tisdag 14 mars 2017

Livet efter dig!


Hej hej!

Livet efter dig, ja så heter filmen.
Jag blev tipsad om den filmen på en Ms sida jag är med i på facebook.
Jag köpte den på en sida på datorn, samtidigt som jag köpte en skiva med Tag`n Bone Man :)
Jag återkommer till det lite senare. Låten "Human" ni vet?
Min klasskamrat sedan förr skrev på facebook att den filmen var så bra, lika bra som boken.
Jag skrev till henne att jag köpt filmen, och hon svarade att hon tyckte att jag borde läsa boken först.
Hon berättade också att det sen finns en fortsättning på boken i bokformat.
Jag tänkte göra som hon tyckte, jag tänkte läsa den först, men jag insåg att jag inte kommer att orka läsa en hel bok just nu. Jag såg filmen iallafall. En jättefin film.
Det gick bra hela filmen, men dom sista fem sju minuterna, ja då gjorde det så ont i mitt hjärta.
Det var så sorgligt, och jag blev att tänka på både min vän och min morfar som nyligen dött.
Gert (min man) fick komma och kramas med mig lite, det blev alldeles för mycket.
Jag hade köpt den filmen och en till som jag tror också är en gråtfilm. Jag väntar med den andra, orkar inte se den just nu. Nej den får jag ta fram då jag är redo för den.

Marielle lär gammelmorfar om mobilen :)

Jag har i några veckor haft sorg i mitt hjärta, ja både Ronny och min morfar dagarna efter varandra. Det är så sorgligt då någon dör ifrån en, jättetungt känns det.
Nu häromdagen så dog en av mina bästaste vänners syster, en underbart fin tjej som verkligen inte hade levt klart på långa vägar.
Hur kan det finnas någon mening med livet då människor dör alldeles för tidigt?
Varför ska det finnas så hemska sjukdomar, sjukdomar som tar liv!
Nu vet jag att ingen kan svara på det, och det är väl det som är mest frustrerande.
Varför blir så många sjuka, hela tiden upptäcks sjukdomar, en del som inte går att bota?

Jag hade min sjukdom (Hodkins sjukdom) då jag var 21 år vilket jag mirakulöst överlevde, ja jag hade turen på min sida och jag övervann den, den gången.
För mig tror jag att det bara var överlevnad som gällde alla tuffa månader.
Jag var sjuk då och tänkte efteråt att jag ju haft mitt liksom, men så fungerar det ju inte.
Vem som helst kan bli sjuk och trots att man varit med om sjukdom så kan man få en till.
Ja så fungerar livet, ja helt enkelt fungerar det så. Rättvisa? Ja vad är rättvisa?

Många har sagt till mig att det inte är rättvist att jag blivit sjuk nu igen, men jag tänker inte alls så. Nej jag tänker inte alls- varför just jag?
Nej på något vis får man det man orkar liksom, ja det är ju bara att gilla läget och gå vidare, ja det har jag verkligen gjort.
Efter att jag haft min cancer sjukdom så tog det inte många dagar förrän jag fick ont i höfterna.
Ja det gjorde extremt ont varje steg jag tog. Hemsk värk och jag kan inte beskriva den!
Jag har opererat höfterna fyra gånger sedan dess. Efter det så var inte sjukdomarna klara för mig med det, nej det var inte ens klart då.
Några år senare så blir jag sjuk i det jag har nu, Ms, ja en sjukdom jag får leva med, men det går bra.
Ja det går riktigt jättebra, jag mår toppen och jag tar en dag i taget :)
Jag är så glad att jag lever, ja jag har mina andra sjukdomar att tacka för att jag känner så idag.
Jag är en stolt tjej, eller tant kanske man ska säga nu eller iallafall snart :)
Jag känner mig varken sjuk eller gammal förstås, så jag är en tjej bestämmer jag :)
Vem som helst, när som helst kan bli sjuk, det är inte många som klarar sig, och iallafall inte någon som inte har någon i sin närhet som blivit eller varit sjuk.
På tal om tant jag skrev nyss om :)
Min yngsta dotter har gett mig ögon kräm jag ska ha på så rynkorna försvinner, så hon kanske tycker att jag är lite gammal haha :)
Jag smörjer varenda morgon efter dusch, och jag hoppas att ni ser då ni möter mig, ser hur pigg och ung jag ser ut :)

Nej tillbaka till det jag började skriva om, att vara glad över livet, jag tycker att livet är fantastiskt och det är ett under att jag lever.
När jag börjar tänka på hur min kropp fungerar så är det ju helt fantastiskt att jag ens lever, helt makalöst bra, och vilken uppfinning vi människor är egentligen!!
Nu då jag ibland tänker på hur kroppen kan fungera, ja då kan jag förstå lite varför min kropp inte fungerar riktigt som den ska, ett milt uttryck :)
Det är så mycket saker i kroppen som ska fungera, så nog kan det bli ett fel lite då och då, jo det tycker jag verkar fullt normalt.

En sak som jag inte tycker är normalt på något sätt är att cancer gör så att vi blir sjuka, jättesjuka och en del så sjuka att deras kroppar inte orkar mer och dör.
Det är så förbaskat elakt och jag blir så ledsen.
Jag blir så ledsen över att det finns så mycket farliga sjukdomar, och samtidigt är jag så glad att jag blev av med min då jag var 21 år.
Det finns bättre mediciner och mer forskning nu förstås, men dom lyckades ge mig rätt medicin den där gången för ett gäng år sedan, närmare bestämt 26 år sedan.
Ja inte bara en gång, nej i åtta månader fick jag cellgift, två olika kurer.
Efter det så blev jag strålad en månad i Uppsala.
Trots att det är 26 år sedan så minns jag nästan allt tror jag.
Det var en hemskt jobbig tid, men jag har aldrig velat glömma.
Jag är riktigt stolt över mig själv, att jag faktiskt fixade det!

Ja jag har fått lov att gå igenom så mycket, jättemycket och hur mycket jag än varit med om så vänjer jag mig aldrig. Nej det gör jag inte, och vill nog inte det heller.
Nej jag vill slippa sjukhus, jag vill slippa fler sjukdomar och slippa att människor blir sjuka.
Tänk om jag fick bestämma? Det hade varit en dröm det.

Nu vet jag ju att medicinerna och forskningen går framåt, och tur är det.
Många fler blir friska nu än då när jag var sjuk tror jag.
Jag har inte kollat statistik eller så, men det känns som att det är många fler som blir sjuka nu mot då. Det kanske inte är så, men jag tror det.
Procenten som klarar sig nu och då vet jag inte skillnad på alls, men hur som helst så är det hemskt onödigt och elakt att ta människor för tidigt.
Ibland barn, hur ska man någonsin kunna förstå det?
Vem som helst kan bli sjuk och vem som helst kan vara med om en olycka tex.
Ja då man tänker så, så blir det extra viktigt att leva för dagen, att få må bra dom dagar man lever.
Jag är väldigt glad för livet och har varit sedan jag var sjuk då jag var ung. Jag var bara 21 år.

Livet är så skört, så otroligt skört.
Liljekonvaljer i kruka :)

I Fredags var vi på min morfars begravning.
Min morfar hade bestämt och gjort klart hur han ville ha sin begravning, jättebra.
Liljekonvaljer ville han ha på kistan, och liljekonvaljer fick han.
Det är fantastiskt att det går att ordna det mesta. Det blev jätte jättefint.
Han hade valt psalmer och ja jag tror att han blev nöjd.




Jag har en plan, ja jag hoppas att det dröjer innan jag får be Gert och barnen ta till den, men när jag dör.
Jag ska göra lika som morfar jag.
Jag vet ganska väl hur jag skulle vilja ha min begravning.
Jag har inte tänkt mig någon sång än, men jag ska "filura" på det.
Jag tror inte att jag vill ha någon psalm alls, nej jag vill nog ha ett par fina låtar istället.
Jag vet hur jag vill ha kistan, den blir inte dyr om jag säger så.
Jag vet vilka blommor jag vill ha, jag hoppas att det går att få tag i lupiner när det nu blir av.
Det låter säkert hemskt, men jag vet att det kan hända när som helst, för vem som helst.
Nu har jag ju bestämt mig för att leva ett gäng år till, så än behövs inte min plan, men så småningom så.
När vi pratade lite jag och Marielle häromdagen om att morfar skrivit så bra hur han ville ha det, så kom hon ihåg vad jag sagt för länge sen.
Du vill ju ha en natursten du mamma, vi måste ut i skogen och hitta en :)
Haha, ja det hade jag glömt att jag sagt, men det låter toppenbra det :)
Ja som ni förstår och märker så pratar vi om allting här hemma hos oss, det är jätteskönt tycker jag att man kan anförtro sig åt varandra och vara bästisar lite :)


Nu till något annat som inte alls handlar om sjukdomar och död.
Gert köpte fina tulpaner till mig en dag, ja jag älskar tulpaner och skulle vilja ha nya hela tiden. 
Ja jag vill ha färska tulpaner varenda dag om jag fick bestämma. 
Nu får jag ju bestämma själv, men jag kan ju lägga pengar på något lite viktigare än tulpaner förstås.
Dagen efter att jag fick blommorna så frågade Maria vad som hänt med dom och tittade på köksbordet? Jag tittade på bordet, för jag fattade ingenting! 
Dom låg ner! Deras "matte",  ja alltså jag,  hade gett dom för lite vatten och dom var riktigt törstiga märktes. 
Efter att dom fått lite vatten så blev dom så fina som dom skulle :)

Inte förrän nu återkommer jag och skriver några rader om "Human".
En ny favorit verkligen.
Jag har helt plötsligt upptäckt en man, ja Gert satt på en musiklista på TV:n, och det var då jag upptäckte honom. Efter en stund :)
Hans röst, och den låten!
Jag hade hört låten många gånger och tyckt om den, men inte haft en aning om vem som sjunger den.
Jag åkte för att titta vem det var, men det stod inte, men jag såg och chansade på titeln!
Jag sökte på vad jag trodde var låt titeln och hittade på honom snabbt.
Jag älskar hans röst, och låtar. Nu har jag inte lyssnat på alla, men dom jag hört har varit riktiga Nina låtar.
Jag till och med beställde hans en skiva, han hade gjort flera men jag köpte den första till att börja med. Hur många köper skivor nu för tiden liksom? Jo jag, jag vill ha självaste skivan jag.
Han jag upptäckte heter alltså Rag´n Bone Man, ja lyssna på låten "Human" om du inte vet vem han är och hur han låter.

Nu har jag ju min Rasmus Seebach förstås, men dom är ju helt olik varandra sjungmässigt och utseendemässigt haha :)
Ja det får helt enkelt gå att ha två favoriter helt enkelt. Jag bestämmer mig för det iallafall.
När jag lyssnar på låtar så betyder texterna mycket, en låt utan bra text är ingen bra låt alls enligt mig.
Nej det ska finnas mening bakom liksom tycker jag.


Jag har testat lite nya maträtter flera dagar, och en av dom var en baconinlindad köttfärsrulle med ost inuti, jättegott hade det kunnat vara om jag tagit ut den ur ugnen då den var klar :) 
Jag överstekte kan man säga haha :) Jag ville ha den klar så det blev för länge :) Gör om och gör rätt liksom, ja så blir det.
Gert var så snäll så att han till och med tog med en matlåda, men nej det var så torrt. 
Vi gjorde potatismos till och det blev iallafall gott, ja riktigt gott.


Det varit mycket skidor på TV.  Ja det är så roligt och så spännande, och dom är så duktiga!
Nu efter VM så blir det lite lugnare kanske haha :), men några fler tävlingar är det som jag ska se innan det är helt slut på tävlingar för i år.
Jag lånade Simons kort :)

Gerts äldsta son Simon åkte vasaloppet han, och vi kunde följa han hemma från soffan,
Gert hade en app eller vad det kan kallas på sin mobil så vi kunde ha koll på honom.
Superduktigt att åka nio mil, herregud det är ju jättelångt.
En bra prestation som han kan vara jätte stolt över, vilken bedrift!


Jag har lagat mat varenda dag. Enn dag då jag lagade pannkakor så kom jag på på varför mormors pannkakor var så otroligt goda.
Den här gången jag gjorde smeten så kom jag på det! Grädde, ja att ha i lite eller mycket grädde i smeten gör susen. Inte så nyttigt, nej det är det ju inte, men så himla gott!
Jag använde laktosfri mjölk och laktosfri grädde och jag tror att det var det som gjorde att pannkakorna inte blev så snygga :)
Det var svårt att vända på dom så att dom blev hela, men vad gör väl det?
Jag skulle ju bara bjuda dom här hemma på pannkaka, och ingen av oss bryr sig ju om hur dom ser ut :)
Jag gjorde så många så vi har kunnat äta dom i ett par dagar och ändå finns det kvar.
Jag ska ta en riktig pannkaksdag någon dag framöver för att stoppa in i frysen, för att ta fram då man blir sugen.
Enkelt och gott, men ganska supertråkigt att göra.
Lätt för mig som då bara kan steka på och sitta still.
Rebecca hjälpte mig igång på mobilen så att jag kan lyssna på podar, ja för mig var det helt nytt.
Har aldrig lyssnat förut så det var första gången, kan nog vara bra att ta till då man tex sitter och steker pannkakor iallafall.


Älskar verkligen solen :)

Tänk om alla kunde få ha det så bra som jag!
Ja jag önskar det och jag har såna bra dagar och allt är toppen!

Jag skulle bara skriva en rad häromdagen, en rad för att påminna om en sak jag ville skriva om när jag blev på skrivhumör.
Ja som ni väl märkt den här gången så blev det betydligt många fler rader till slut.
Det har tagit mig flera dagar att rätta, jag har kommit på mer att skriva om så jag har fått fylla på vartefter lika som jag gör nu haha :)

Jag hoppas att om jag rättat lite dåligt, att ni kan läsa iallfall :)

Jag hoppas att alla har det bra och att ni mår bra.

Kram kram till er alla <3




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar