onsdag 22 mars 2017

Man väljer inte sin sjukdom

Det här är fina Tyke och fina Stina <3
Hej hej!
I mitt förra inlägg skrev jag ju om min kärleks attack, och ja,  jag får faktiskt attacker titt som tätt.
Jag kan få attacker både över kärlek till dom jag har runtomkring mig, men också till händelser, som häromdagen.
När jag kom ut på altanen så kände jag att jag ju är så lyckligt lottad, ja jag känner så ofta, men nu igen!
Tänk att jag har sån tur så att just jag kan lägga mig ute i solen, att jag får hjälp, och ja herregud vilken lycka jag känner.
Jag är nöjd och glad av ganska lite egentligen. Ja jag kräver inte mycket alls, jag njuter av det lilla.
Sol och kvittrande fåglar, ja det betyder glädje och lycka för mig.

Det var strålande sol den här dagen, ja iallafall tills jag kom ut för att sola.
Då jag lagt mig till rätta i solstolen och blivit inbäddad utav Maria, ja då kom molnen??
Många kyliga moln faktiskt.
Jag hade fått låna Gerts mobil för att kunna lyssna på musik, inte vilken som helst utan "Rag´n Bone Man".
Han sjunger så bra och har många fina låtar med jättebra texter tycker jag.
Jag har ju en egen mobil, men jag har "typ" inget batteri i den haha :)
Superdåligt batteri, så jag fick låna Gerts istället. Det var så mysigt med musik, och med sol hade det varit skönt också haha :)
Jag låg kvar och hoppades på mer sol, och visst dök den upp ibland, men bara för att stanna någon sekund. Lite taskigt kan jag tycka, men det var väl inte meningen att få just den dagen, frisk luft fick jag mycket av idag iallfall :) Jag får göra nya försök då solen kommer fram nästa gång :)



Jag skrev ju om i mitt förra inlägg att vi haft hand om Marielles hund Tyke i helgen, och det har gått riktigt bra.
Han har sovit bredvid mig på nätterna, och första natten sov varken han eller jag särskilt mycket:) Andra natten var riktigt bra, men den sista natten var absolut bäst.


När jag skulle lägga mig så la han sig över mina ben, lite för att liksom visa att jag var hans tror jag.
När jag klätt av mig så låg han bredvid mig under täcket lite då och då :)
Han låg nära och myste med mig lite mest hela natten (den sista natten).
Inte så konstigt kan tyckas, men för att vara Tyke så är det lite konstigt. Han är ingen "myshund" alls han, nej han har inte förstått det alls.
Men han myser förstås mer med sin matte och det är ju helt normalt det kan jag tycka.


I Söndags så kom hon och skulle hämta hem sin hund, och hade då redan hämtat Stina hos hennes husses syster. Jag hade inte träffat Stina på flera månader, så det var jätteroligt att få se henne lite.
Stina hade haft det jättemysigt där hon var, och vi har fått rå om Tyke vi.
Det blir för rörigt och jobbigt med båda tycker jag så det är därför vi haft bara en hund.
Tyke är inte så van med barn så Stina fick vara hos Daniels syster som har barn.

Jag har som vanligt lagat lite mat, och jag har haft dagarna fulla med ja pyssel och fix kan jag nog säga att jag kallar det. Det finns alltid lite att greja med här hemma hos mig.
Jag lagade köttfärs bullar inlindade i bacon med potatis mos till, jättegott blev det.
När man gör nya maträtter som jag ju börjat göra mer och mer, ja då vet man inte alls riktigt hur det blir då det är klart.
Men jag får chansa och se vad det blir, alla recept jag gått efter blir inte bra, och ibland är det ju jag som gör att det inte blir gott :)
Ja jag kan tex ha vissa maträtter i ugnen för länge, ja jag tror inte att det är klart då det står att det ska vara klart.
Nu har det visat sig att jag haft fel, haha, supertorr köttfärs limpa häromveckan :) Inte gott alls.


 

Det blev inget kort då det var färdigt, men jag lovar att det vart riktigt gott.

Det är iallafall roligt att börja tänka lite nytt och lite annorlunda. 
Nya kryddor och örter tex, ja det är roligt att testa, och det är så himla roligt att laga mat!
Nu har jag ju hjälp som tur är då jag ska laga mat, ja jag är lyckligt lottad jag.

Jag och Maria pratade lite om hur tokigt det är att mina "plack" (ärr) satt sig så tokigt, att dom inte valde huvudet istället liksom. 
Men när vi funderade högt om det så kom vi på att det kanske inte alls hade blivit bra det heller. 
Tur att jag valde det jag fick tänkte jag, men samtidigt kom jag ju på att jag inte alls valt haha, nej jag fick liksom ta det jag fick. 
Ja så är det ju för oss alls, man väljer inte sin sjukdom, man får snällt bara gilla läget och ta det som bjuds. Det låter dumt att skriva så, men ni som läser vad jag brukar skriva, ja ni vet ju att det är lite så jag tänker :)
Nu är just jag duktig på det, att bara gilla läget och ta det jag fått, men vad har jag att välja på egentligen? 
Nej hur jag än skulle göra så går inte sjukdomen att ta bort, den finns här i min kropp och det går inte att få bort den hur mycket jag eller någon annan vill. 
Nej jag har den bara, och jag i mitt fall har ju för länge sen accepterat att den är min, ja bara min.
Jag älskar mitt liv så det går ingen nöd på mig alls, nej jag mår bra och är nöjd med det jag kan, och jag kan!
Jag kan faktiskt göra det mesta, inte alls allt förstås, men jättemycket kan jag. 
Det är så jag och många fler borde tänka på, det man kan.
Att inte bara tänka på allt man inte kan göra längre, och visst finns det massor som man inte kan göra när man blir sjuk. Men det är minst lika många saker som man fortfarande kan trots sin sjukdom.
Ja livet är fantastiskt på många sätt.

Jag hör ju när jag skriver att det låter väldigt glatt och hurtigt det jag skriver. 
Jag kan förstå att alla inte alls orkar eller vill vara glad och hurtig så som jag låter och faktiskt är. 
Det jag tänker med mina inlägg är att någon kanske kan snappa upp något av det jag skriver, och någon kanske kan bli lite piggare och gladare. 
Att få bli lite positivare är en bra start på ett lite roligare liv. 
Att leva det liv vi lever är viktigt tycker jag. 
Att känna att allt är tråkigt och jobbigt, nej det känns inte som ett bra liv. 
Nu menar jag inte att jag kan rädda eller hjälpa alla som inte är så positiva, men kanske någon?! 
Det jag tänker lite är att en del kanske tänker att - hon (jag) som är så sjuk och sitter i rullstol, hon kan må så bra, då borde jag ju också kunna det. Ja ni förstår hur jag tänker lite.

Nu till en lite dryg grej som alltid faller ut att bli mitt jobb haha :) Men jag fixar det även fast jag inte gillar det.
Jag har tagit tag i en grej som är jobbig. 
Jag har ringt mitt telefonbolag för att kolla upp mitt abonnemang och vad jag kan göra för att få det billigare. Jag har fått betala alldeles för mycket och för länge. Inte deras fel, jag skulle ringt för länge sen. Jag har betalat mycket pengar för en platta som aldrig använts, onödiga pengar. 
Ja jag har aldrig startat den ens, men igår så.
Jag tror inte att jag kommer att använda den, nej kanske aldrig, men nu fungerar den och är på iallafall.
Han jag pratade med i telefonen undrade varför jag inte använt den? Ja du sa jag, jag är inte så modern helt enkelt haha :) 
Nej inge nytt här liksom, det tar tid för mig att acceptera nya maskiner, jag gillar inte att det inte fungerar som det alltid gjort. 
I Maj har jag iallafall betalat klart den, och sen blir det äntligen lite mindre på räkningen. 
Jag måste ju bara erkänna att jag hade noll koll helt enkelt, men det är tur att man kan ringa och fråga dom som har mer koll på min räkning än jag :)
Det känns som jag är otroligt lättlurad så att bli lurad till den här plattan, ja det kommer inte att hända med någonting. Jag kommer att säga Nej med stora bokstäver direkt haha :)


Idag har vi lagat mat, idag igen. Ja det är ju ett nödvändigt ont, nej då jag tycker att det är roligt men tråkigt att det aldrig tar slut. Man blir aldrig klar liksom, för nästa dag behöver man ju mat igen. 
( Lika som ned tvätten )
Nu brukar jag göra mat så det räcker ett par dagar, men det ska vara matlådor, och lite lunch för mig nästa dag. Trots att jag tycker att jag gör mycket mat så räcker det ju inte hur långt som helst.

Efter att vi lagat mat idag så solade jag ute på altan i en timme ungefär, och sen åt vi lunch för att jag efter det behövde till affären en sväng. (Solen var inte framme hela tiden idag heller )
Det var fortfarande jättefint väder efter att vi ätit,  förutom blåsten då, men med rätt kläder!
Jag åkte till stan en sväng och for in på Åhléns för att säga hej till Melina lite. Hon har både lärlingsplats där och jobbar lite extra då det behövs. 
Hon och hennes Oscar ska flytta till helgen, för första gången ska dom båda flytta hemifrån.
Jättekonstigt men härligt roligt för dom.

När jag for iväg så kände jag mig verkligen fri, det är en sån frihet för mig att kunna ge mig ut och bara åka, hur jag vill och vart jag vill.
Ja nu försöker jag ju följa trafikregler och så, så helt hur jag vill blir det ju inte.
Att få¨vara ute och åka, lyssna på fåglarna, få inspiration av allt jag ser till självaste livet. 
Det är härligt tycker jag, och jag vill ha många såna dagar.
När det är snö och is, ja då blir jag mest inne, svårt att köra rullstol ute på vintern, lätt att fastna.
Men nu så är det snart vår på riktigt, och jag njuter nog mest av alla jag :)

Nej nu måste jag slå i stoppet och börja fundera på lite rättning :)

Jag hoppas att alla har det bara bra.

Kram kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar