fredag 24 april 2015

Jag kommer att kunna bli hur bra som helst!

Här bor jag :)
Hej hej!
Ja nu skriver jag från Torsby, Frykcenter i Torsby :)

Jag tänkte skriva lite varje dag och sedan sammanställa efter några dagar så det slipper bli massor av inlägg :) Det blir lite som en dagbok:)
Jag är här på tre veckors rehab och trivs redan jättebra trots att det idag bara är andra dagen.

Jag har träffat sjukgymnast, arbetsterapeut, sjuksköterska, kurator och doktor.
Ja här är det ett toppen ställe med bra duktiga proffsiga människor som ska hjälpa mig att göra allt för att jag ska bli lite bättre.
Det har sedan jag kom igår varit ganska många samtal, och det är ganska mycket jag ska kunna svara på, så dom kan skapa en bild av mig.
Idag har sjukgymnasten också känt lite på mina ben, haha och ja dom är extra extra spända sa hon haha :)

Jättegullig är hon och det kommer nog att bli många skratt dom här veckorna tror jag.

Maten har varit bra och Torsby är ett mysigt ställe måste jag tycka.
Igår gick jag och Rebecca på en liten rundvandring här runtomkring och idag har vi varit till stan en sväng.
Måna mysiga affärer och jag kunde komma in nästan överallt.
Handikapps anpassat verkligen och det borde verkligen fler ta efter, Ludvika tex :)


Ja vi har varit in på flera små butiker och second hand affärer.
Ja jag gjorde faktiskt lite klädfynd idag och är jättenöjd. Hundra kronor totalt blev det, rätt gratis känns det som :)

 

Jag har som jag brukar, fått en farbror haha, nej då inte än riktigt men det finns en farbror här som känner sig lite bortkommen och ensam här.
Ja jag försöker att inte vara för trevligt,  ja jag orkar liksom inte att ha någon som ett plåster här i tre veckor, men det går dåligt:) Jag måste träna lite på det dom här veckorna:)

Jag måste ha någon magnet som drar en del till mig, men det finns liksom inget att välja på.
Nej det finns inget annat för mig att göra än att vara förstående och trevlig och så snäll förstås.
Ja jag kan inte vara kort, trots att jag egentligen inte orkar riktigt, jag är ju inte sån helt enkelt.
Nej jag vill fokusera mer på mig själv än att hålla på och tycka synd om.
Men ja jag tycker synd om honom, han har fått en stroke för sju veckor sedan och om jag får säga det själv så är det alldeles för tidigt att skicka honom hit.
Han är inte redo, inte i bra skick alls om man frågar mig. Iallafall inte så som han varit idag.

Min doktor som inte tyckte att jag var i bra skick? Jag som är i världens bästa skick liksom!

Ja hur som helst så har farbrorn inte alls i närheten förlikat sig med läget han måste vara i nu, nej han ältar samma sak om och om igen vilket han måste få göra förstås.
Nej han när bitter och arg och tänker bara på vad han kunde förut.

Jag har försökt få honom att fokusera mer på vad han faktiskt kan och inte det han inte kan.
Ja det var ju så jag fick börja, inte alls svårt nu för mig då jag ju kan, men det är ju ett jäkla jobb och han har lång väg kvar innan han kommer att bli att känna sig bra eller iallafall bättre.
Ja det kommer att bli bra hoppas jag för honom.

För mig kommer det absolut att gå bra, men attans vad ivrig jag är känner jag, ja jag vill ju inte bara göra vissa saker en halvtimme om dagen, nej det känns för lite.
Men man ska inte skynda på något, utan att ta det lugnt och fixa allt på mitt schema bara istället.
Jag blir ivrig och vill träna dubbelt liksom så jag hinner bli bättre än bäst, på dom här tre veckorna.


Jag och Rebecca solade lite idag då vi hade en lucka och det var så skönt så skönt.

Jag bestämde innan jag åkte hit för ganska länge sedan faktiskt att jag skulle sluta med socker då jag kom hit. Lite lättare att sluta då man samtidigt byter miljö tycker jag.

Jag har inte ätit godis eller fika sedan jag kom hit och det går bra. Ja nu är det visserligen bara två dagar, men jag har gjort det förut och jag vet att jag kan.

Ja har jag bestämt mig för något så kan jag.
Jag kan verkligen inte äta bara lite, nej jag måste totalsluta, så det är det jag gjort nu.
Tur att jag bestämt mig för att sluta med socker innan jag åkte hit, för jag vägde mig för första gången idag på över tre fyra år tror jag, och det var inte roligt alls.

Jag tillsammans med rullisen skulle väga oss först, och sen då jag la mig på en brits i träningsrummet åkte Rebecca dit och vägde bara rullstolen.
Ja så mycket som jag väger nu har jag aldrig vägt. Fy då!

Förr så kunde jag ju gå ut och röra mig, och jag gick ner massa kilon om och när jag bestämt mig för det, men nu är ju läget lite annorlunda.
En tjej som jobbar här är dietist och vi ska sätta oss ner hon och jag för att försöka få till min situation, så här går det ju inte.
Nej man behöver ju inte bli tjock bara för att man sitter i rullstol, nej minsann det tänker jag inte gå med på mer, det räcker nu.
Ja nu är jag inte världens tjockaste, men massor av kilon måste ju bort, så är det bara!
Jag kommer att fixa det och nu är det en muskulös Nina som kommer att åka runt framöver haha:)
Ja nu kan det ju dröja lite innan jag når mitt nya mål, men jag kommer att göra det! Tålamod nu igen. Ja herregud så mycket tålamod man behöver ha då man blir sjuk.

Nu slutar jag för ikväll och skriver mer imorgon :)
Kram kram



En ny dag idag :)

Ja nu har hela onsdagen gått och jag har inte legat på latsidan kan jag lova.

Det började med stretch i sängen för att sen gå på toa och duscha och göra mig klar för frukost.
Efter frukosten var det träning i olika maskiner, ja om ni visste hur härligt det kändes.

Inte så hög vikt till att börja med, men det kan ju varit tur det för imorgon har jag nog en stel kropp tror jag trots lätta vikter.

Det kändes lite larvigt, ja alltså med vikten då jag ju kände att det var lite fjuttigt.
Men imorgon är jag nog glad för det fjuttiga idag haha.

Ja jag använd en dragapparat, en "uppertone" och en elcykel idag.

Uppertone heter den här maskinen :)

Här drar jag lite, superdrygt :)
Jag kommer att få ett nytt schema för nästa vecka och just nu känner jag mig peppad och det kan bli hur bra som helst!
Ja kanske inte riktigt så bra då, men attans vad bra jag kommer att bli, och hur stark kommer jag inte vara då jag kommer hem igen?
Ja nu är det träning för mig som gäller och jag har världens gulligaste och roligaste sjukgymnast här. Ja jag har ju ett helt team och dom verkar hur bra som helst faktiskt.
Till er som varit här förut så är jag i team 3, ja då vet ni ju, tänker jag.

 
Några bilder på min tokiga Rebecca :) Vi försöker lätta upp stämningen här haha :)

Ja jag tränade på, på förmiddagen och sedan var det en halvtimme i solen innan lunch.
Soldyrkare som jag är vet ni ju redan.
Ja efter lunchen så var det mer träning, och jag har nu legat och vilat mig en timme, för att ligga en timme till innan middagen är serverad.

Ja mycket fisk har vi fått och det kommer nog att bli ofta vad det verkar, och det gillas.

Jag tycker inte att jag äter så mycket faktiskt, men tydligen för mycket för att sitta i rullstol då enligt vågen :).
Stretchning och bålträning plus en massa arm, mag och ryggövningar kommer att göra susen.

Sjukgymnasten vet vad som gäller liksom haha :)
Tio kilo på tre veckor har jag sagt :)
Skämt åsido, jag mår ju toppen förstås och lite kilon hit eller dit har ju inte stor betydelse alls, men jag trodde ärligt talat inte att det var så många bara :)

Kanske kan bli lite svårt att bli av med dom då man tänker på att mitt läge inte alls är nu som förut.
Men jag ska försöka, ja verkligen, för så här får det ju inte fortsätta.
Nog om det.

Jag har har haft en toppendag och tror att varenda dag kommer att vara såna.
Jag kommer längta hem förstås,  jo det gör jag redan lite och det kommer jag absolut att göra, men det kommer att gå.

Igår ringde "hissAnders" och undrade om dom kunde montera hissen som idag.
Ja visst ville jag det, men har ni något mer bråttom så ta det först då jag ju blir borta i flera veckor, och för mig var det ju ingen panik alls.

Gert skickade en bild idag och den var på plats!
Kanon förstås, men fy då vad det inte blev bra med sladdarna och en laddnings station dom satt i vardagsrummet!
Ja hur tänkte dom då? karlar säger jag då bara. Ja inte alla då förstås :)
Jag ska ringa "hissAnders" om det, för så kan jag bara inte ha det.
Vi ska greja klart i trappen ner och göra fint, jag har en plan, och hur fint är det med sladdar som syns och tittar fram på flera ställen och en svart laddstation i vardagsrummet??
Nej för andra kanske det inte betyder något, men för mig!
Jag har redan mycket sladdar, och ska man ha dom så måste dom allt sitta på ställen så dom helst inte syns.
Vi måste ändra på det och jag fattar inte varför dom inte ringde mig om det då dom var på plats så hade jag ju sagt nej direkt om dom föreslagit vardagsrummet.
Pust säger jag då bara, men Anders får vara beredd på ett samtal från mig haha :)

Ja nu tänkte jag göra några kungen innan Rebecca kommer och ska hjälpa mig i rullstolen igen för att åka ut och äta.
Tacorulle med ris och sötsur sås stod det att middagen skulle bestå av och det blir ju spännande.

Ja nu skriver jag en rad till för att berätta att det inte var tacorulle utan vårrulle :) Det var gott och mer passande till den sötsura såsen och riset :) Men den som skrev matlistan var nog sugen på tacos kanske :)
Jag skriver imorgon igen.
Kram kram



Hej hej!
Ja nu är det nästa dag redan.
När jag vaknade hade jag inte någon träningsvärk, nej faktiskt inte. Men idag har jag höjt tyngderna lite på en del maskiner så imorgon kanske :)
Vi får se hur det känns imorgon.
Jag ville höja lite för det är inte roligt alls om det känns alldeles för lätt.
Nej det blir bra och jag kommer att kunna höja fler gånger framöver. ja jag känner verkligen att all träning kommer att göra nytta. Jätteskillnad kommer det att bli på hela mig.


Dagarna går fort här kan jag lova, späckat schema har jag faktiskt och det är superbra det.
Så viktigt att få igång mig och få mig i form.

Måste först innan jag skriver något mer om dagen berätta att jag pratat med Melina som varit med Gert och hämtat Filip vid veterinären idag.
Han var lika sprallig som vanligt och allt hade gått bra enligt veterinären som aldig varit med om lika som våran hade det :).
Härligt och en lättnad då man ju aldrig vet hur det kan gå.
Nu är han kastrerad och kan få träffa brudarna där ute om sex veckor om dom nu passar och vill vara tillsammans där ute. Annars får lilla Filip få ett eget ställe ute, så vi ordnar ju det förstås :)

Imorse då vi skulle börja dagen med stretching så gick det inte som vi tänkt.
Min kateter har krånglat lite till och från i ett par veckor och inatt med tydligen.
Jag hade kissat på mig!
Ja det blev att få in mig i duschen för att sen bädda rent och in med sängkläderna i tvätten.
Ja det känns inte som en bra start på dagen kan jag lova, men det gick förstås bra och smidigt.

Efter duschen så kände jag mig då jag låg i sängen och var på klädd kissnödig igen.
Neej tänkte jag och var säker på att det blivit en olycka direkt igen.
Men då Rebecca kollade läget så var falskt alarm.
Så knepigt att få såna riktiga känslor som inte stämmer.
Jag är ju helt säker på att jag känner rätt, men så har jag fel.
Svårt att vänja sig vid det kan jag lova, men till slut så kanske?

Jag har ju dom allra bästa assistenter som tillsammans med mig kan skratta åt eländet och tack gode gud för det. Man kan inte ta allt så allvarligt, nej jag orkar inte det.
Det är bättre att bjuda på det och allt som uppstår för att orka enklare och faktiskt riktigt lätt som en plätt liksom.

Vi har lite olika definitioner, uttryck på hur det är då jag kissar på mig.
Det är jag som vill veta då jag kanske känner en sak och så kan det vara på annat sätt än jag känt, det kan vara värrä eller mindre mot vad jag känt.

Jag behöver veta liksom om det var en mini mini skvätt eller liten, normal eller extra extra liksom haha :)
Ja imorse var det en extra stor skvätt, så det var bara att ta ur sängkläder och byta.
Tur jag har ett underlägg i sängen som gör att det inte kan gå ner i madrassen, för det vore inte skoj alls.
Nej då det löste sig bra.
Häromdagen var det en sån liten miniskvätt så den knappt kändes, ja alltså tyngden på mitt inkontinens inlägg, det känns ju då om det är en miniskvätt eller så.
Även inkontinens skydden har fått namn av mig.
Dom fick namn redan då hemtjänsten var hos mig förut, för att dom skulle veta vilket jag ville ha just den dagen :)
Tefat, madrasser och lite så kan dom heta haha :)
Ja allt för att göra vardagen lite skojigare eller något haha, ja jag vet inte men det har blivit så bara.

 

Jag har tränat på sedan halv tio till halv tre men med lunch och samtal inbokade i det, det har faktiskt även funnits lite tid för att sola sig.
Ja inte många minuter eller iallafall inte så många som jag önskat, men lite är ju bättre än inget.

Ja jag har hunnit med att fisa också, ja nu är jag på gång kan jag lova!
Haha en luktade illa också, så vi hade kanske behövt utrymma gymnastiksalen haha, men sjukgymnasten fick gå iväg lite medans Rebecca fick vara kvar i oset :)
Kristina som sjukgymnasten heter är nog precis lika som oss, så det kommer att bli mycket ge och ta dom här veckorna är jag säker på.

Hemskt är det iallafall och jag kommer aldrig och tänker inte vänja mig.
Jag vill faktiskt inte fisa, iallafall inte då det är folk i närheten!
Jag önskar att jag kunde kontrollera det hela, men nej varför skulle jag liksom kunna det? haha, ja det kan man ju undra.
Jag har ju faktiskt aldrig varit en fisare förut så det är väl liksom dax nu, ja nu får jag för alla synder känns det lite som! :)
Hemskt tycker jag det är men vi skrattar åt eländet och idag undrade ju alla vad vi skrattade åt.
Dom är inte riktigt vana att ha skrattande här runtomkring sig tror jag.
Visst ska man ta sin uppgift på allvar, och det gör jag, ja på jättestort allvar.
Men man måste ju ha roligt också tycker jag. Ja vi har så roligt så roligt.

 









Jag har lärt mig massor sedan jag kom hit, och rebecca också.
Nästa vecka då Maria ska komma hit så ska vi lära henne allt, så hon blir att starta från noll hon med lika som jag och Rebecca gjorde då vi kom hit.

På eftermiddagen då vi tränat klart så fikade vi lite för att sen vila ett par timmar.
Jag låg och skrev så jag bara skulle kunna rätta nu på kvällen.
Efter vilan så käkade vi middag för att lika som igår ta en promenad.
Jätteskönt att ta en promenad innan man ska gå och lägga sig, ja skönt att få lite luft.
Ikväll var det fint men det blåste kallt så det var rätt friskt kan man säga.

Då vi kom in efter promenaden så tog jag en kopp kaffe och Rebecca en kopp te, och då kom farbrorn jag skrev om förut, till oss lite.
Ja jag såg honom lite på träningen idag och han var så duktig så, han kunde resa sig och stå!
Jag berömde honom och ja hela han känns på bara några dagar hoppfull.
Ja han kommer att fixa allt och jag tror att han kommer att kunna bli hur bra som helst med träning. Hans sjukgymnast gör ett fantastiskt bra jobb med honom och han mår redan nu mycket bättre än bara för ett par dagar sedan.
Härligt och glad blir jag verkligen för hans skull.
Ja om han tar fram lite jävlaranamma så kommer det att gå!

Ja jag har känt mig lite osocial här inne på centret då jag tycker att det pratas alldeles för mycket om sjukdomar och negativt, ja jag orkar inte riktigt med det.
Jag brukar inte knappt fundera på min egen sjukdom så det känns som prio noll att prata om det nu, Nej jag vill bli bättre och vill fokusera på det. Inte alls sitta och prata om sjukdomarna vi har allihop hela tiden.
Jag måste prioritera mig själv och det gör jag faktiskt nu, det är ju jag som är här och jag gör allt för min skull liksom.
Jag är inte så osocial att jag inte pratar med folk och är för mig själv bara, nej absolut inte så.
Jag går inte in i något bara, jag är lite mer tyst än jag kanske annars hade varit, och så ger jag inte bort hela mig liksom.
Ja jag har ju lätt för att ge bort mig själv för att jag vill hjälpa och rädda, ja helst hela världen!
Nej jag fokuserar på att jag ska må bra och jag är så snäll och vänlig som jag kan utan att för den skull tappa bort mig själv.

Ja jag har hur mycket förhoppningar som helst och vet att jag kommer att kunna bli nästan hur bra som helst!
Nu hoppas jag att det inte varit allt för rörigt då jag skrivit så här, jag får se hur jag gör imorgon, skriver gör jag iallafall, men kanske gör jag inte som ovan att jag spar ihop. Vi får se :)

God natt :)

Kram kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar