söndag 21 maj 2017

47 Minuter!!

Fina Tyke <3

Hej hej!
Nu sitter jag här och skriver lite medans det är hockey på TV. 
Vi satt oss till rätta framför TV:n och jag tittade inte alls, men hörde att det var hockey och tittade till på TV:n. Nejmen har matchen börjat redan? Haha, ja den har ju varit i fem minuter!? 
Ja så brukar det vara, oj nu står det ju? har det blivit mål? Ja alldeles nyss säger Gert haha :)
Nu är det ju inte alls konstigt egentligen, jag är ju så totalt ointresserad av hockey, men just idag är det ju VM final, så jag försöker ju vara en aningens intresserad.
Ja Gert ser på matchen och jag är med lite, pytte lite i matchen.
Jag skriver på nu, men får rätta sedan efter då matchen är slut och vi då vet vem som vann och vem som förlorade. Det vore ju förstås roligt om Sverige vann, men det spelar då ingen roll alls för mig.

Kollar upp den "nya" lådan :)
Varmt väder, då lägger vi oss i skuggan i jorden <3

Vi har varit lite Tyke vakt en dag och natt, och vi passade då på att testa det nya kopplet jag köpt som är långt. Vi satte fast det på baksidan och då kunde han ta sig, inte överallt, men ganska långt utan att kopplet tog stop. Det blev jättebra och super skönt att kunna vara ute för honom förutom promenaderna.

Jag och Melina har gjort lite läxa nu i några dagar. Ja lite vet jag då inte, ganska mycket supersvår läxa enligt mig.
Jag kan ingen om hennes läxor, nej verkligen ingenting. 
Jag har läst igenom, sett på film och försökt, ja jag har verkligen försökt att få något att fastna.
Nästintill inget har fastnat, nej det är så svårt och jag är trots att jag vill lära mig super svårdlärd.
Jag kan vara intresserad, men det hjälper dåligt.
Hon har många olika uppgifter som hon behöver vara klar med innan studenten, och den närmar sig med stormsteg, men vi fixar det! Det är jag säker på. 
Ja nu är det ju hon som gör dom alla uppgifterna förstås, men om jag ibland kan förklara lite bättre än det som står u boken så blir det ju enklare. Jag är glad att det inte är jag som går i skolan faktiskt.
Ja tänk att det snart är studenten och veckan innan det så blir det bal.
Härligt då hon blir klar i skolan och hon kan jobba på så mycket som hon vill och orkar.

När Melina var yngre så skulle det aldrig gått.
Nej vi kunde inte göra en enda läxa ihop, hon blev arg bara jag öppnade munnen.
Jätteskönt att det nu fungerar riktigt bra, och att hon vill ha lite hjälp.

Läxläsning med Marielle har alltid gått bra, knepigt att det kan vara sån skillnad.
När Marielle tog körkort så gick det jättebra att åka med mig, och eftersom jag och Melina inte kunnat göra läxor ihop så var jag lite orolig över hennes körkorts träning.
Men jag oroade mig i onödan, det har gått bra att köra med mig och det har fungerat toppen bra hela tiden och varenda gång. Nu är jag så glad över att dom båda har körkort, det är en sån frihet att ha ett körkort, man kan ta sig överallt.
Ja nu skriver jag att det gått bra och enligt mig har det ju det, tjejerna kanske tycker något helt annat förstås :)


Nu till något jag aldrig gjort förut och som jag faktiskt klarade. Skrämmande och skräckinjagande kan jag lova att det var.
Jag skulle den här kvällen komma till Lions lokal för att berätta lite om mig själv.
För att ta mig in i Lions lokal så behövde jag åka i min manuella rullstol, så att Gert kunde få ner mig för en trappa dom hade där. 
Vi fick ta med lyften för att kunna flytta mig från min permobil till min manuella rullstol på parkeringen. Det är lite krångligt, men det gick jättebra. 
Det blir såna här gånger som Gert får flytta in min permobil in i bilen medans jag har sitter i min manuella, och han är inte så van van. 
Det är inte jättelätt att köra upp och ned för rampen då man inte gör det så ofta.
Någon gång har han varit väldigt nära kanten, men den här gången gick det galant.
Han är så snäll och så duktig som hjälper mig så bra.

Det var första gången jag pratade inför så många människor, ja iallafall för att prata så länge som jag gjorde. Gert filmade in mig och jag pratade i 47 minuter! Ja ni läste rätt.
Nu pratade jag inte bara av mig själv så länge, nej min publik var så otroligt bra så att många frågade frågor till mig, och det underlättade mycket kan jag säga.



Jag har lyssnat igenom och ja jag tycker faktiskt att jag är godkänd.
Det är ju aldrig roligt att höra sin röst, men jag tyckte till och med att det gick bra. Det lät inte bra, men det var okej.
Förra gången jag skulle prata inför många lyssnare då jag skulle få mitt stipendie från Lions, då kändes det nästan som att jag fick någon slags black out. 
Ja då jag lyssnat efteråt på vad jag sa, och trots att jag tyckte att det var svammel, så var det inte alls så illa som det kändes. Men den gången var det inte många minuter alls.
Den här gången hade jag bestämt mig för att inte vara nervös, nej fy så jobbigt det var innan jag skulle prata förra gången.
Nu kändes det lite nervöst men verkligen inte som förra gången, nej nu hade jag vant mig :)
Jag fick ett meddelande från en man i Smedjebacken som heter Foffo,  han skrev så snällt, och att jag skulle vänja mig, haha ja tänk att jag gjorde det så snabbt :) 
Nej då nu skämtar jag, jag är inte botad, verkligen inte botad från nervositeten.

Jag kom på att jag lurades lite då jag sa att jag aldrig pratat för så många förut, för det har jag ju faktiskt. Den enda skillnaden då och nu var att då var det barn, och den här gången för vuxna. 
Jag var nervös då med haha, ja jag får träna.

Nu till något helt annat, loppis!
Igår så var jag och Rebecca till loppis en sväng. 
Jag var inte så jättesugen att åka dit, men vi tog en liten sväng iallafall. Som tur var! 
Som ni ser här på kortet så hittade jag en superfin liten våg som jag aldrig kommer att vilja vara utan. Det stod mitt namn på den, som det ju ofta kan göra haha :)
Ja jag menar alltså att det syntes att det är en våg för mig. 
När jag köpt den så ville jag inte gå mer, nej då ville jag åka hem nöjd och belåten.



Jag har några roliga dagar framför mig, och imorgon är den första.
Min massör Elin kommer hem till mig imorgon och ger mig en omgång :)
Hon är så duktig och jag är så lycklig att hon ville ta sig an mig och försöka hjälpa mig.
Jag och min kropp njuter av både onda och sköna inslag i massagen, men det ger inget varaktig känsla tyvärr.
Det hjälper och är skönt för stunden, det vet jag och det är det jag får gå på, jag är nöjd över att det just då känns bra och bättre.
Jag tror och är övertygad om att det hjälper min kropp, även fast jag inte märker eller känner det.
Jag vet att hon sätter igång blodcirkulationen och att hon tar bort onda knutar eller vad jag nu har i skuldror och rygg. Jag tycker att Elindagar är toppendagar! Dom bästa!

Jag ska en annan dag kolla synen, och en annan dag åka till Borlänge för lite av varje.
Ja jag kommer att få en toppen vecka den här veckan också.

Jag har slutat med penicillinet jag ätit i tio dagar, och känner nog redan att jag känner mig lite piggare. Det kan vara inbillning förstås, jag märker nog det efter några dagar är jag säker på.
Min urinvägs infektion jag haft hoppas jag håller sig borta, helst för evigt.
Ja jag hoppas som ni ju säkert kan förstå.

Jag kollade några gamla inlägg jag gjort och tittade efter när jag gjort mitt första inlägg?.
I Juli 2012 skrev jag mitt allra första!
Jag har skrivit över sexhundra inlägg!
Det är svårt att greppa faktiskt, att försöka förstå att jag skrivit så himla många inlägg.
Helknepigt men jag är glad för att jag haft min blogg.
Det är som mitt jobb lite grann, och att jag faktiskt kunnat hjälpa någon eller några också.
Att jag kunnat få flera stycken att mår lite bättre i sina liv, ja det är ett fantastiskt roligt jobb jag har.
Jag är oerhört tacksam över alla som läst det jag skrivit och skrev. Tack snälla.
Nej nu ska jag försöka rätta allt jag skrivit den här gången.

Det blev förlängning på matchen, och då innan den startade igen så la vi mig, så jag har ingen aning om vem som vann :)
Kanske vi, eller kanske inte :)

Jag hoppas att ni har det bra och att ni mår bra.

Kram kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar