torsdag 23 februari 2017

Jag gillar det inte, men jag älskar den!


Hej hej!
Jag hoppas att alla mår så bra det bara går. 
Här hemma har veckan varit lite späckad som vanligt. 
Jag förstår inte varför det ska bli något varenda dag, varför det inte kan få vara tomt i kalendern? Dålig planering av mig är det förstås eftersom det blir så, men tider man får vid sjukhus och så kan man ju inte rå för :) Vill inte boka om, om jag inte verkligen måste.


Vi har pysslat på, lagat mat och bakat har jag gjort. 
Vi har också varit hundvakt ett par dagar, Marielles Tyke har vi haft hos oss då hon varit och jobbat. Ja hon har börjat jobba på en ny restaurang i Ludvika, "Pitchers". Dom har varit där och grejat lite för att öppna nu ikväll.
Roligt och bra för henne att ha något på hemmaplan, mellan pluggandet. 
Hon jobbat på en restaurang i Örebro också, i baren och hon tycker att det är jätteroligt. 
I Örebro är det  full fart och massor med människor och högt tempo, här i Ludvika blir det lite lugnare skulle jag tro. Bra att kombinera så att hon får lite av varje förstås.
Men det är huvudsaken att hon trivs och har det bra, sen får tiden utvisa hur det blir med allt:)

Tyke är så snäll och så otroligt söt. Han vill inte gå ner i källaren här hemma hos oss. 
Nej det är trots att både Maria och Gert är där nere läskigt. Han får hålla sig uppe vid mig och stå och vänta på dom, då dom är där nere. 



Han är lite vaktig över mig då vi är hemma bara han och jag, han vill gärna vara lite ivägen haha :) Eller visa mig att han finns nära då han lägger sig lite över mina fötter tex då jag ligger och vilar lite. Mesta tiden hänger han över soffan för att se när Marielle kommer hem .)


En dag i veckan så hade jag mitt varannan månads möte på Gyn i Falun. (byte av kateter)
Inger heter min sköterska och hon fixar det ju lika bra varenda gång. 
Trots att jag vet att det går bra och att det bara gör ont en liten stund så gruvar jag mig. 
Ja jag får verkligen bita ihop och knyta mina händer allt jag kan. 

Stackars mig!! :)

Varannan månad ska jag ju byta min kateter och även fast jag inte gillar det alls, så gillar jag ju min kateter. Ja jag inte bara gillar den, jag älskar den! 
Den har gett mig sån frihet och jag kan vara borta utan toalett hur länge som helst. En underbar uppfinning!
Nu då man har en kateter så är ju risken överhängande för att få urinvägs infektioner. 
Jo minsann jag vet ju det. 
Jag har skrivit om det förut, flera gånger och just nu känner jag att jag har det igen, jag blir så trött på dessa infektioner.

Jag har ju skrivit om min kateter förut, men om det är någon som inte vet vad en suprapubis kateter är, så är det en kateter som går in under naveln direkt till urinblåsan. 
Ja alltså inte den "vanliga" vägen. 
Min kateter är alltså typ en smal slang som går från urinblåsan genom magen till en påse som jag byter varje dag. Hur smidigt som helst och jag slipper bekymmer med toalettbesök. Underbart!

När jag skrev om det förut i ett inlägg, så fick jag en broschyr och ett lite brev från en person. 
Ja det handlade just om suprapubis katetrar och dessa urinvägs infektioner. 
Det var en person som läst om mig och ville hjälpa mig. Så otroligt snällt att tipsa mig och vilja hjälpa.
Det finns en ny sorts kateter som är gjord av något som inte bakterierna ville fastna på. Gissa om jag vill prova??
Nu då jag var i Falun så gav jag broschyren till Inger som lovade att prata med en doktor där. 
Nu väntar jag på att få svar på om och hur vi kan beställa hem såna till mig, som dom kan använda då dom byter. 
Det kan ju faktiskt bli så att jag helt enkelt slipper fler urinvägs infektioner, och gissa hur gärna jag skulle vilja det?!
Jag får säkert svar imorgon eller på Måndag, så tills dess håller jag tummarna för att dom kan hjälpa mig.

Robban tog kortet som jag "lånade " lite :)

På väg till Falun, innan jag skulle till Gyn så stannade vi till vid mitt assistentbolag "Libra" för att prova arbetskläder. En av cheferna där, Robban, han förevigade oss då vi tittade och provade :)
Det är roligt att träffa dom på kontoret lite, dom är så gulliga och hjälpsamma allihop.
Jag har verkligen ett toppen bolag jag, jag är så himla glad för dom allihop, och särskilt Carina då som är min "Chef" :)
Efter att vi provat och kollat kläder så for vi till sjukhuset och vi blev en timme för tidiga. 
Ja hellre det än att behöva stressa. Jag gillar inte att skynda mig eller oss, nej jag vill ha tid på mig.
Vi tog en kaffe på sjukhuset medan vi väntade och jag började gruva mig :)


Efter bytet så gick vi till Dalasalen för lite lunch. Jag tog några kort på oss, men Gert blev inte med på bild, men han var med.
Det var så härligt soligt så ingen av oss såg någonting, vilket ju syns haha :)


Brysselkål, ja jag gjorde ju såna här hemma en dag ganska nyligen, och dom blev inte goda alls.
På restaurangen fanns det brysselkål i en skål så jag tänkte ge dom en andra chans, men nej tack.
Trots att dom var gjorda på en restaurang så gick det inte att äta.
Ingen av dom andra tyckte om dom heller, så det var inte bara jag. (Men Maria och Rebecca tycker om i vanliga fall )
Rebecca fick lov att spotta ut sin bit, men jag tog en halv halv bit, så jag tog lite mer köttfärs biff till min lilla bit brysselkål så att jag kunde svälja. Fy så ogoda dom var!
Jag får försöka lära mig att tycka om något annat istället jag, och det ska väl gå bra. Det finns många olika grönsaker som jag aldrig testat än.

Jag älskar att baka, ja jag tröttnar aldrig på det.
Jag har nu för säkert hundrade gången slutat med godis och fika, ja det går ju inte då jag sitter still och inte kan göra av med något. Jag blir ju att få alldeles för många extra kilo om jag inte skärper till mig liksom :)


Nej jag måste låta bli allt det goda, och det går, det går riktigt bra.
Jag bakar för att det är roligt och det är roligt om någon annan äter och tycker om.
Det blev hallongrottor, och en långpanna med rutor igår, idag blir det ingen bakning då jag och Gert ska få gå på "Marielles" restaurang. Dom ska ha en testmiddag ikväll, så det blir spännande.
Melina kunde inte följa eftersom hon har någon studenfest ikväll och hennes Oscar jobbade kväll.
Det är jätteroligt och mysigt att få gå ut och äta lite god mat, och så då slipper att laga den själv. Lyxigt tycker jag att det är :)

Kramar till er alla <3





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar