lördag 18 juli 2015

Jag passar inte som svenska lärare!



Hej hej!
Idag börjar jag mitt inlägg med lite Nora.
Ja i torsdags for vi till Nora för att hjälpa Marielle och Daniel upp med lite hyllplan i en garderob.
Vi hade hyrt en borrmaskin, en rejäl en, på en firma så vi visste att det skulle gå att borra i väggarna som verkligen är stenhårda.
Vi lämnade av Gert hos Daniel och hämtade upp Marielle innan vi for till Örebro.

Marielle fick sitta bak :)
Melina körde och jag sa till Marielle att det ju inte var så länge sedan hon och jag körde, men det var fem sex år sedan kom vi på :)
Ganska länge sedan och då var jag frisk så vi kunde köra den andra bilen :)
Eller friskare iallafall, jag började få svårt att gå och använda fötterna då jag körde bil, men jag hade ju ingen aning om varför :)
Ja vi tre tjejer for iväg och hade en mysig dag.

Ganska mycket blev det :)
Vagnen blev full, och vi fick ta till en till vagn för att få plats med allt.
Ja Marielle handlade mest, och Melina handlade några saker till sitt rum.

Marielle hittade en kanon lösning till garderoben som verkligen kommer passa där.
Vi stannade till vid Bauhause på vägen tillbaka, och sen for vi till en djuraffär för att köpa lite hundmat.

När vi kom hem igen så hade det gått jättesnabbt att fixa hålen i garderoben, så det hade blivit många timmars väntan på att vi skulle komma hem igen.
Maskinen vi hyrt hade varit bra, men borrarna hade gått sönder, ja så hårda väggar har dom.


Vi hade iallafall en mysdag och att få rå om Marielle nästan en heldag, ja det var mysigt.
När vi kom hem till Nora igen så hjälpte Melina Marielle att färga håret, och jag var tvungen att ta kort förstås :)
Lilla my var det jag såg då hon var ikletad all färg :)



När vi ska åka till Mallorca sen vi tre, ja då får vi rå om varann allihop och det kommer bli härligt att inte behöva göra någonting. (Det är snart bara en månad kvar, gud så tiden går fort :)
Bara vara liksom, det behöver båda tjejerna mer än jag, men jag kommer förstås också att njuta.

Ja en mysdag fick vi och på vägen hem stannade vi i Lindesberg för att äta lite, ja ingen var speciellt sugen på att komma hem sent och laga mat.

Igår for vi till Smedjebacken för att hämta hem våran gräsklippare som nu var hel igen, gud vilken tur att det finns dom som kan fixa så det fungerar.
Skönt att slippa ta reda på felen själv, det är varken mitt eller Gerts intresse.
Nej men nu fungerar den igen och det var skönt att vi slapp köpa en ny.

När vi ändå var där så stannade vi till vid mitt gamla jobb, ja Golvfirman, för att köpa lite mer färg.
Jag känner inte alls att jag ens jobbat där trots att jag tillbringat tio år av mitt liv där, nej det känns inte alls som jag varit där så mycket som jag faktiskt var.

Vi har sedan vi flyttat hit köpt färgen på Coop och sagt nummer på färgen vi skulle ha.
Ja vi har målat hela vårat hus med fel färg!

Jag har känt att det varit helt fel, och sett det med blotta ögat, men det skulle enligt coop vara rätt.

Nu har vi köpt färgen på golvfirman igen och det är rätt! Attans säger jag.
Ja det är bara att måla om.

All beige färg som jag har runt om huset upptill, alla knutbrädor ja dom är totalfel.
En kall färg har jag ju sett, en grå som nästan är blålila, inte min smak alls, inte bra.

Nu får vi måla om, sida för sida tills huset är klart, ja nu äntligen blir jag nöjd.
Nu får jag min fina varma färg som jag verkligen älskar.
Eftersom vi köpt rätt färg varje gång och ändå fått fel, så har jag trott att dom gjort om receptet i datorn. Men nu bryr jag mig inte om längre varför det blivit fel, för nu blir det rätt!

Ett gammalt kort men det ser ju allt som ska målas.
Hela altanen och räcke och allt är ju också fel, pust!
Men men sen då allt är klart och rätt, ja då kommer huset att bli fint på riktigt.
Inte något man vill ska hända, men så kan det bli :)
Man ska kunna säga flugger färgs nummer och få den nyansen i sin burk även fast själva färgen är en annan, men inte den här gången tydligen. Så typiskt för vi har ju lite annat att göra nu på Gerts semester:)
Tur att jag har världens mest underbaraste man som förstår att det är viktigt för mig, ja det är faktiskt jätteviktigt.
Om vi inte hinner i år så får vi göra iallafall två sidor och sen ta dom andra nästa år.
Vi ska ju bo här i några år, så det hinns ju med.
Ja jag vill då aldrig flytta kan jag lova. Jag trivs kanonbra.

Idag for jag och Melina på loppis, ja vi hälsade på min loppis farbror lite och så tittade vi.
Melina tycker inte det är roligt att gå på loppis med mig eftersom jag måste prata med alla :)

Haha ja så är det lite, ja möter ju människor som jag känner igen och då pratar man ju lite förstås.
Jag träffade min gamla klassföreståndare på högstadiet, Bertil och det var roligt att få en kram av honom och prata en stund.
Han är sig lik, ja det är inte klokt hur lik han är sig. Han blir liksom aldrig att se gammal ut :)
Ett roligt möte verkligen.

När vi kom hem igen så hade jag faktiskt bara köpt en sak för en tjuga, ja det blev en billig loppis vända. Jag hittade en fin gryta i petrol färg som jag älskar, ja jag liksom dras till den färgen.

Jag såg andra fina saker men har lärt mig att jag inte kan få plats med allt, nej jag måste tänka till först och inte bara slå till så enkelt som förut.
Jag tycker själv att jag blivit duktig på det, ja riktigt duktig.

Jag fick kramar av min farbror också som alltid står på loppis och säljer, jag hade med lite pastasallad och grillat till han så han kunde få lite lunch.
Ja han och jag vi gillar varann, han är en fin snäll farbror med hjärtat på rätt ställe.

Ja nu ligger jag och vilar lite efter loppisvändan, vilar min kropp lite.
Ja varje dag behöver jag vila mig lite vare sig jag vill eller ej.
Jag vill mestadels inte lägga mig, det förstör mina dagar tycker jag, men jag låter väl kroppen bestämma även nu då:)
Jag tänker att jag kan passa på att skriva lite nu då medan jag ändå ligger här bara, att jag slår två flugor i en smäll liksom.

Nu den här veckan då Nuji varit hos mig så har vi haft svenska träning, ja lite svenska skola.
Hon är så klok och duktig och hon frågar mig saker som jag aldrig tänkt på. Tex ett ben, en arm? Varför heter det en och ett??
Köpa och handla är det samma sak? Ja ni förstår ju att det inte är lätt att vara svenska lärare:)

Ja det kommer upp så himla många olika ord som hon undrar över och som jag inte kan svara på.
Jag som tyckt att jag varit duktig på svenska?!
Nej det är jag då verkligen inte har jag fått vetskap om nu.
Jag är ju helt kass om jag ska vara ärlig.

Hon kan grammatiken mer än jag någonsin kunnat, hon vet hur man sätter ihop en mening, vad man behöver, verb substantiv osv.. Ja jag fattar inget och det är ju pinsamt.
Hur kunde jag tro att jag skulle vara så duktig så jag kunnat vara svenska lärare? Hur tänkte jag då?
Haha :)
Ja nu behöver jag ju inte vara lärare på riktigt men det hade underlättat för både henne och mig om jag förstått varför och när? Skit svårt är vårat språk verkligen, svinsvårt.
Hon säger att hennes lärare i skolan inte heller kan svara på allt, nej det går inte för henne heller.

Jag blir att fundera jag med om hur och varför, så jag kommer också att lära mig genom henne, ja jag går ju liksom en svenska kurs med henne jag med.
Hon är så himla duktigt, hon skriver både fint och bra, kanonbra.
Hon kan stava och skriva hur bra som helst, och då dom i Thailand inte använder samma bokstäver som oss, så blir jag helt förundrad. Makalöst bra och duktig är hon!

Nu ska jag försöka att ta mig upp lite för att rätta ikväll.

Kram kram på er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar