torsdag 2 april 2015

Snälla sluta stressa!

Inte våra kaniner, men väldigt lika :)
Hej hej!
Ja nu tänkte jag börja skriva lite såhär på eftermiddagen, det kan hända att jag får rätta ikväll om jag inte orkar bli klar för nu.

Ja hörrni, idag skulle jag åka och handla för en vecka som jag faktiskt lyckats hålla i nu i några veckor. Jättebra verkligen och gissa vad vi tjänar pengar på att jag och vi gör så här!
Jag tror faktiskt att vi kommer att halvera matkostnaden mot förut, härligt!

Ja vi bestämde igår att jag och Rebecca skulle åka idag, och vi for iväg.
Förra veckan åkte vi senare på dagen och det var massor av folk då, så därför skulle vi åka tidigare idag.
Då vi kom till affären var det massor av bilar och folk överallt!
Ja säger Rebecca då, det beror ju på att det är påsk. Va är det påsk nu?
Ja då, det är skärtorsdag idag haha :)
Jag trodde det var påsk nästa helg, ja noll koll kan man ju kalla att jag har:)

Ja hur som helst så gick ju handlingen bra och jag köpte påskmust, haha ja det måste man ju ha då det är påsk. Ja hade inte Rebecca sagt att det var påsk nu så hade jag ju inte köpt det heller, tokigt. Jag var helt säker på att det var påsk nästa helg.
Det blir nog lite så här för att jag för det första inte bryr mig om att det är påsk, och sen för att jag ju är hemma varje dag, ja då spelar det ju ingen roll.


När vi handlat klart så mötte jag Karin utanför affären, hon som målat mitt porslin så fint efter jul och som fick alla färger jag hade.
Hon målade några av mina tomtar som jag påbörjat men tyvärr aldrig blev klar med, och nu kan jag ju inte. Jag fick tacka henne personligen och det var skönt.
Ja hon målade precis som jag, alldeles exakt Nina ögon fick tomtarna vilket jag är väldigt glad för. Viktigt med detaljer och jag vill ju ha snälla glada tomtar och inga elaka ögon får dom ha.
Nu menar jag ju inte att jag målade så bra, en del tyckte säkert att mina var fula, men jag tyckte jag kunde få till ansikten bra och då vill man ju ha hjälp av någon som gör liknande så man blir nöjd. Haha ja nu kom jag allt av mig. Tomtarna som hon målade klart till mig har ju fått lov att flytta ner i källaren för att kunna tas upp igen till julen, ja det är ju snart sommar och då vill jag inte ha tomtar framme hur fina dom än är.


Jag har haft en hel vecka med bakning på schemat, ja herregud så roligt jag tycker det är.
Sedan jag blev sjuk har jag ju inte orkat igång med något, men nu så.
Jag känner att det är jag, det är så roligt att kunna ha frysen med både fika och mackor.
Ja vi har faktiskt bestämt nu att det inte blir mer köpe bröd för oss, jo ibland förstås men knappt aldrig.

Nej det är enkelt och gott och det finns egentligen ingen ursäkt alls för att låta bli att baka.
Jag köpte idag hem extra mjöl, socker och jäst så det ska finnas ifall man vill baka.
Igår bakade vi bröd efter recept jag fått från mamma, ja jättegott är det, men vi gräddade lite för kort och hade i lite för mycket farinsocker.
Haha ja gammalt recept hade jag, så det står det ju lite tokigt på papperet, knappt en burk farin?
Ja ni som minns så fanns det ju en brun plastburk förut med farin i, men hur mycket var det i den liksom?
Inte lätt men nu kan vi till nästa gång. Supergott vart det ändå, men lite för sött och lite för degigt tyckte jag nog.
Vi får göra om och göra rätt helt enkelt!

 









Vi har också varit till Örebro och Nora en sväng en dag den här veckan.
Ja vi åkte på förmiddagen och kom hem på kvällen. Jag var till psyk i Örebro för att prata med en psykolog om hur det var då Marielle var liten, inte lätt att minnas faktiskt, men det gick bra.
Marielle håller på att utredas och då behövde dom prata med mig.
Jättebra och superskönt att dom äntligen hjälper henne.

Min älskade sjukling <3
Efter det mötet for vi direkt till Nora vårdcentral och mötte upp Marielle för att jag skulle följa henne till sin doktor där.
Hon har haft hög feber med frossa och ont i halsen, hostig och ont i öronen.
Hon har inte varit dit förut men det verkade vara en bra vårdcentral och hennes doktor verkade faktiskt jättebra.
Då han kom in till oss hade han läst hennes journal! Hur ofta händer det liksom?
Härligt underbart verkligen. Hon fick penicillin och ska äta det i en vecka, sen hoppas jag att det blir bättre.
Det är inte alls roligt för henne att känna att jag måste följa henne, hon fyller ju 22 år i höst, men så är det och får bli.
Hon känner inte att hon blir lyssnad på om hon går själv, och jag förstår hennes känsla.
Det är inte klokt, men så länge som det fortsätter att vara såhär så följer jag förstås.
Jag har ju haft och har samma problem jag med, att dom inte lyssnar.
Jag är nu stark, ja superstark och orkar, men det orkar man inte alltid.
Man ska inte behöva vara så superstark egentligen, nej man ska bli lyssnad på!
Jag vill ju inget hellre än att hon och hennes syster får må bra och vara friska.








Stina är ute och går med Rebecca haha :) Eller rättare sagt drar runt på :)


Igår då jag pratade med henne kände hon sig lite bättre iallafall så jag håller tummarna.

Efter vårdcentralen så åkte vi till apoteket och ja Nora, vilken mysig stad, verkligen super mysig tycker jag.
Vi skulle egentligen stannat till i Lindesberg på väg till Örebro för att kolla vart hon jobbar, men nu då hon blivit sjuk så gjorde vi ju inte det förstås, men dit kan vi åka en annan gång.
Allt kan ju inte bli som man tänkt sig.

Idag då vi var till affären och stod i kö så hade ju alla så bråttom, ja men inte jag då.
Det är verkligen något jag lyckats jobba bort nästan helt, att stressa.
Jag vill och kan inte stressa mer, jag blir att må skit då jag måste skynda mig.
Hela jag blir att må dåligt.

Då jag kunde gå lite förut fast jag blivit sjuk så märkte jag så tydligt att jag inte fick ha bråttom, nej benen totalvägrade då.
Dom vägrade att gå och stretade på som tokar.
Nu kan jag ju inte gå så det spelar ingen roll, men jag är en bättre person då jag inte har bråttom.

En stressad person är ju oftast inte trevlig alls, nej dom har liksom inte tid att titta upp, att stanna till och njuta av livet.
Nej men det har jag, jag har all tid i världen och tänker totalvägra att skynda mig.

Ibland har vi fått lite bråttom och jag riktigt hör hur jag inte är trevlig då, nej fy då, jag vägrar!

Förut då jag var frisk och kunde jobba så var jag inte heller stressad faktisk, nej jag hjälpte en kund i taget och det fick ta den tid det tog. Visst försökte jag skynda på ibland, men nej inte stressa.
Jag har faktisk alltid jobbat på jobb med köer, tex SJ för länge sedan, i tio år så hade jag kö, till nästan varje tåg så hade jag kö.
Det har varit många års träning, men jag är glad att jag kan låta bli att skynda.

Privat har jag ju varit lite eller mycket stressad ibland.
Ja ända tills jag blev sjuk så har jag nog varit stressad, och om det inte synts kanske så har det funnits inuti mig och mina nära och kära har ju märkt det förstås.
Ja dom som känner mig vet hur jag låter då jag har varit stressad eller arg, andra runtomkring mig har nog inget märkt.

Ja jag har skrivit om stress förut men gör det nu idag med.
Man blir ingen bra trevlig person om man måste skynda sig, försök att dra ner på takten och var ute i tid så du slipper skynda.
Superviktigt verkligen och jag är ganska säker på att jag blivit sjuk nu på grund av all stress i mitt liv.
Nu är jag inge arg över det alls, nej faktiskt glad över att jag inte någonsin behöver ha det så igen, men jag önskade så här i efterhand förstås att jag gjort annorlunda ibland.

Måste bara berätta om häromdagen då jag lagt mig för att vila kroppen i sängen och Melina var i sitt rum, då ropade hon :Mamma vad är det som springer på mitt tak?
Haha ja det var nog bara skator som traskade runt :) Lät så roligt så, men då man ska skriva om det så låter det ju inte alls lika skoj så här efteråt.

 

Gert har fixat klart målningen av trappen och förberett så att dom med hissen kan komma när dom kan. Han kom på en riktig snilleblixt till trappan ner och jag hakade på och vi kom på en kanon lösning sen då det blir dax.
Ja det är så himla högt och smalt och det går liksom inte att göra mysigt, men vi är som vi brukat förut, ett superteam vi tillsammans.
Ja det är så härligt och jag får nästan känna mig frisk då vi planerar som vanligt.
Skillnaden är nu bara att ju jag inte kan göra något, jag brukar ju faktisk måla och tapetsera och ja kakla om det är läge.
Nu blir det trä och tegel och trappsteg :) Det kommer bli jättebra och det kommer bilder så småningom, men det är inte prio än.

 

Han har också byggt den lilla väggsnutten jag velat ha ett tag mellan kök och vardagsrum.
Ja eftersom jag har olika gardiner i rummen så vill jag ha en liten snutt så det syns att det är två rum liksom, så nu äntligen.
Ja jättefint blev det och duktig är han verkligen. Han tyckte förstås inte att det behövdes en väggsnutt där,, men han gjorde som jag sa och jag är nöjd haha :)

Det är mycket man vill greja med förstås, men vi ska ju bo här i hela livet så vi hinner, ja så får vi tänka även om vi båda är ivriga.
Vi ska fixa lilla toaletten också, men den får vänta lite den med.





Ja det är så faktisk att jag ska göra Mallorca osäker i höst igen, ja en vecka med mina älskade tjejer. Det kommer att bli underbart fantastiskt och jag längtar.
Eftersom vi ska åka bort och det kostar mycket pengar så får allt vänta, ja allt vi vill göra här hemma.
Först måste resan betalas och så behöver vi ju lite fickpengar så vi kan unna oss det vi vill.

På det hotellet jag bokat så fanns inte all inklusive, men frukost och middag har jag bokat iallafall så det kommer ju att kosta lite extra då man får betala om vill ha dricka och godis och lite annat kanske.

En härlig tjej vecka kommer det att bli, ja Gert han får vara hemma han, vakta huset och ta hand om kaninerna förstås.
Nästa resa kanske blir för han och pojkarna igen, förra gången ja för ett år sedan så for dom till London några dagar, fotboll och lite skoj.
Ja dom hade mysigt tror jag och kanske åker dom dit igen? Det får vi se, men jag vet iallafall att Gert gärna åkte till London.
Skönt för han att åka iväg utan mig ibland, ja att slippa tänka på om rullstolen kommer in eller över och ja ni förstår ju.
Nu kan dom gå och göra allt dom vill utan att tänka, det är han verkligen värd!
Nu tycker han inte alls att det är jobbigt med mig på något vis, men han kan behöva lite andrum han med :)

Nej nu ska jag allt sluta för idag och tänker börja rätta lite, men får se hur mycket jag orkar.

Ha en trevlig påsk alla ni som firar påsk.
Jag tycker det känns rätt onödigt, men lite Gustavskorv och ägg och lite annat ska det allt bli här.

Kram kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar