igenom den ordentligt så den inte fått sig någon annan smäll. Det hade kunnat finnas någon spricka i den.
Men nej då, den var hel och bara för mig att köra.
Jag fick nya raka handtag och en ny rygg som gör att jag kan sitta med 90 graders vinkel.
Ja jag kan verkligen sitta ganska bra, ja och ett höft bälte behövs inte bestämde vi allihop. Jippi!!
Ja det var så roligt att känna att jag kunde sitta ganska bra faktiskt. Det var länge sedan det kändes så bra som nu.

Det är inte lätt att köra rullstol då man nästan lutar så mycket så att man ligger ner.
Nej det kommer bli mycket lättare nu då jag kan och orkar ta i mer och några varv om dagen ska det allt få bli.


En dag här i veckan har jag varit och lyxat till mig vid frissan också.
Jag blev så nöjd så.
Sanna på willys hårverksta är min frisör och jag är så glad för det.
Lyxiga dagar är det verkligen då jag får gå till henne. Gudomligt skönt.

 

Jag beställde ett par original moonbots häromdagen som dök upp jättesnabbt.
Vi provade dom men det gick inge bra alls.
Jag har ett par sedan tidigare som inte är riktiga, som jag lätt kan få i foten i.
Jag och Maria provade men fick ge upp. Så synd, men så kan det vara.
Någon dag senare så testade Rebecca och jag, och det gick att få  i fötterna.

Jätteroligt och skönt då dom ju är varma och precis vad jag behöver då det blir kallt snart.

Jag antar och tror att det var mina spastiska ben och fötter som ställde till det då Maria och jag provade.
Det gäller att jag planerar när jag ska på med dom, eller inte.
Jag har ingen känsel alls, jo det har jag, men väldigt konstig känsel kan jag lova.
Jag kände hur som helst att det faktiskt blev väldigt varmt.
Underbart för jag vill ju verkligen inte frysa, och jag trodde knappt att jag skulle känna varmt och kallt så enkelt, men det gjorde jag.



Jag och Gert klädde oss ordentligt en dag för att fara på hockey i Ludvika ishall.
Ja jag följde förstås då jag ju kan tycka det är lite roligt :)

Nej nu måste jag faktiskt börja rätta allt jag skrivit. Gert är på bortamatch i Vansbro och Melina är ute och åker bil med Oscar. Ja då förstår ni ju att jag passar på!
Gert kommer hem mitt i natten så tills dess är jag säker på att jag sover. Ja jag är trött redan.
Imorgon är en ny dag med nya möjligheter.
Livet är lite hektiskt, men härligt.

Kram kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar