söndag 5 februari 2017

En nära döden upplevelse

Längtar efter våren nu :)

Hej hej!
Jag hoppas att alla har det bra och ni får som vanligt nog bereda er på ett långt inlägg.
Jag såg på Reneés brygga häromdagen. Jag tittade inte då programmet sändes, utan någon dag efter.
Jag fastnade lite på vad Anders Timell sa, ja jag insåg att vi var lite lika, iallafall på en sak.
Ingen av oss har dåliga dagar, han sa precis så som jag brukar säga och skriva.
Knepigt att se och lyssna på ord och meningar som ju jag redan sagt, väldigt knepig känsla kan jag lova.
Dom flesta har dåliga dagar, ibland ofta ibland mer sällan, men alla har det. Ja det tror man! 
Jag har inga såna dagar faktiskt. (Iallafall inga som märks :) )
Jag har det så fantastiskt bra, mina timmar räcker inte till för allt jag vill göra hela tiden. 
Jag är glad över det, och även fast det ju låter helt galet och kanske lite påklistrat så är det inte det. Nej, jag är så glad som jag ser ut och jag mår så otroligt bra.


En dag i veckan så for vi till stan för att göra lite uträttningar, efter och mellan det vi skulle göra så tänkte vi gå på China för att äta lite lunch. Rebecca fyllde år så det passade ju jättebra. 
Vi var in på Åhléns där Melina har sin lärlingsplats för att säga hej lite. Hon hade inte haft lunch än så då kunde hon gå med oss för att äta lite hon med. 
Rebeccas man Johan och min Gert följde dom också. Mysigt.

Jättegod mat som vanligt och jag tog som nästan alla andra gånger, friterad kyckling med sötsur sås, herregud så jag tycker om det! 
Någon gång då vi ätit där på kvällen så har jag valt deras fisk på planka som jag tycker är god, men om inte den, så blir det det vanliga.
Varför chansa liksom? Haha :)


När vi skulle göra lite ärenden efteråt så var vi in på Synsam för att jag ville ha hjälp med mina glasögon. Att få dom att sitta lite bättre.
Där inne fanns en rolig maskin som gjorde att man såg sig själv i olika glasögon, alla var inte snygga kan ju tilläggas :) Roligt hade vi där en stund iallafall. 
Glasögonen kändes bra då jag gick ut, men efter någon timme var det inte bra alls. 
Imorgon får jag åka dit igen för att ändra, bara på den ena sidan. 
Jag har haft lite svårt att få till dom bra och det är alltid bakom vänster öra det gör ont. 
Jag har nog något fel där bakom haha :)

Jag och "min" glada gris <3 Sa Coma Mallorca

Jag har ju skrivit så många gånger om att jag är positiv och glad nästan jämt, och det är jag.
Men en sak jag känner att jag faktiskt inte blir varken glad eller positiv över är det jag kommer att skriva om här nu.
Jag undrar hur många som haft influensa egentligen? 
Jag tycker det slängs med det ganska ofta, och ibland om någon har lite feber eller lite ont i halsen så har den personen influensa.
Jag vet, ja faktiskt så vet jag hur det kan vara att ha influensa, på riktigt. 
Jag tycker att det är trams att säga att man har en sjukdom som är jobbig som tusan, och inte ha den.
Säkert många fler med mig som kan bli lite lätt irriterad över hur alla har influensa runt om sig, och som faktiskt kanske "bara" har en förkylning.
Då man har influensa så är man sjuk, ja det kan vara en nära döden upplevelse på riktigt. 
Man orkar inte knappt att leva, ja så kan det faktiskt kännas. 
Det här kan dra igång en massa vet jag, men jag skriver om det iallafall då jag tycker att man missbrukar ett ord och en sjukdom. 
Till slut har alla en släng av influensa och ingen vet eller kommer att förstå vad influensa är egentligen. Vem kommer att tro mig då jag blir sjuk om jag har den till och från hela tiden!?

Om man samtidigt som man har influensa kan sköta om sig och sin familj, man kan vara på facebook eller vara på affären och handla kanske. Ja jag skulle då inte kalla det jag har för influensa. 
Nej en vanlig förkylning är ju helt annat, det kan man ha och ibland flera gånger per år och ändå kunna klara det vanliga skapligt bra. En Ipren och så orkar man ett tag till liksom.
Ja jag blir faktiskt lite trött på dom som säger då man möter dom ute på affären att dom har influensa? Nej det är inte okej tycker jag.
Många kan bli irriterade av det jag skriver, men jag tror att det finns många fler än jag som tycker som jag. Kanske är det därför jag sticker ut hakan lite. Sunt förnuft.
Nej gnäll finns det överallt och att söka sympatier för något man faktiskt inte har, nej det gillar jag inte alls. 

Den som har influensa, den ligger i sängen eller en soffa kanske och har fullt sjå att andas och att få i sig något. Den bryr sig inte alls om facebook eller andra sidor, nej den vill bli frisk och har inte ork att bry sig om Internet.
Jag har haft det, en gång.
Det är absolut det värsta jag varit med om, och även fast det var många år sedan, så glömmer jag det aldrig.
Jag fick tag i barnens pappa som kom till mig. Han trodde att han kunde ta hand om dom hemma hos mig, men det hade aldrig gått. 
Han fick ta med tjejerna till sig, för det skulle ju aldrig gått att dom var kvar hos mig då. 
Jag behövde vara ensam, inga ljud. 
Jag låg i soffan med hög feber, frossa och jag hade ingen aning om det var natt eller dag, jag har aldrig, varken före eller efter mått så dåligt.

(Jag har fått cellgift och jag har opererat mig, och varit sjuk i mycket mer än halva mitt liv. Oavsett det så var den influensan det absolut värsta jag varit med om.)

Nu på den tiden så fanns inte facebook, men jag kan lova att jag inte hade orkat.

Min vän Elenor kom med nyponsoppa, och min chef oroade sig över mig. Jag lät väl helt full då jag lyckades svara i telefonen. 
Jag kämpade för att orka leva. 
Inte förrän långt efteråt förstod jag ju att jag haft influensa, inte mitt i det jobbiga. Nej då orkade jag inte att tänka alls.
Mina föräldrar kom och hämtade hem mig till sig efter att jag inte svarat i telefon på några dagar. 
När jag var hos dom och fick något att dricka och äta så blev jag ganska snabbt piggare. 
Hemma hos mig orkade jag ju inte gå för att ta mig något. 
Jag hade nog behövt bli ompysslad tror jag faktiskt, då hade jag kanske blivit friskare fortare. 
Jag hade behövt att få vatten/vätska vilket jag ju inte kunde ta mig till. Nej fy vilken sjukdom!

Nu behöver kanske inte en influensa vara så kraftig som jag fick, jag är ju ingen doktor alls, men jag vet. Jag vet att om man kan fixa vardagen och vara igång, ja då har man troligen en förkylning.

Nu till ett sjukdomstillstånd, till migrän.
Det är precis lika med migrän. Hur många gånger läser man inte på facebook om vilken "migrän från hell" en del har!? 
Jag vet tyvärr verkligen också hur migrän känns. 
Jag kan lova att om jag har ett migränanfall, så är det sista jag vill och orkar är att uppdatera mig på facebook! (migrän har jag haft väldigt många gånger, inte bara en som min enda influensa)
Hur ska den som skriver så, lite då och då kunna bli trodd på. Vem ska tro att det är på riktigt den dagen som det är ett migränanfall?
Vi som har det och vet hur illa det är, vi kommer inte att tro på dig som skrivit det. Och trots värken tackar du på varje krya på dig, svarar gärna lite på alla sympatier du får på ditt inlägg.
Jag vet att det är många som har migrän lika som jag, och som tycker precis som jag.
Ett mörkt svalt rum, och en hink behöver jag. 
Ja ifall jag behöver kräkas vilket ju händer då inget annat hjälper. 
Nej det är tydligen väldigt lätt att överdriva sin huvudvärk, ja med lite huvudvärk så kan man ju fungera rätt skapligt. 

När jag ändå gnäller lite om sjukdomar så går jag lite in på vinterkräksjukan.
Om jag skulle kräkas, ja då skulle jag nog fått en släng av magsjuka, ja så skulle jag absolut tro.
Hur kan jag veta att jag har vinterkräksjuka? 
Jo kanske om en hel skola eller hela avdelningar på ett sjukhus tex kräks, ja då kan jag förstå att man kallar det för det, kanske eftersom det är en extra stark och smittsam sjuka.
Men om jag blir liggandes och kräks några gånger, ja då har jag ju en vanlig magsjuka. 
Nu var det flera år sedan jag hade det, men då man har en så kan man ju kräkas i flera dagar, men för mig är det magsjuka iallafall :)
Jag blir lite less på det också faktiskt, att man drar till och har vinterkräksjukan bara för att det låter värrä?eller? Vem tävlar man med liksom?

Om jag kan försöka sammanfatta det jag skrivit så är det ju så att man kanske hellre tar till starkare ord för det man har, just för att många ska tycka synd om sig? 
Ja det låter ju förstås värrä med en influensa än en förkylning. 
Det låter värrä med migrän än huvudvärk, och det låter värrä med vinterkräksjukan är magsjuka.

Jag som varit sjuk så mycket och så länge kan inte för mitt liv förstå varför man vill vara mer sjuk än man är!
Jag har iallafall fått lite Ms bara :)

Ja nu är ju allt jag skrivit min åsikt och jag skriver ju hur jag känner bara, du får förstås tycka precis som du vill. Här i mitt skrivande så är det ju jag som tänker och tycker, och jag blir inte ett dugg någonting om du tycker annorlunda :)

Mellogodiset var slut innan det började :)
Nu till något helt annat :)
Igår var det Lördag och melodifestivalen förstås. I min familj är det ju mest jag som vill titta.
Gert tycker att det är sådär, och egentligen jag också.
Första låten, ja den första låten var en riktig Nina låt. 
Jag älskar den takten i låten, verkligen älskar den. 
Ja ni kan ju förstå hur gärna jag skulle velat dansa till den takten. 

Förr i tiden då jag och min vän Elenor gick ut lite titt som tätt, så hade vi olika favorit takter. 
Hon gillade mest "ryckiga" (snabb takt) låtar, och jag gillade "mintakt" (soul ungefär) låtar. 
Vi fick ju offra oss och dansa med varann trots att vi gillade olika. Åh så roligt vi hade det!
Nu saknar jag absolut inte den ut och dansa tiden, nej men jag saknat just den känslan att jag kunde gå ut om jag ville, jag kunde dansa loss haha :)
Nej då jag var en lugn person tror jag :) Men nu då jag sitter där jag sitter så blir ju längtan lite större kan jag tro. 


På dagen igår så började vi på att greja i tvättstugan. 
Jag vill piffa upp rummet så att det blir finare, och så fräscht och fint det går vill jag att det ska vara.
Ny färg på en bedrövlig vägg ska det bli.
Nu är golvet superfult också tycker jag, men när väggarna blir okej så gör det liksom rummet. 
Golvet är okej och helt så jag tycker det är onödigt att göra om det som ändå fungerar. 
Det blir bra då allt är klart sen är jag säker på.

Ny färg och lite draperi och nya tvätt korgar, ja det blir kanoners det. 
Jag lägger ut några bilder på när Maria grejar, men sen blir det före och efter bilder förstås.
Det satt gamla köks skåp på väggen som Gert varit så snäll att ta ner, men dom ska upp igen då vi målat klar. 
Dom ska upp på plats för lite extra förvaring och istället för dörrar så blir det lite fint draperi istället. Det kommer att bli gulligt och fint, precis som jag vill.
Det ska ju vara mysigt i en tvättstuga så man kan vilja vara där tycker jag. 
Maria och Rebecca är ju dom som är där mest, så dom ska nog bli nöjda :)


Idag har Maria målat en gång till och det blev kanoners verkligen.
Ni som målat någon gång vet ju att det alltid ser för taskigt ut efter förstå strykningen, oavsett liksom!
Gång nummer två och ibland nummer tre är som natt och dag. Då blir det fint på riktigt!
När det är klart där nere i källaren är det hallen och trappan ner som står på tur. 
Jag har en plan och det kommer förstås bli toppen :) Jag låter lite kaxig kanske, men i det här fallet kan jag lova att jag kommer att kunna visa er något toppenfint då det är klart :)

 

Gert har gjort köttfärslimpa idag till oss, och jag skulle för första gången göra brysselkål.
Jag hade köpt dom häromdagen som jag tyckte skulle bli bra till köttfärslimpan.
Jag gjorde efter konstens alla regler haha :)
Jag kollade upp hur länge jag skulle koka för att sen bryna på dom lite i stekpannan.
Jag hade saltat ordentligt och även strött på flingsalt och svartpeppar, men jag gillade dom inte :( Tråkigt jag som tycker om kål.
Det smakade trä och jord mest tyckte jag. Jag var inte så haj på just den grönsaken, men nu har jag ju iallafall testat och kommer förmodligen inte att göra det igen.
Dom ser ju så goda ut tycker jag, men jag får ge mig på något annat som säkert är godare.
Bra och roligt att testa något man aldrig gjort förut.
Såsen, den stekta löken och potatisen blev jättebra iallafall, så god mat fick vi :)


Jag har haft och har en stor blåsa i munnen, jag har haft den i några dagar.
Den har nog varit som värst i dag tror jag. Dom brukar finnas en vecka åt gången, och jag får vara glad att det bara är en den här gången.
Ja det gör ganska ont, och särskilt då man ska äta och faktiskt prata.
Jag fick dricka kaffe med sugrör idag, det gick inte på annat sätt.
Eftersom det känts värst idag så kommer det alldeles säkert bli bättre imorgon :)
Det här med blåsor i munnen har jag haft sedan jag var liten, då och då.
Min pappa och min farmor hade blåsor dom med.
Min syster hade också men kanske inte så ofta då hon var yngre, men då hon blev gravid.
Ja jag minns inte men kanske i nio månader i sträck! Hon kunde ju knappt få i sig något.
Fy så jobbigt hon hade det.
Så illa har jag inte haft det, bara några samtidigt, då och då.
Det är väl något vi fick med från pappas sida, munnsår liksom haha :)
Ja hörrni, idag har jag verkligen tyckt till om det jag känner att jag kan få lite nog av.
En del tycker säkert att jag gått över alla gränser, medans andra känner lite som jag.

Nu ska jag ska försöka att rätta allt jag skrivit och hoppas att ni alla har det bra.
Kramar från mig till dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar