torsdag 4 maj 2017

Jag är bortskämd!


Hej hej!
Ja nu efter att ha fått tillbaka bilen så är det så otroligt skönt.
Tänk så bortskämd man kan bli av att kunna ta sig fram och tillbaka överallt, utan att planera in minsta lilla resa i detalj så som jag fått göra nu i en vecka.
Ja tänk, att bara en vecka kan kännas så lång!
Innan vi köpte bilen så hade jag ju bara färdtjänst och visste inget annat, då gick det ju bra förstås.
Att beställa och behöva oroa sig lite om man hinner dit man ska, ifall bilen ska åka runt överallt innan man kommer till sjukhuset tex. Ja den stressen som det medför är jag glad för att slippa :)
Nu tycker jag att det är jättebra att man kan samåka, men nog är det underbart att jag kan slippa just det som har med oron att göra. Jag är en person som vill komma i tid, så det känns viktigt för mig att få planera mina resor själv.
Jag är otroligt tacksam över att vi har våran bil, den betyder mycket.

Tänk att det kommit lite finare väder nu så vi kan vara ute och pyssla. Jag blir ju mer sugen att vara ute om det är fint väder, men alla kanske inte tycker som jag :) 
Jag och Maria har varit ute mycket, och hon har hjälpt mig att rensa bort gamla löv och kvistar från i höstas. Det blir så jättefint och jag blir så otroligt nöjd.
Hur kan man bli så lycklig över att alla lupiner tagit sig? :) Ja över att alla blommor tagit sig förstås.


Gert är så händig och så snäll, och idé rik. Nu hjälper ju jag ofta till med idéer,  men det här planteringsbordet byggde han till mig förra året. 
Jag har inte hunnit använda det än då jag ju vill måla bordet först. 
Jag vill ju inte att det ska bli förstört, nej jag vill kunna använda det många år framöver.
Rebecca har börjat måla det idag, grundfärg först och sen blir det vanlig utefärg så det håller för väder och vind.
Jättefint blir det med lite färg, och super bra för mig är bänken både i höjd och benplacering med rullstolen. Ett kanonbord och jag är lycklig! 
Tänk att jag kan sitta där och plantera om alla pelargoner som jag ska köpa sen, det blir toppen.



Efter att jag varit ute hela den pyssel dagen med Maria och Gert så skulle jag fara in. Fy så hemskt jobbigt det blev att kännas, lort överallt!
Det är ju verkligen som att jag varit ute i leriga stövlar och gått in utan att ta av mig.
Skit tråkigt verkligen att det ska behöva bli lort av mig överallt, för jag vill ju verkligen kunna vara ute. Men men, det är bara att gilla läget förstås :)

När jag var frisk och kunde gå så tog jag ju av mig lika som säkert alla ni andra gör, skillnaden nu är ju att hjulen är mina skor, och dom går inte att ta av.
Det kanske inte ser så mycket ut på bilderna nedan, men fy att behöva få det så här överallt säger jag då.
Gert hittade på en sida på datorn där dom hade en rengörings maskin för rullstolar så jag mailade dom direkt, för att få svar på hur dom fungerade och vad det kostar.
En sån ville jag hemskt gärna ha, så jag hoppades att den hade ett skapligt pris så jag skulle kunna köpa en, helst igår liksom.
Jag fick svar ganska snart och fick slå en sån maskin ur hågen, den var så mycket dyrare än vad jag trott.
115 tusen kronor, exklusive moms!
Jag fick en "smärrä" chock och får helt enkelt ha det lortigt hemma hos mig.
Ja nu städar vi förstås efter mig haha, men alla hade sluppit städa, och jag sluppit ha ångest över all lort jag tar med mig in, som någon ska ta reda på efter mig.
Det var skillnad då jag själv kunde städa upp efter mig om jag sprungit in med skor, men nu kan jag ju inte det. Nej det är skillnad nu mot då.




Dom två tjejerna där ute (kaninerna),har fått två kompisar kan man säga, men i trä då :) 
Jättefina, och jag har köpt dom av en tjej som heter Åsa Susbäck och som gör hur mycket fint som helst. 
Lite reklam för dig Åsa tänkte jag ifall du läser?:)
Lilla ladan heter hennes sida på instagram och facebook. 
Hon bor ganska långt härifrån, men hon skickar och ordnar så det är inga som helst problem. 
Jag har köpt flera saker av henne under några år och jag har alltid varit jättenöjd.
Hon gör så mycket fint, så var beredd på att det tar en stund att kolla igenom hennes alla olika alster.


Rebeccas man Johan fyllde år häromdagen, och då jag och Gert var på en affär så såg vi den perfekta presenten :) Ja vi ger inte varann presenter alls, men det här var bara en skoj grej :)
Jag hoppas att han delade med sig lite till hans fina tjejer, eller till sin kära fru :) annars finns nog en stor risk att han fick ont i magen :)


Förra helgen var vi mest bara hemma och pysslade på lite, ja Gert har pysslat på medan jag tittat på eller som en dag,  solat. Ja hela dagen låg jag i solen och njöt medan Gert grejade.


Han fixade ramper, för att jag ska kunna ta mig in till kaninerna, och för att komma ut på baksidan lite lättare, till altanen.
Jag åkte för första gången in till kaninerna och kunde kika in hos dom hur dom har det.
Just den tiden jag kom in så var kaninerna allt annat än sugna på att umgås :)
Dom var trötta och sega och brydde sig inte nämnvärt :)
Jag kan iallafall komma in där utan problem så jag ska ta mig en tur en annan dag då dom är lite sugnare på att träffas. 


En dag i veckan som varit så var det mammografidax för mig. Jag har varit på det flera gånger, men den här gången var det första gången med ultraljud i Falun för mig.
Innan vi for dit så stannade vi till vid biltema för att handla några saker, och sen åkte vi till en blomaffär som jag ville gå in på.
Jag hittade både pelargoner, taklökar och en trollhassel. Ja en riktigt bra "blomaffärsdag".
Nu behöver jag ganska många pelargoner innan jag är nöjd, men dom här var en början iallafall :)


Nu tillbaka till mammografin :)
Det är så himla svårt att hamna exakt rätt med min rullstol så det passar med den vanliga mammografi röntgen, så nu fick jag testa den här varianten. Svårt att få bra bilder också tydligen så det är därför jag fick åka på ultraljud istället.
Doktorn som undersökte mig kunde direkt ge mig besked om att allt såg bra ut, jätteskönt förstås.


Samma dag men på kvällen, så for jag iväg för att möta en tjej jag köpt en ram utav, på en köp och sälj sida.
Vi skulle mötas i anda änden av stan och efter det så åkte jag mot Tanka.
Ja min Melina jobbar där, och jag ville hälsa på henne lite. Jag har inte hunnit med att hälsa på henne förrän den här kvällen.
Hon jobbar ju på Åhléns också, så det blir lite fram och tillbaka för henne ibland.
Det var roligt att få hälsa på henne och se vad hon blivit duktig.
Hon hade så jätteont i fötterna, så jag ringde efter hjälparen i nöden, Gert :)
Han fick ta med mina "foppaskor" så att hon kunde ta av sig sina lite. 


Som ni väl dom flesta märkt så har det varit strålande sol ute, helt underbart och äntligen har solen varit snäll mot mig.
I vanliga fall ett bra tag nu så har solen gått i moln direkt jag kommit ut, men inte nu, nej nu har den varit supersnäll mot mig.

Jag har haft toppendagar och jag har hunnit med massor. 
En viktig del är att få plantera, ja jag tycker att det är jätteroligt att få pyssla, men först vill jag sola.
Om det är soligt ute så vill jag helst sola i minst en timme :) 
Ja ni hör ju vilka krav, vilka otroligt trevliga bekymmer jag har.

En av dom sakerna som skulle kunna tänkas vara bra då jag är sjukskriven, det är just det att jag är hemma och kan få sola varje dag som och om jag vill.
Ja det är en lyx förstås för mig nu, men om jag fått välja, ja då förstår ni ju att jag väldigt mycket hellre varit på mitt jobb. 
Lite skönt att tänka på dom saker som är positiva tycker jag, och inte bara det dåliga som väldigt många faktiskt gör. Både sjuka och friska tycker jag gör det ofta.
Så just det att jag hinner med och kan passa på att sola då jag är hemma, är en av dom saker jag brukar tänka på lite då och då. 




Ja jag kan inte annat än att summera dom här dagarna som toppendagar, nu igen!
Ja jag har så bra fina sköna dagar, med oftast sånt som jag tycker så mycket om att göra. 
Alla dagar är såna bra härliga dagar,  förutom såna tråkiga sjukhusdagar med allt vad det kan innebära. Tur att dom inte alls är många på ett år :) 
Nu ska jag ge mig på att rätta lite igen och hoppas att det inte blir allt för många fel.

Jag hoppas att ni som läser har det toppenbra och att ni fått lite sol hos er också.
Kram kram






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar