lördag 8 augusti 2015

Ordningen är återställd!

Hej hej!

Jag måste börja med att säga oj oj oj!
Ja vilka dagar och veckor jag har haft.
Ja underbara dagar och ibland ganska jobbiga dagar:)
När jag skriver jobbiga dagar så menar jag jobbiga åt huvudet. Ja att träna grammatik i tre veckor, ja det tar på krafterna haha :)
Nej då det har gått jättebra och Nuji är en sån duktig elev, ja hon kan ju mer än mig och jag har ändå bott i Sverige i hela mitt liv :)




Jag måste få  berätta om mina tre veckor med Nuji, ja min kära vikarie som hjälpt mig då mina ordinarie assistenter haft semester.
Nuji i tre veckor!

Ja tänk er själva, att få massage och stretching i två till tre timmar om dagen.
Hur skönt som helst men gissa om jag varit trött.
Jättetrött och det tar på krafterna att få vara med om spa varenda dag i tre veckor.

Ja efter massagen och  stretchingen så har jag fått hjälp på toaletten och sen in i duschen och då har "Nujispat" fortsatt.

Tvätt av håret och inskummad kropp, ja gissa om jag haft bra dagar. Ja tailändsk massage, det är så himla skönt, ja ondskönt lite överallt faktiskt ibland.
Både Rebecca och Maria kan ju också, men absolut inte som Nuji.  Det blir träning på det, och sen kommer dom båda att kunna mer:)
Underbara dagar men jobbiga också då jag blivit så trött.

Min kropp har verkligen behövt massagen men nu då det gått några veckor och allt blir som vanligt, ja då får jag se hur kroppen kommer att reagera.
Kroppen kanske är van nu, ja van med många timmars beröring och massage.
Jag har bestämt med Nuji att hon ska komma två dagar i veckan iallafall så att min kropp får en ordentlig genomkörare.

Äntligen tillbaka efter semestern :)
 
Nu är båda tillbaka :)



Ordningen är återställd nu, och mina kära assistenter har börjat jobba igen efter deras semester.
Nu har jag ju haft det jättebra då dom haft semester, men det är ju skillnad förstås att ha en vikarie och inte mina två vanliga.
Jätteglad har jag varit för all hjälp jag fått av Nuji, ja verkligen.
Men trots att jag haft det bra, ja jättebra så är jag superglad för att allt är som vanligt nu, äntligen!

Gert skrapar innan målning :)
Gert har börjat skrapa lite för att måla om några dagar och det kommer att bli så fint så.
På baksidan ska vi få hjälp av snickare, och innan dom kommer vill vi ha målat klart.
Dom ska hjälpa oss med att bygga altangolv, fixa till en vägg och bygga ett förråd.
Ja ganska mycket blir det, men sen efter deras insats så är vi ganska klara ute.

Dom har varit hit och beräknat hur mycket virke som går åt, så nu ska vi köpa det så dom kan köra igång.
Vi tog hjälp av dom ibland i Smedjebacken också där vi bodde förut, och ja dom är verkligen världens bästa! Tycker iallafall vi! :) Kanonduktiga och snabba!



Vi har grejat både inne och ute nu i några dagar och det är så roligt då det blir sån skillnad.
Vi har fixat lite skåp i köket, j Maria hjälpte mig med det, och så och har Rebecca hjälpt mig att sy.

Marielle har haft för långa gardiner så vi har hjälpt henne att sy upp alla så dom slipper hänga i golvet.
Jättefint och bra kommer det att bli. Vi har också hunnit med att städa kylskåpet, ja vilket team vi var. Rebecca diskade upp alla grejer som hör till, hyllor och plan och så¨torkade jag :)
Så skönt för mig att kunna iallafall göra något som hjälper till.

Gert har hjälpt mig att fixa till i mitt rullstolsrum och byggt en liten hylla så jag kan sitta där och blåsa håret och göra mig klar. Jätteunderbart skönt faktiskt att kunna göra det alldeles själv.
Jag är inte van med det och brukar inte titta på mig själv i spegeln ens, men nu så.
Ja nu ser jag hur jag ser ut också :) Inte alltid så roligt, men men, så är det.

Jag är ju glad att jag lever och mår bra, så hur jag ser ut har ju ingen betydelse.
Melina är så snäll så hon säger att du är inte nå tjock alls mamma :)
Ja jag suger ju åt mig lite, men ser ju i spegeln med mina ögon att det behöver till något drastiskt nu :)

Jag har ju redan slutat med socker så kanske måste bli mjölet som jag ska sluta med nu snart.
Mycket svårare kan jag lova, men vill man något så måste man ju ta till det som krävs.

Då jag kunde gå och röra mig så var det ju skillnad, ja då märktes det ju på vågen ganska direkt om man slutade med godsaker och motionerade mer.
Nu märks ingenting kan jag lova, nej det känns lite hopplöst, men jag vet ju att det iallafall är nyttigare utan socker så jag kör på med det.

Jag måste ha tålamod, jättemycket tålamod verkligen.
Men om det är något jag fått träna på under årens lopp så är det just tålamodet, så det ska nog ordna sig.
Vill man något gärna, ja väldigt gärna, ja då kan man!
Alla kan faktiskt så även om min viktnedgång tar flera år, så då kommer det att ske.
Envis är jag också och jag vet vad jag vill. Det kommer att bli bra till slut.

 

I onsdags var vi till Borlänge på en restaurang Tsatsiki för att fira Gerts mamma som fyllde 70 år.
Jättegod mat och en mysig stund med hans mamma blev det.


Jag och Gerts mamma tog varsitt glas vin och jag kom då på att ju Melina inte kunde övningsköra hem, nej det blev Gert som fick köra.
En mamma som druckit ett glas vin kan hon ju inte övningsköra med!

Hon kan i den andra bilen köra med Gert förstås, men då jag är med och måste docka fast mig fram, så¨går det ju inte.
Ja det betyder att den hon övningskör med inte kan sitta bak utan fram, och då det bara är jag som kan sitta fram i våran stora bil, så går det ju inte att Gert övningskör i baksätet :)

Jag vet inte när jag drack ett glas vin senast, så det var lite gott och mysigt.
Eftersom jag inte dricker alls nästan så känner jag ju av bara några klunkar faktiskt, ja jag behöver inte mycket alls, nej jag är billig i drift skulle man kunna säga:)
Nu är det ju inte så att jag  liksom slutat dricka helt på något vis, nej då.
Sist jag drack ett glas vin så hade jag köpt alkoholfritt eftersom gången innan gjorde så att benen levde rövare en hel natt.
Ja ni kan ju tänka er att ett glas vin inte alls är värt att benen ska krångla och vara spastiska en hel natt.
Nej det innebär ju att jag inte kan sova, för med en spastisk kropp, iallafall som min, så finns ingen chans att sova.
Nej men natten efter vinet kunde jag sova som vanligt så det måste varit något speciellt då den gången förut kanske?.

 

Vi har gjort lite av varje dom här dagarna då Gert haft semester och Melina varit hemma.
Vi har kollat på Oliwer som spelat fotboll, och jag har kollat på Gert som spelat korpen match, ja jag brukar vara en trogen supporter som kollar varenda match. Men i år var det första gången nu.
Ja som vanligt räcker inte min tid till alls, nej dagarna bara rusar förbi på något knepigt underligt sätt.

Jag hoppas att ni alla som läser haft det bra och att ni kommer att ha det bra.
Det blev rörigt nu igen, men det blir så då jag inte skrivit varje dag, nej när det är mycket jag ska berätta, ja då blir det rörigt :)

Kram kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar