söndag 20 juli 2014

En härlig men svettig söndag idag!

Hej hej!
Ja idag är det söndag och jag har haft en bra dag, ja en toppendag faktiskt.
Dagen började som vanligt med att jag fick hjälp in i duschen för att sen äta frukost.
Det var ju så fint väder så jag ville ligga och sola lite efter frukost.
Ja jag har ju köpt en fin solsäng som jag tänkte ligga på.
Vi la mig först på rygg och sen skulle vi försöka vända mig på magen, ja jag behöver ju sola baksidan också haha :) Jämn solbränna ni vet?!


Ja när jag ska vända mig i sängen går det ju bra då jag har ett handtag att hålla mig i för att hjälpa till, men här ute på altan har jag inget handtag så jag kan lova att det blir många skratt.
Ja herregud så tokigt det kan bli.
Hur som helst så kom jag till slut på mage med Marias hjälp.
Där låg jag ungefär i en timme och lyssnade på musik från datorn.
Ja min lilla musikmaskin vill inte fungera, det är något tok med spotify och jag fattar inget så jag får ta hjälp av någon som kan sen.
Ja musik hade jag och Maria, hon gjorde fint på altanen och det blev kanon!.
Hon var på baksidan och plockade några av dom finaste blommor man kan ha i vas tycker jag, och i mitt fall ölflaskor.


Ja då jag legat och solat ryggen i en timme ungefär var det dax att vända steken typ haha, ja det blev fler skratt och då jag till slut vänt mig med hennes hjälp, ja då mådde jag illa.
Jag hade nog legat för länge i solen tyckte kroppen, så hon fick lov att rulla in mig i skuggan.
Jag tog kanske också i för mycket för att hjälpa till så gott jag kan med vändningen så det var därför jag blev att må illa.
Ja hur som helst så hämtade Maria en blöt kall handduk till mitt huvud och sen blev det bättre i skuggan.

Ja och nu till det värsta och det är att jag fick lov att duscha igen haha :) Samma procedur som alldeles innan haha, ja det är inte klokt, men så är det!

Ja man blir ju svettig då man ligger i solen så jätte skönt och snällt att jag får göra det två gånger, men det känns helt galet.
Maria säger till mig att sluta tycka så haha, men det är lättare sagt än gjort.

Tacksam är jag iallafall och så skönt att få känna sig fräsch nu på kvällningen.

Ja superskönt och sen då Gert kom hem från mammas stuga där han snickrat klart för nu satt vi vid vårat fina bord där det var så fint.


Ja en superbra dag och imorgon ska jag sola framsidan och skita i baksidan, det borde väl räcka att sola två gånger på magen tycker jag, förr om åren har det blivit noll gånger, så det är ju bättre än förut.

Jag vill inte bli att må illa och kanske berodde det på att jag legat länge på mage som jag inte är van vid, eller så orkade min kropp helt enkelt inte med solen idag.
Ja hur som helst så ska jag vara försiktig, men jag älskar ju att känna all energi jag får av solen och värmen! Kroppen får lov att vänja sig, punkt slut liksom haha :)

Jag har ju blivit alldeles flammig på mitt högra ben flera gånger då jag varit i solen, men det har blivit bättre nu med det faktiskt, men jag borde förstå att kroppen försöker reagera och tala om för mig att något är fel då det blir sådär.
Jag har läst lite på medicin förpackningens papper och där står att man kan bli solkänslig, så kan hända det är så, jag som verkligen älskar att vara i solen. Orättvist! :)

Jag skulle vilja sätta mig i solen nu med, men då blir jag ju svettig igen haha, så jag låter bli, jag kan ju inte duscha hur många gånger som helst och Maria sa att jag var hal som en ål ungefär, det var inte lätt att försöka vända på mig då jag är svettig så jag är helt hal.


Igår var jag och Gert till hemmakväll en sväng och hyrde flera filmer. Ja ni ser ju vad resultatet blev :)!

På väg hem kom jag på att vi behövde köpa mjölk och ost så vi for till willys och det blev ju lite mer i korgen än ost och mjölk. Som vanligt då jag är med!

På väg ut så stod en kille vi kände lite och han skulle till Smedjebacken men ingen buss gick dit, så självklart  skjutsade vi han dit, med resultat att våran glass vi köpt blev lite isig idag efter att ha varit lite smält igår, haha.
Ja han kom hem och det var bra det och vi gjorde nytta, dagens gärning kanske?
Tur att jag och Gert är lika, att vi vill hjälpa och inte tycker det är besvärligt utan självklart.
Jag mådde bra och då vi kom hem så var Oliwer här och väntade på oss.
Ja jag kan Säga att det tog en stund innan glassen kom ner i frysen haha.

Ja nu medan jag skriver så har Gert lagt sig lite, nere i mörka svala källaren har han lagt sig lite.
Avis, jo minsann det är jag, för vem vill inte sova svalt och mörkt.
Där jag sover i vårat sovrum är det allt annat än svalt, men jag kommer ju inte ner i källaren så det finns inte mycket att välja på haha.

Igår så testade jag igen att ligga och mysa på sidan då Gert låg bredvid.
Det är inte klokt, det fungerar! Min kropp ligger kvar på sidan och benen låter bli att krångla, ja det är helt otroligt faktiskt.
Jag behöver verkligen få ligga och kramar, det är inte alls lätt att kramas då man sitter i rullstolen förstår jag och jag vill kramas!
Hade det varit för ett par månader sedan hade det inte gått, nej då hade benen inte legat stilla många sekunder, nu låg dom stilla en lång stund.

Jag är inte alls någon kramig typ egentligen, men med Gert och mina barn och dom jag tycker om, ja då vill jag ju kramas. Jag är inte alls någon som kramar bara för att man ska liksom, nej det är inte jag. Ibland får man "offra" sig och göra det iallafall, men helst inte kan jag säga.
Nej jag vill kramas med dom jag tycker om och dom som tycker om mig, annars får det förstås helst vara.
Super enkelt egentligen, men ibland är det inte så enkelt som det låter, ja ni fattar nog ni som varit med om samma!



Nalle visar Helena :)
Tack snälla Nalle, det är din förtjänst att min spastisitet är bättre.
Absolut inte bra, men bättre!
Jag har inte tordats gå ner mer i medicin, men kanske imorgon, ja fungerar det inte är det ju bara att öka igen.
Mitt mål är att få sluta med dom, tänk att få ta bort alla mina mediciner, ja förutom sprutan då. Förresten så gjorde den inte ont i morse, jag skrev ju om det igår och var lite orolig imorse, men det gick bra. Underbart.

Nej nu ska jag sluta för idag och rätta lite innan jag är färdig.

Jag hoppas alla haft en fin dag och att ni finns, ja superviktigt att ni finns, just Du!

Kram kram


2 kommentarer:

  1. Godmorgon Nina :-)
    Vad härligt att din spastivitet har minskat, jag är så glad för din skull. Jag drog ner på min medicin sen Nalle fått bort både spastiviteten och värken så jag tar endast en tablett till natten numera. De starka värktabletterna har jag helt slutat med :-)
    När jag legat i solen på mage blir jag också illamående och svimfärdig.Vet inte vad det beror på !!!
    Fortsätt att sola du fastän du redan är som en pepparkaka :-D
    Jag har köpt en portabel AC så nu har vi det svalt och skönt i sovrummet!!
    Ha en fin dag i solen Nina.
    Kramar från Tina <3 <3

    SvaraRadera
  2. Hej <3 kära du :)
    Hur länge behövde du behandlas för att spasiviteten helt slutat? Jag har minskat från tolv tabletter till tio nu, men man ska ju trappa ner med en tablett i veckan, så jag får se hur min kropp blir att må. Jag har goda förhoppningar och tror på Nalle och det han gör med mig! :)
    Vad himla himla skönt att du slipper värktabletter och bara behöver en tablett på kvällen, underbart!
    Knepigt det där med att ligga på magen, idag har jag inte gjort det utan bara solat framsidan, jag får utslag på benen, som röda strimmor. Det beror nog på att jag inte tål solen riktigt nu på grund av medicinerna, jag har aldrig varit känslig förut.
    Tack vad gulligt att du tycker jag är brun som en pepparkaka, jag kollar aldrig i spegeln nu för tiden, men jag tar ju kort ibland så då får jag se hur jag ser ut haha :)
    Lät underbart härligt med lite Ac i sovrummet, pust det borde jag nog köpa jag med :) Min man sover oftast i källaren han, så han får sova svalt iallfall.
    Hoppas du haft en fin dag idag och förstås alla dagar :)
    Kram kram

    SvaraRadera