torsdag 21 november 2013

Lite si och så kan det vara :)


Hej hej!
Jag kanske ska börja med att varna för en lite äcklig bild i slutet av mitt inlägg :) Så ni är beredda!
Nu till dagens inlägg :)
Inlägget som jag skrev igår blev tydligen ett inlägg att läsa.
I vanliga fall så brukar det vara femtio till hundra stycken som läser det jag skriver på en dag, men gårdagens inlägg var det 300 som läst då jag kollade min sida.
Nu vet jag ju förstås att det finns någon eller några som säkert läser och kollar mina inlägg många gånger, och det bjuder jag ju självklart på, men statistiken blir ju inte att stämma då haha :)


Roligt är det iallafall att det faktiskt är många som läser det jag skriver förstås.
Jag skriver precis som jag brukar, och det är roligt då det verkar som många blir berörda, och igår av den psykiska vården som jag ju tycker inte finns riktigt.
Jag skriver sånt jag upplevt och märker, och förstås så som jag känner, så det är inte alls något jag hittar på och det är ju synd det då man tänker efter hur dåligt det faktiskt fungerar.

Psykvården är verkligen dålig, och idag har jag och Marielle sagt precis som vi tycker, och personalen som var med på mötet höll med oss.
Förhoppningsvis tog det med sig, det jag och Marielle tyckte så det kan bli en förbättring framöver för alla som behöver komma dit och få hjälp.
Marielle är så modig och törs säga precis som hon känner, det är verkligen en styrka att kunna och tordas det.

Jag har varit till Falun på ett samtal med Marielle, hennes doktor och några till var med på det.
Det var ett video samtal tror jag det heter, och det var spännande och det gick bra.
Min älskade tjej pratade för sig så bra, så jag behövde egentligen inte alls vara med, men som hon sa så är det superbra att vi är två som lyssnar på vad som blir sagt.
Doktorn var väldigt mån om Marielle kände jag, så det kommer att bli kanon tror jag!
När mötet var slut ville Marielle sitta och sticka lite i lugn och ro, så jag tog färdtjänst hem förstås.

Ja det där med färdtjänsten kanske jag behöver gå in på lite också.
Jag ringde för att boka en bil från hennes avdelning som ligger på baksidan av sjukhuset.
Jag fick en tid efter en timme och bad att få åka från stora entrén då istället, så jag kanske kunde gå till cafeterian en stund medan jag väntade.
Då tjejen jag pratade med kollade läget så hittade hon en bil om tio minuter vid entrén.
Ja det är inte ens fem minuter bort och det verkar då som deras datorer inte är så bra programmerade. Eller så kan det vara väldigt dåliga kartor dom har.
Tjejen jag pratade med ringde chauffören för att kolla om jag fick plats och det fick jag.
Den tjejen har verkligen rätt jobb som ringde och kollade upp.

Det här är mina älskade tjejer!

Igår var jag och tjejerna till Ikea och vi hade bokat en bil hem vid åtta på kvällen då allt ändå stängt, men vid sextiden var vi trötta allihop och ville åka hemåt.
Jag ringde då och frågade om det fanns någon bil lite tidigare, vilket det inte fanns tyvärr.
Marielle tog bussen till Falun vid sex och jag och Melina fick mingla lite på kupolen efter att ha stuvat in alla saker i några skåp där på Ikea med alla grejer som vi köpt.
Det fanns inte en chans att få in en Ikea påse som var fylld, så det blev Melina som fick stuva sak för sak in i skåpen.
Vi käkade varsin god glass på kupolen medan vi väntade så det gick ingen nöd på oss, men Melina hade fel skor så hon fick ont i fötterna och behövde vila dom lite:)

Melinas goda chokladglass med karamellströssel :)
Jag tog en strut med en pistage kula jag, och gissa om jag njöt!
Jag har inte fuskat eller ätit godis alls på många veckor nu, men jag tyckte jag förtjänade en god kula pistage glass, mums verkligen:) Fusk blev det då jag ju faktiskt har slutat, men jag erkänner det ju här och nu så det gör inte så mycket tycker jag :)

När chauffören kom strax före åtta så berättade han att han bara gått runt och väntat på att få hämta oss i över en timme!
Ja då undrar man ju hur mycket tyvärr det var.
Personen som svarade mig orkade väl inte kolla, kanske bara låtsades att kolla om det fanns någon och bara sa att nej tyvärr det finns ingen.
Ja nu är det inte bara idag och igår det varit lite si och så, men nästa gång dom säger att det tyvärr inte finns någon så tänker jag ifrågasätta och dom får faktiskt kolla ordentligt. Vänligt men bestämt liksom :)

Innan jag skulle bli klädd och klar för färden i rullstol mot stan för att möta Melina, och sen åka färdtjänst mot Borlänge och Ikea så blev min kateter påse jättefull och jag ville inte ringa och stressa på mina hemtjänst tjejer, så jag fick ta till en nödlösning.

Haha det här var min nödlösning, ett glas :)

Jag fick tömma ur lite i glaset jag nyss druckit dricka i :) Haha ja så kan det tydligen bli.
Om påsen blir för full så kissar jag ju på mig och det är ingen höjdare alls.
Jag kände lite då vi var i Borlänge att jag var kissnödig stup i ett, och det ska jag ju inte behöva då jag har min kateter.
Det såg ut som att komma blod i slangen och Marielle sa att om det fortsatte så skulle vi åka till sjukhuset i Falun, punkt slut! Haha hon lät verkligen som mig :)
Nu blev det lite bättre efter en stund och det såg inte så blodigt ut.
När jag kom hem så såg jag varför jag känt mig kissnödig!
Den här stora grejen (koageln) lyckades ta sig ut genom min slang som verkligen inte är tjock!
Inte undra på att jag kände mig kissnödig då den långa stora koageln satte sig i vägen lite här och där säkert. haha :)

Äckligt! Ser ut som en mask :)
Det räcker med en mycket mindre koagel för att det ska se väldigt blodigt ut, så det såg inte alls roligt ut i påsen igår.
Jag var förstås tvungen att ta kort, även om det blev en väldigt dålig bild.
Jag vill gärna föreviga saker jag haha :) och samtidigt bjuda på lite av det, och sånt som man ju egentligen inte visar någon.

Hur som haver så har jag haft fina dagar och jag är så glad över mina älskade tjejer som är så duktiga och så otroligt kloka. Jag är en sådan stolt mamma verkligen, och jag vet att dom kommer att kunna bli och göra precis vad dom vill framöver då dom är starka tjejer som törs säga vad dom vill!

Imorgon förmiddag kommer tanten från kommunen som äntligen gjort klart utredningen om mig och eventuella assistenter.
Hon ska gå igenom sin utredning med mig, så det gäller att jag lyssnar och förstås, men om det blir något jag inte fattar så kan jag ju bara ringa henne sen förstås.
Helst hade jag velat ha min Maria med, men imorgon passade det inte alls då hon ska till sjukhuset.
Jag fixar det själv förstås, men Maria har mycket erfarenhet av assistent regler och sånt då hon själv jobbat som det förut.
Ja det där med assistenter och hur man ska fundera kring det.
Jätte jättesvårt verkligen men jag har några självskrivna som jag skulle vilja ha om jag blir beviljad assistans. Det blir en spännande dag imorgon förmiddag.

En till skön sak är att Marielle får komma hem över helgen och det blir skönt för både henne och Daniel, att äntligen få ses en lång stund och inte bara en sväng i Falun.
Om det fungerar bra över helgen får hon vara hemma för gott men det visar sig hur det blir och hur hon mår förstås.
Det är skillnad att vara där och på att vara hemma, så vi får se hur hon orkar med allt.
Men hon får ta det lugnt och vila mycket och så får hon och Daniel komma hit och äta, eller så får dom matlådor så dom får lite mat.

Nu ska jag sluta för idag och imorgon förmiddag kan jag inte skriva mer då jag ju har mötet med kommun tanten.

Jag hoppas alla får en fin kväll och en härlig dag imorgon.

Gert sa att det skulle bli kallt imorgon, men jag tänker klä mig och åka ut en sväng, för det behöver jag verkligen. Jag behöver luft, massor av luft varje dag för att orka och för att må bra känner jag.

Jag och Melina fick varsin för tidig julklapp igår så idag hade jag förstås på mig min, och den var så himla varm och skön och fin och jag är så glad så!!


Vad hon kan, min och våran Marielle :) Nu ser jag ju väldigt rolig ut haha, men jag bjuder på det!
Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar