fredag 26 december 2014

Vilken jul!


Hej hej!

Ja hörrni vilken underbar julhelg jag haft, ja jag tror jag skriver för både mig och Gert.
Jag har fått haft Marielle hemma och och alla andra också, och vad mer kan man begära liksom.


Jag och Gert var till Borlänge en heldag och handlade dom sista grejerna före jul.
Vi hämtade upp hans mamma så att hon också skulle få komma ut lite.
Alldeles för sällan vi träffar henne, men vi får bättra oss.
Hon bor i Ornäs alldeles utanför Borlänge så det är ju en baggis att hämta upp henne.

Vi var in på systemet för att köpa en likör och en whiskey i julklapp och där var de massor av folk.
Alla köpte fulla korgar!? Det är ju liksom bara jul!?
Lite mer förståeligt till nyår och visst en del kanske handlade till det också, men det kändes inte bra.

Jag var ivägen mest hela tiden där inne kände jag, ja fy vilken stress dom flesta faktiskt har och vad glad jag är att jag lagt ner det totalt.
Sorgligt och jag önskar att alla barn fick ha sina föräldrar och vuxna hemma och att ingen var berusad eller full.
Julhelgen är ju barnens jul tycker jag och ingen dag som vi ska dricka sprit och bli onyktra.
Ja det är vad jag tycker och det står jag för.

Mina föräldrar har aldrig varit fulla, nej faktiskt inte vad jag någonsin märkt och på julen var det två snapsar till sillen för min pappa, men det var också allt.
Min mamma tyckte inte om snaps så det var bara pappa och några fler som var vid oss på jularna som tog det.
Nej det är barns rättighet tycker jag, att ha nyktra föräldrar!

Ja nu har mina barn tur att dom inte behöver oroa sig för att ha en full mamma eller en full Gert.
Nej vi är lika jag och Gert och det är självklart att man inte dricker på julafton.
Ja knappt aldrig faktiskt om jag ska vara ärlig.
Man ska finnas och kunna skjutsa sina barn om det behövs och det är en trygghet för barnen att veta att det är så.

Ja några dagar innan jul så var det mycket paketinslagning och ända till dagen innan julafton höll vi på.


Vi skulle titta på bingo på tv n, ja alltså vara vakna på öppesittarkvällen och Marielle fixade goda pajer medan Melina slog in paket.
Både Marielle och Melina ville spela och ha en myskväll, så Bingo blev det :)

Vi hade en mysig kväll och åt goda pajer med sallad till och så vann vi Inte, nej men Melina vann en ny lott till nästa helg så den får vi ju hämta ut.

Alla la sina mobiler på köks bordet så vi hade en mobilfri kväll och herregud så ofta vi borde göra det, och fler med oss tror jag.
Det var så mysigt att bara titta på tv och prata och hoppas på att vinna förstås.

På självaste julafton så kom min mamma och min syster förbi med lite julklappar.
Dom fick med en påse från oss också förstås så vi bytte lite.

 

Jennifer, min systers dotter hade som vanligt gjort jättefint pyssel till mig i julklapp.
Jätteglad blev jag förstås för det var så fint så!

Vi har sedan flera år valt att inte fira jul tillsammans med dom andra i min familj då vi känner att vi bara vill vara vi här hemma och ha det lugnt.
Jag kan lova att det inte alltid varit positivt utan det har känts ibland som att vi inte får bestämma över oss själva.
Ja roligt har det inte alltid varit, men så behövligt!
Mina tjejer får förstås göra som dom vill, men Gert och jag vill vara bara hemma.

Jätte viktigt att få göra som man vill och känner verkligen!
Jag önskar att alla fick göra som dom ville, men jag vet att det inte är så.

Nej många många låter sig styras över och låter andra få bestämma.
Julen ska ju vara en fin skön härlig dag och jag lovar att vi fick det så. Underbart.
Jag har stått upp för oss och vi har gjort det vi velat.
Att ha en lugn och fridefull jul som det heter, det är viktigt för oss.
Inga måsten och inget jäkt, nej vi har lärt oss och håller fortfarande på att lär oss att inte stressa.

Ja det är så viktigt för oss att bara få ha det lugnt och nu sedan jag blev sjuk är det ännu viktigare.
Jag orkar inte med stress och jäkt, nej faktiskt så lägger min kropp av då och det är inte alls roligt att känna den känslan.
Det kan låta larvigt med det är verkligen så.

Visst jag sitter ju redan i rullstol så vad gör det kan man tycka, men det gör mycket!
Jag vill att dom delar av mig som fungerar ska få fungera och då går stress och jäkt helt bort.
Om alla runt mig och jag själv tar det lugnt så fungerar jag mycket bättre och det gillas kan jag lova.

Stina myser med mig på julaftonskvällen <3
Vi var på Willys affär dagen innan jul och där mötte jag en man, ja jag fattar inte hur det går till, men det gör det.
Jag blev stående med han ganska länge, ja faktiskt ändå tills Melina och Gert handlat klart.
Men mamma är du den segaste du eller?
Ja det fick jag höra och nu tänkte dom iallafall gå till kassan.
Ja en märklig men mysig farbror var det jag mötte.
En präst till och med.
Ja gud välsigne mig och en vacker kvinna var jag, ja vem suger inte åt sig av det?
Nu fick jag höra en massa annat som väl var mindre intressant men han var en intressant farbror hela han.

Han tyckte jag skulle plocka fram min bibel och läsa nya testamentet, evangelium Johannes eller något liknande sa han.
Ja kanske jag borde ta och köpa mig en bibel då så jag kan läsa :)?
Spännande var han faktiskt, en spännande människa, och han verkade otroligt kunnig om allt, men det förstås är man ju tvungen om man ska vara präst, ja då måste man ju veta vad det står i bibeln:)

Nej jag vet då faktiskt inte vad jag tror om jag ska vara helt ärlig. Det får tiden utvisa.
Han var inte en sån som ville övertyga mig på ett jobbigt sätt utan mer att han verkligen ville få mig att tro på och ta emot kärleken så att jag skulle kunna bli frisk igen.
Ja jag är inte troende om jag ska vara ärlig och det är jag ju jämt, nej hos mig finns nog ingen gud faktiskt.
Jag tror inte att han skulle vilja mig så illa, utan han skulle ju vilja ha mig frisk så det är nog den största anledningen att jag inte tror.
Jag har liksom varit sjuk mer eller mindre sedan jag var runt tjugo och då jag ju är 44 nu så kan ni ju räkna ut. Det tar liksom aldrig slut:)
Men som tur är så mår jag ju superbra ändå och det är jag glad för.
Glad för att jag har en sån styrka där inuti.

Ja jag vet då inte riktigt vad jag gör för fel, men något fel gör jag eller ser för snäll och glad ut kanske?
Ja så är jag ju bara så jag får fundera ut hur jag ska göra för att fastna mindre med människor.
Men nu hör det ju till också att jag ju vill vara glad och vänlig och lugn, jag tror det uppskattas av andra att jag ler och ser glad ut.
Ja nu är jag ju det också så jag behöver då inte spela teater.

Innan vi var på affären var vi till min morfars fru som ligger på sjukhus, ja min morfar som inte längre lever då.
Jag har ju haft två morfrar men har bara en som finns kvar i livet och han har nyss fyllt nittio år och klarar sig själv hemma och han bor i Norrköping.

Ja, vi sa god jul till henne och jag hade med en liten orkide och choklad.
Tråkigt för henne att bli sjuk och att vara på sjukhus, speciellt vid helger, men det blir nog bra till slut.
Hon har blivit så sjuk så hon som jag får sitta i rullstol, vilket gör att hon inte kan flytta hem igen då hon bor på tredje våningen och det inte skulle fungera där.
Nej dom letar efter något annat boende så hon kan få hjälp med allt hon behöver.

 

Medan vi var och handlade och hälsade på på sjukhuset så gjorde Marielle både knäck och kola, jättegulligt och snällt för de är ju roligt att kunna ta en om man blir sugen.
Jag har faktiskt inte knappt ätit något godis alls, nej jag blir att må illa och mår ju lite illa hela tiden, så jag känner inget sug.
Bra förstås , men nu har vi så mycket godis så jag hade velat smaka lite haha :) godis råtta som jag är egentligen.
Kanske ska hoppas på att just den här illa mående biverkningen ska sitta kvar, ja så jag helt enkelt tappar ett gäng kilo och får bort socker suget jag brukat ha förut.

Jag måste berätta en super härlig sak:
Jag kan skriva!! Ja jag har haft jobbigt med skrivandet med penna för hand, och har ju nu med, men jag kunde.
Jag skrev många julkort och jag kunde!
Ja och det såg skapligt ut dessutom.
En jobbig sak som varit länge nu men nu känner jag fingrarna mycket bättre än jag gjort på evigheter och jag känner mig så glad. Det är viktigt för mig att kunna skriva fint, och nu går ju inte det som vanligt, men ganska bra var och är det allt!



Härligt med framsteg och i söndags kändes min kropp så pigg så pigg.
Jag stod med min turner och även om mitt vänstra ben stack så var mitt högra starkt som tusen.
Jag orkade stå på ett ben!
Underbart och jag tar tacksamt emot alla förbättringar jag kan. Jag tror nog att jag inte fattar riktigt vilken skillnad det är på min kropp nu mot förut.

Jag har mina kompis farbröder som jag skickar kort till och så har jag en tant, Monica i Borlänge som förstås får ett fint julkort.
Ja jag är stolt över mig själv och glad över att jag fixade det!
Skulle tagit ett kort så ni fick se min handstil, men jag får göra det nästa gång jag tar mig i kragen och skriver till någon.

Nu till något helt annat.
Hur många telefoner behöver man egentligen?
Ja om man frågar mig så behöver jag tydligen en iPhone, en Samsung och nu en Doro knapptelefon!

Ja jag kanske ska förklara mig lite.
Min iPhone har jag bara till att använda för att lyssna på musik i min högtalare, min samsung använder jag men gillar bara sådär och nu så, en Doro!
Ja det är nog bara jag som är så lycklig över att få byta tillbaka till en knapp telefon!

Det ska bli så himla skönt att kunna trycka och skriva sms igen så som jag kunde förut.
Inte alls lätt med mina händer och fingrar att trycka på min samsung och dra hit och dit, nej tacka vet jag en hederlig knapp telefon.
Kanske bara är jag som återgår till det gamla, men vad gör väl det?
Jag kommer att bli nöjd iallafall är jag säker på.

Jag ska vidarekoppla från mitt vanliga nummer till knapptelefonen ifall att, och då jag fått ett nytt telefon nummer till den "knappiga" telefonen så vill jag ändå ha min samsung kvar då jag ju kan kolla mail och gå in på banken och så med den.
Jag vill inte byta nummer då mina barn kan mitt utantill och kunnat så många år.
Jag känner att om det händer dom någonting någongång så ska dom kunna mitt nummer i sömnen liksom. Ja ni fattar ju.

När telefonen kom häromdagen så hade jag inte riktigt tid för att öppna utan tänkte göra det till kvällen, men så kom Gert och visade mig!
En doro! yes liksom.
Jag visste bara att jag skulle få en mobil med stora knappar och jag blev så glad då jag såg att det var en Doro! Jag glömde fråga han då i telefonen då jag ringde och förklarade vad jag behövde.

Vi köpte en sån till min morfar i Norrköping förut och jag var allt lite avis på honom.
En helt vanlig telefon med stora rejäla knappar och extra bra ljud skulle det vara sa säljaren i telefonen. Ja jag är lycklig.


Igår var vi på bio, ja faktiskt superroligt och en kanon film om ni frågar både mig och Gert.
Ja vi såg på Micke och Veronica!
Jättebra och en film man blev både glad och lite sorgsen av ibland.
Superbra och jag är så glad att jag gick på den.

Rekommenderas verkligen! Men nu är det förstås inte alla som tycker som vi.

När filmen var slut så gick alla ut och vi nästan sist. Och då såg jag det!

Det var mest vuxna som var och tittade på filmen och jag kan lova att dom alla kunde grisa ner efter sig. Fy då vad hemskt skitigt det var.
Hur kan vuxna människor bete sig så och sulla ner och bara låta det vara?
Ja jag fattar ingenting nu igen.
Hur kan det vara möjligt att man skräpar ner så förbaskat på knappt två timmar?
Usch jag tycker det är bedrövligt på ren svenska!

Fy skäms på alla som gör så och förväntar sig att någon annan ska ta reda på efter sig. Usch!!

Marielle och Daniel har idag farit iväg med Marielles kompis till en stuga långt uppöver med hundarna.
Mysigt att få åka iväg lite för dom och rå om varann lite.

Marielle och jag var ute igår med både tyke och Stina och tyke han är ju liten än och inte van att gå så långt och kallt var det, så han fick åka rullstol med sin mormor, gissa om han är ur gullig.
Han är så duktig så och sitter still.

Efter en liten stund lämnade vi hem han lite in i värmen och tog med Stina på en lite längre prommis och släppte henne lös så hon fick springa av sig lite, och så som hon sprang!

Lite modig blev hon så hon gärna sprang in på folks gårdar också, ja det var ju roligt att passa på verkade det som, så till slut fick Marielle koppla henne och vi gick hemåt.

Underbart väder, solen sken och det var kallt, men med rätt kläder så gick det ju jättebra.
Nu hade Marielle mina täckisar vilket gjorde att dom rasade ner hela tiden haha :)
Men mysigt hade vi.


Melina har varit vid Oscar och var bara hem en sväng igår för att hämta pengar hon skulle ha med sig då dom skulle åka med Oscars föräldrar till Borlänge.
Pust säger jag och förstår inte hur dom orkar riktig, men roligt kommer dom nog att få men jobbigt.
Drygt med readagar då det kommer så mycket folk, men man kan ju förstås göra kap.

Efter att Marielle och Daniel varit till stugan och myst över helgen så kommer dom hem hit en sväng igen för att sen bege sig hem till Nora igen. Tomt kommer det att bli, ja väldigt tomt.


Jag har haft den bästa julen någonsin tror jag.
Alla barn har fått göra och åka som dom vill och det är jätteviktigt för mig.
Att dom får komma och gå som dom vill och inga tider att passa.
Ja en superhärlig jul och jag hoppas nästa jul blir likadan.



För mig och Gert är ju själva julafton inge viktig alls, nej det är ju barnens jul.
Även om våra barn börjar bli stora nu så kommer dom alltid att vara våra barn och jag är så lycklig över dom alla.


Måste dela med mig lite av det fina meddelandet jag och Marielle fick på facebook, från våran lillasyster Melina <3

Kan inte fatta hur just jag kunde få turen att få världens bästa mamma och syster. älskar er så oändligt mycket ♡
 — med Marielle Östby och Nina Thidé Gustavsson.
Ja min älskade Melina och min älskade Marielle, tänk att jag har turen att få vara eran mamma!!
Det är värt mer än allt annat i hela världen!! Pussar till er från mig!

Jag hoppas att ni haft en fin julhelg och att ni fått må bra.
Snart är det nyår vilket inte heller är någon viktig dag för oss alls, men vi ska försöka hålla oss vakna till över tolv iallafall så vi kan skåla lite i pommac, ja här hos oss är det pommac som gäller.

Kramkram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar