tisdag 30 augusti 2016

Jag får sväva lite fritt!



Hej hej!
Jag hoppas att alla har haft fina dagar och att ni mår bra, det gör jag!
Jag har så mycket jag vill berätta om i dagens inlägg, så alla kort blir att hamna lite huller om buller tror jag, men det bjuder jag på :)

Ur och skur Nina :)
Jag har haft dagar som bara sprungit iväg, och dagar som varit lite långsammare.
Ja dom flesta av mina dagar går i rasande fart och jag förstår inte hur det går till.
Jag som är hemma hela dagarna har inte tråkigt en sekund, nej det har jag faktiskt nästan aldrig.

Jag var då jag var frisk och kunde gå, en aktiv person.
Det var väldigt sällan jag satt ner och inte gjorde något, nej jag hade alltid något på gång.

Nu var jag ju en mamma och fru också, så det blev ju inte bara dom roliga sakerna jag gjorde.
Nej jag gjorde ju allt det som alla måste göra också.
Tvätta, laga mat och städa. Skjutsa barn, jobba och sen efter alla måsten, ja då fick jag försöka hinna med det jag ville också. Precis som alla andra förstås :)

Jag ville ut och gå, helst varenda dag, det var min enda motion då jag var frisk. ( Springa har aldrig varit min grej, och med proteser i mina höfter var det absolut inte bra att springa )
Att gå är enligt mig en jätteviktig motionsform.
Jag gick ner som mest då jag var ute i "gå svängen" femton kilo, ja faktiskt gjorde jag det och det tog inte så lång tid.
Nu blev det för mig viktigt att gå då det var det enda jag kunde, och jag ville ju hålla mig i form.
Jag fick motion och blev starkare och piggare av promenader med massor av luft.

Jag ville också pyssla hemma, sy gardiner, måla och göra fint och det gjorde jag också, men efter att jag fixat allt det andra.
Ja jag förstår nu efteråt inte hur det gick till att få ihop allt?!
Nu var jag ju inte själv då förstås, inte ensam vuxen, jag hade ju Gert.

Nu då jag inte kan göra allt jag kunde förut så är jag nog lite lika nu, förutom att jag inte går ner i vikt då jag är ute och åker haha :) Nej inte ett gram tror jag :) Men luft får jag, och det är viktigt det med.
Jag har fått ändra mig lite, ja ganska mycket kanske, men inget jag går och tänker på.
Jag har anpassat mig och trivs med mig själv och med alla runtomkring mig.



Här hemma har det grejats för fullt dom senaste dagarna :)
Det är så jätteroligt och jag blir så glad då det jag sett framför mig bli verklighet. Ibland blir det faktiskt ännu bättre och finare än jag sett framför mig.

Jag är så glad över att jag törs tänka utanför ramarna och framför allt att min kära man hakar på :)
Ja tänk så många gånger han skulle kunnat sätta sig på tvären!?!! :)
Men han har inte bromsat mig, nej det har han aldrig gjort.
Han förstår att jag brinner för mina idéer och han litar på mig.
Han brukar alltid tycka att allt blir bra då det är klart även fast han först inte förstod mina tankar och idéer.


Jag är lycklig och tacksam över att han finns i mitt liv och för att han faktiskt låter mig vara jag, så viktigt!
Han försöker aldrig få mig på andra tankar, nej han låter mig tycka och känna vad jag vill och gör.
Självklart lyssnar jag på honom och han får tycka som han tycker, men då det gäller inredning så är det mest jag som tycker :)

Nej vem kan tycka som jag då det gäller inredning?
Maria ja och Rebecca förstås även fast hon inte gillar gamla saker så som jag och Maria gör.
Rebecca har en helt annan stil, men hon tycker att det blir fint även om hon inte själv skulle vilja ha det så som jag har.
Lika är det ju för mig, jag tycker att det är jättefint hos henne även fast jag inte skulle vilja ha lika hemma hos mig :)
Det är så skönt att man får tycka som man vill och inte som någon annan, jätteviktigt!!

Alla tre samsas :)
Jag har fått så mycket gjort både inne och ute, och det är bäst man passar på innan det blir kallt ute.
En sak på min "to do" lista har varit att måla två element, och nu kan jag stryka den punkten. 
Maria har fixat till det så dom är vita och fina nu :) 
Härligt och vad mycket det gör med rena fina element utan rost på sig. 
Nu vet ni ju säkert dom flesta att jag gillar rostiga saker, men just element hör inte dit :)


Jag har "lite" mycket problem med min rygg och höft och har haft det ett bra tag.
Häromdagen så kom det en riktig smärtgrej i höger höft då jag skulle vrida mig i sängen åt höger.
Så jäkla ont i höften, som en värsting stöt och pistolskott samtidigt. Herregud!!
Kände mig helt andfådd efter den smällen.
Efter min sista höftoperation så satt jag mest i rullstol då jag inte kunde gå riktigt.
Jag tränade inte benet alls som jag skulle gjort om jag var frisk, så jag förstår ju varför det kan bli såhär.
Inte en enda muskel runtomkring. Ingen stabilitet alls har höftleden på den sidan.
Ingen träning, inga rörelser och ja helt enkelt inget.
Jag får nog antagligen ha det så, men blir skönt att få prata med någon ortoped om det framöver så jag vet bättre.
Jag är ju ofta min egen doktor och i det här fallet kan det nog vara bra att ta till en riktig.

Mina braiga ortoser, superbra är dom!!
Jag försöker att varje dag ta mig ut i min mindre manuella rullstol, och det är såå roligt!
Jag får ta i, och jag får ta i ännu mer haha :)
Jag älskar den rullstolen och tycker att det är så himla roligt att använda den.
Jag behöver träna på att sitta i den i några timmar, helst varje dag.
Då vi ska åka till Mallorca den här gången så ska jag bara ha den med mig, ingen permobil.
Jag får se hur det går, men jag hoppas att jag kan känna att jag kommer in på fler ställen och så ser jag ju faktiskt inte lika sjuk ut i den lilla.

Jag tror faktiskt att både jag och människor runtomkring mig ser mig som lite friskare om jag hade en vanlig rullstol och inte den stora med joystick.
Jag kanske har fel, men så tror jag.
Nu spelar det ju ingen roll alls hur någon annan tycker, men jag själv får den känslan, och då är det ju roligt och bra.
Att få känna mig friskare, ja det är härligt det.




När vi är hemma och grejar är det inte säkert att jag hinner laga mat till kvällen, men oftast så försöker jag hinna med det.
Det är skönt då Gert kommer hem från jobbet att han slipper ställa sig vid spisen det första han gör, även om det ibland blir så.



Jag fick ett gott recept av Maria som jag och Rebecca gjorde i fredags, det blev jättebra så jag gjorde en matlåda till min vän på loppiset, Leif.
Ja han fick med sig i en liten kylväska med enchiladas, med kyckling och bacon, och sallad och gräddfil :) Han behöver skämmas bort lite tycker jag.



Vi stannade till vid Leif med maten och lite kaffe, för att sen gå på loppiset lite.
Det blåste full storm just då jag och Rebecca och Alice skulle ta en selfie :)
Jag hittade bara en vas som jag köpte, nej jag hade fel ögon med mig tror jag :)?
Jag får ta rätt ögon med mig nästa gång jag går på loppis istället.



Jag har äntligen kunnat få in mitt skåp jag köpte på auktion, och ganska snart därefter så fick Gert fixa till en "balja" jag också ropat in. 
Ja den fick bli vardagsrumsbord, det var liksom pricken över i om man frågar mig haha :)


Jag är nöjd och så glad över att jag får den hjälpen jag behöver och för att jag får sväva lite fritt då det gäller inredningen i vårat hus :)

Nej hörrni ni, nu måste jag sluta och börja rätta. 
Det kan ju ta lite tid det tror jag nog.

Kram kram till er från mig :)
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar