fredag 10 oktober 2014

Jag vill kunna själv!!!




Hej hej nu sitter jag här och skriver lite för att få berätta lite om mina senaste bra dagar.
Ja jag vet inte hur eller vart jag ska börja haha, som vanligt då är det många saker samtidigt.

Många bilder blir det idag, men det är ju bara att skrolla förbi om man inte vill se!

Vi var till Örebro i måndags då Marielle skulle träffa en ny doktor på psyk.
Jag följde för säkerhets skull.
Hon har råkat ut för dumma människor då hon sökt hjälp förut och så hon tas mer på allvar då jag är med, så himla dumt, men så har det varit!

Jag behöver inte prata alls då jag är med henne till doktorn, det fixar hon så bra själv, jag är liksom bara med som trygghet så hon vet att jag slår näven i bordet om det känns helt galet.

Doktorn verkade riktigt bra, så jag är säker på att det blir bra till slut, men lite utredning först och ingen medicin i onödan, han vill först veta vad han ska ge henne innan, och det är så himla bra tycker jag!
Jättebra tyckte jag och det känns tryggt att han inte vill proppa i henne något som kan göra att hon blir att må sämre, nej det är inte bra och den förra gav bara ut den ena efter den andra, men han var ju bra också säkert, men på andra sätt.
Nu blir det bra, ja jag tror verkligen det kommer att bli bra!

Vi skjutsade henne till jobbet efteråt men innan det så var vi och köpte presenter till Daniel som skulle fylla år.

Vi var in på en djuraffär och där hittade vi roliga saker till kaninerna, så vi köpte muffins till kaniner haha, och lite annat köpte jag också.



Ja dom var inte överförtjusta, men men nu har vi testat.
Godisarna jag köpte var poppis, så några sådana om dagen blir det nog, jag vet inte hur Gert gör på kvällen, då det ju är han som lägger dom haha. stänger in dom snarare.

För några dagar sedan var det Daniels födelsedag och kvällen innan kom dom hem för att sova här så dom slapp upp tidigt för att åka.
Dom skulle tatuera sig båda två, så det var därför vi var lite hundvakt, jag fick vara mormor hela dagen!
Ja vi hade en härlig Stina dag jag och Melina.


Ja vi myste med henne, först jag och sen Melina.
Min fåtölj är favorit stället, så mycket vila blev det under dagen, men lite promenader med Melina blev det också.







På kvällen skulle dom åka hem igen och då hade vi en liten mys stund innan.
Ja det är så härligt att alla är hemma ibland. Underbar känsla som inte går att beskriva.
Kanske ska berätta att Stina inte sov hos mig som hon brukar, nej jag fick en tom säng jag.





Gert <3
I helgen som var pysslade jag och Gert lite ute.
Det blir jättefint då det blir klart och nu har vi fått markiser också.
Ja innan markiserna skulle upp målade vi den väggen så det skulle slippa bli klet och då var det dax att skruva upp lite grejer vi fått ta bort innan målningen.




Jag har gjort ett kap på tradera jag måste visa, så himla fin och faktiskt så kommer jag att använda den är jag säker på.

Jag har varit till en snäll tant för att få gamla böcker som jag satt ut en annons om.
Ja två fina bruna böcker sökte jag och ja som jag ska ha under en lykta, det blir kanon!.

Ja jag älskar ju att vara ute och åka och andas, det vet ju ni som brukar läsa, men jag gillar mindre det som blir då jag kommer hem.
Hur många av er skulle liksom behålla leriga stövlar på er då ni kommer in?
Antagligen inte många, men jag jag har inget val jag.

 

Ja jag blir så förbaskad men är så lycklig att jag har assistenter nu.
Assistenter som kan hjälpa mig att städa upp efter mig själv.
Hur kul är det att ha lortigt bara för att man är sjuk och sitter i rullstol.
Har inte jag det nog ändå jag liksom, ska jag behöva ha grusit, lövigt och lortigt dessutom?

Då jag varit och hämtat böckerna och sen skulle in kändes det inte roligt att åka in och se ut såhär. Maria hade torkat golven så det känns förskräckligt verkligen.
Men hon torkade av det värsta och sen for jag in iallafall, men först på en handduk.



Jag gillar ordning och reda, ja det har jag gjort länge, men med små barn har man inte haft den tiden liksom, haha jo det har man ju visst, men man har prioriterat bak och mat och städ kanske istället för den riktiga ordningen.
Nu då barnen är stora och och jag kan ta hjälp så tänker jag få som jag vill till slut,
Ja ni förstår ju ungefär.
Jag vill ha ordning på insamling och det, och i badrummet vill jag ha rent och fint och ordning på alla flaskor.
Viktigt för mig och säkert alldeles oviktigt för andra.

Idag har och ska Maria få jobba delad tur haha, ja jag behövde komma upp på morgonen, och sen på kvällen när Gert är på borta match med hockeyn, och han kommer nog inte hem förrän till natten.
Därför får Maria lov att komma hit igen och lägga mig.

Jag hade tänkt kolla på Idol, men det är disco här på hög nivå, ja ljudet är högt och musiken superbra hittills faktiskt,
Ja min Melina har bra musiksmak, iallafall det hon spelar för mig nu, och Idol kan jag kolla på när det blir repris istället.

Rebecca som bor alldeles bredvid jobbar på sitt andra jobb och börjar där kl nio så före det hann hon hjälpa mig en sväng.
Ja hörrni vad jag är lycklig och glad över mina val .

Det fanns några andra förut som jag tyckte om och som jag skulle kunnat tänka mig som mina assistenter,då jag skulle välja, men jag fick inte så mycket tid så jag fick bara välja två personer.
Ja nu är det jätte bra med dom jag valde och jag har märkt och fått höra så här efteråt saker som bara gör att jag är glad och lycklig över att det blev som det blev.

Det är väl mest en jag känner att jag saknar, hon har varit sjuk sedan jag hade hemtjänst och hade hon varit frisk och orkat så hade hon gärna fått vara här också, men hon är fortfarande sjuk och jag kan ju inte  välja någon som inte kan.
Nej faktiskt så är det flera av dom som jag trott på förut som varit sjuka men tydligen kunde blivit friska om dom fick börja hos mig.
Lite knepigt och jag ska inte gå in mer på det.

Dom läser nog mina inlägg och vet vilka jag skriver om.

Sorgligt att man förstår att dom man trott så gott om inte var vänner överhuvud taget, det förstår jag inte riktigt.
Men jag hade tur, supertur för jag hade inte kunnat få det bättre än jag har det nu!

 

Idag må ni tro, ja idag har jag stått!
Ja med hjälp av min sjukgymnast och en ribbstol förstås, men mest med mig själv till hjälp!

Underbart, ja jag fattar det inte!
Jag äter tabletter nästan maxdos för att jag ska bli slapp och ledlös haha, ja jag behöver få slippa min spastisitet i kroppen, men trots alla tabletter mot det så kan jag stå och är allt annat än ledlös i kroppen!
Ja det är inte klokt vilken känsla!
Jag måste säga att jag känner mig friskare idag än på länge haha ;) haha nu är jag ju inge friskare än någon annan dag, men mitt hopp som jag nog liksom stängt av, dök upp alldeles av sig självt idag.

Jag älskar verkligen livet och om ett par veckor ska jag börja med dans, ja det ni!
Jag har ingen aning om hur det ska bli eller gå till, men jag är på!
Självklart känner jag, det kan faktiskt ge mig extra energi, vem vet!

Ja jag är glad och pigg och mår bra så varför ska jag inte kunna dansa, kan hända jag måste börja träna lite i min manuella rullstol bara först, vi får se efter första gången.
Röra sig kan man ju fast man sitter fast i sin rullstol haha, ja det blir kul, och kanske lite pinsamt jag som är lite väl stel haha :)

Ja jag kommer att bjuda på mig själv och göra så gott jag kan, så det så!

Min sjukgymnast Petra försökte stretcha mina ben lite idag då jag var där och innan jag skulle stå upp, och jag kunde från liggande på hennes brits sätta mig idag!!
Ja det har inte varit möjligt på evigheter.
I sängen här hemma går det ju inte då det blir för mjukt, men på hennes lite hårda brits!!!

Ja herregud jag kunde sätta mig men med armarna bakom mig för annars hade jag ramlat bak.

Ja jag är på gång och vänta ni bara haha, jag ska minsann kunna få den här sjukdomen i schack, jag vill faktiskt inte mer egentligen, jag har liksom fått nog!
Ja faktiskt har jag fått nog av att inte kunna böja mig, att inte kunna förflytta mig.
Ja såna enkla saker som man ju kan då man är frisk.

Jag fick ett meddelande på min facebooksida idag, och hon min vän har så rätt.
Vi vill också kunna nå mjölken i kylen!
Ja nog vill vi det som sitter i rullstol, men det går inte!

Det går lika dåligt som då man är i affärer som har glas framföra alla varor, kyldiskarna är borta och ersatta med skåp, och jag lovar att det inte gillas!
Skåp med glas framför, lika som ett kylskåp!
Jag kan i en del affärer inte ens ta ett smörpaket själv, det kan göra mig vansinnig, men vad hjälper väl det?
Nej man får be om hjälp!
Jag är snart expert på att be om hjälp, men jag vill inte!
Nej jag vill kunna själv, ja faktiskt så vill jag kunna själv.

Det vill väl alla? Ja det är så självklart då man är frisk, att man kan klara sig själv!

Ja idag blev världens längsta inlägg tror  jag , men jag har så himla mycket jag vill skriva om!!
Ja herrergud så jag har det bra, jätte bra trots att jag har lite svårt med vissa saker, som att gå tex haha, ja ett litet problem är det!

Jag hoppas att alla har det lika bra som jag och att ni har människor runtomkring er som ni älskar.



Kram kram


4 kommentarer:

  1. Åååh vad underbart att få läsa om dina framsteg! Man kan riktigt känna av din text vilken härlig känsla det är för dig. :)

    Jag ser fram emot att få läsa om dansen sen också. :)

    Kraaaam
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Haha ja det kan jag tänka mig att du ser fram emot Anette :) och visst ska jag göra det , jag bjuder ju på det mesta då jag väl sätter mig och skriver.
    Orden bara forsar fram haha :)
    Tack snälla för att du skriver så snällt, kramar från mig till dig!

    SvaraRadera
  3. Härligt med alla framsteg du gör Nina, måste kännas otroligt skönt för dig! :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Louise! Ja det känns superbra och härligt att jag kan göra ett och annat framsteg!
    Kram kram

    SvaraRadera