torsdag 31 juli 2014

Livet kan verkligen vara fantastiskt!

Melon :)


Hej hej!
Jag börjar med att berätta om vilken härlig eftermiddag jag och Melina hade häromdagen.
Ja det kan man kalla kvalitetstid verkligen. Melina cyklade och jag åkte i min kära rullstol <3



Vi fick lite uträttat och vi hade tid att vara bara.
Ja en härlig eftermiddag blev det och när vi varit in på Nova hem där hon skulle köpa en sak så väntade jag alldeles utanför.



Det tog så lång tid så jag undrade lite vad dom i kassan höll på med haha, men då hon kom ut fick jag ett paket, ja ni ser ju ovanför vilken fin present hon köpte i smyg! :)

Ja herregud vilken tur jag har, att jag har såna underbara tjejer, dom är det bästa i mitt liv.
Efter våran tur till stan och på stan så kom Gert för att möta upp oss vid kiosken för en glass, mumsigt var det!


Här visar Melina Gert vad fint hon köpt :)
Till helgen som kommer blir det nog lite Nora tror jag bestämt, lite städ och fix hjälp kan man behöva, och nu då dom börjat bli klara med själva renoveringen på under våningen kan det vara skönt att få lite städ hjälp tror jag. Ja jag pratar om Marielle och Nora.
Ja nu kan ju inte jag göra mycket mer än att vara liksom, men jag är med iallafall.
Vi ska försöka oss på att sova kvar där en natt, det blir spännande att se hur det blir men med lyft ska det ju fungera.

Nu till en sak jag har lite problem med, eller inte problem som är allvarligt, men lite smått irriterande är det haha.
Ja det handlar om mitt nackstöd, jag  måste ju ha det på då jag ska åka bil, eller då jag vill luta mig bakåt och sola lite och så behöver jag det på bion tex, ja då vill jag ha det.

Men jag vill verkligen inte ha det då jag är ute och åker för då behöver jag det inte och jag vill inte ha det på!
Jag blir att se och känna mig mycket sjukare då det sitter på i onödan tycker jag, larvigt javisst men så är det.
Gert kan ta bort det lätt som en plätt och Rebecca kan men det finns flera som inte kan, som tex Maria och Melina. Haha ja nu på kvällen fick Melina en kurs av Gert så nu ska hon ju kunna hoppas jag :)

Nu då Rebecca varit på semester så har jag ju haft Maria här och det har ju betytt att då Gert glömt ta bort det så har jag fått lov att ha det på.
Som idag tex, ja jag skulle ut och åka lite och fick ha det på.
Jag blir att känna mig lite utvecklingsstörd på något sätt, ja som om folk kanske tror det, ja nu tror inte jag det då jag möter någon med nackstöd, men jag gillar verkligen inte att åka runt med det!
Ja ni kan få se själva!

Gillas inte :)
Om jag sitter i rullstolen och solar, ja då behöver jag det :)

Jag menar inget illa alls med det jag skriver, och om någon annan måste ha sitt på.
Jag är säker på att det kommer en dag då jag också måste ha det, men just nu behöver jag det inte!
Gert får ha en bättre kurs med Maria och eller så får vi ta in någon annan som kan kursa.

Helena var här en vecka hos mig och jobbade och hon kunde inte heller, ja ni fattar ju hur många dagar jag fått ha nackstödet på!
Nu är det en baggis egentligen, men lite allvar i historien finns det allt, jag vill få känna mig så normal jag kan för jag känner ju inte ens att jag är sjuk, och då vill jag inte ha det på.
Men det kommer att bli ändring och om det inte fungerar får vi faktiskt lov att åka till hjälpmedelcentralen för att få hjälp, endera med en kurs, eller ett nytt nackstöd som är lättare att få av och på. :)

Tilläggas ska kanske att Gert inte heller kunde i början, nej det tog ett tag för han med så vi får se hur det kan bli.
Maria säger ju att hon gör precis så som Gert säger och gör, med jag vet då inte hur han förklarar, eller så kanske någon vill att jag ska ha det på, vem vet.
Ja det kan hända att någon tar det jag skriver fel nu för jag är inte ett dugg arg eller så, utan mest frustrerad då jag inte kan försöka själv ens haha, ja ni hör ju hur gnällig jag kan vara, ja faktiskt!
Inte lätt att vara min assistent :)

För någon vecka sedan så slutade min musikmaskin att fungera och jag tyckte det var så tråkigt, det kom upp något konstigt meddelande på spotify som jag inte fattade något av så jag gav upp.
Ja tills Melina kom hem från sin semester och sa att jag var ju tvungen att sätta i sladden, haha ja där hör ni, sladden var det som behövdes!
Den hade laddat ur sig och självklart gör den ju det till slut, så nu när den är laddad igen fungerar den. Ja teknisk är jag inte som ni förstår, usch vad jag inte gillar då det inte bara fungerar.
Allt ska liksom bara fungera och det får verkligen inte krångla.


       
Ja nu till något som känts roligt dom senaste dagarna. Det är att jag kan hålla in magen!
Ja jag har kunnat det pyttelite dom senaste veckorna, men nu kan jag hålla in den mer, ganska mycket om man frågar mig.
Nu är det ju inte hur mycket som är det viktigaste, nej det viktigaste är att jag håller på att få lite kontroll över mina muskler och nervbanorna håller på att leta nya vägar så jag faktiskt kan hålla in magen nu. Jag behöver inte ens tänka och ta i så mycket!
Det kan låter konstigt och tokigt för dig som är frisk och bara gör saker på automatik, men det kan inte jag längre, iallafall inte under brösten och ner.
Nej det krävs ganska mycket för att försöka ens.

Igår då var jag till Borlänge med Maria och hennes mamma, då sa han som körde färdtjänst bilen att jag skulle lyfta foten lite grann då han skulle hissa upp lyften bak på bilen där jag satt i min rullstol, haha ja minsann.
Det har hänt förut en gång också,men nu då en gång till.
Nej jag kan inte lyfta på foten, om du inte har gott om tid hade jag lust att tillägga, för vem vet hur min kropp fungerar om en månad eller så haha.
Ingen idé att ens bli irriterad, nej herregud det finns det andra saker jag kan lägga min energi på.




Jag har gått med i en grupp på facebook för dom med Ms och insett faktiskt att jag nog måste gå ur kanske. Ja jag tycker det känns som jag inte passar in i den, jag är för glad och positiv faktiskt.
Många är ju förstås också det på sidan märker jag ju, men väldigt mycket svart är det känns det som.
Ja jag ska avvakta lite och se hur jag vill sen.
En del vill bara skriva dumma saker till någon för att få igång något och dom känns så arga, så himla arga. Ja jag gillar det inte men jag får se framöver hur jag tycker.

Nu tillbaka till Borlänge och resan dit igår.
Det gick jättebra och vi hade en trevlig dag, och jag kom hem med en ny mobil, en dator, två hörlurar, en mus en väska till datorn och ja man kan ju tro det var min 50 års dag eller liknande. Det är ju dessutom flera år kvar tills dess :)

Men det var det inte, det var bara jag som bytte abonnemang på min gamla hederliga mobil.
Jag fick alltså både dator och en ny mobil mm för samma summa eller mindre mot jag betalar idag och då har jag inte ens en modern mobil.
Ja just det kommer bli svårt att vänja mig vid, att inte ha min hederliga gamla mobil med knappar, men det går väl säkert bra då jag ju nu faktiskt bestämt mig haha, ja det blir kanon är jag säker på.
Maria har fått vara tekniker idag och fixat med datorn, spännande faktiskt. han i affären sa ojdå då han såg vilken mobil jag hade :)

Snälla Maria <3
I flera dagar har jag märkt då jag lagt mig att jag ligger och smattrar då jag fiser, haha ja det låter inte klokt, men dom luktar inte.
Jag kan inte förstå hur mycket luft i magen man kan haha, eller så beror det på att jag inte rör mig och att jag sitter still hela dagarna. Men men jag får väl smattra vidare och på kvällen går ju an tycker jag, för då är jag ju själv.
Gert sover nere för det mesta så han behöver som tur är inte höra eländet haha.
Ja jag har faktiskt aldrig förut fisigt som jag gjort sedan jag fick min kära sjukdom, så jag kan faktiskt ligga och skratta för mig själv lite då jag faktiskt inte fattar att det är jag som låter.
Ja nu bjöd jag lite på fisandet igen.

Jag har idag varit iväg till affären där jag köpte min fåtölj för att försöka få hjälp med min dosa till fåtöljen, den har gett upp och nu kan jag varken hissa upp eller ner fotstöd eller rygg.
Det blåste jättemycket ute så en tröja satt inte i vägen.
Han som jobbade där skulle ta med min dosa hem där han hade grejer och så skulle han fixa det tills imorgon.
Superbra och snällt då jag ju är lite beroende av min fåtölj, jag har ju liksom ingen annanstans att ta vägen förutom sängen och min rullstol, så det var jättesnällt av han.

Då jag varit dit kom jag på att jag skulle åka till Lyviken och då jag kom upp dit köpte jag en extern hårddisk för att få in alla mina bilder från datorn som jag är rädd om, för tänk om min dator skulle gå sönder, alltså min gamla dator.
Och så köpte jag en apple maskin till tv:n som vi behöver ha då våran uppsägning av boxer går ut sen.
Ja vilken djungel det är med alla olika varianter man kan ha.

Vi härmar Maria då hon också har en sån liten maskin bredvid tv:n, och så hoppas jag det blir bra haha. Varken jag eller Gert är intresserade av något som har med såna maskiner att göra så det känns skönt att vi bestämt oss för det, och enkelt ska det vara enligt Maria och det gillas mest av mig!

Njuter!!
På förmiddagen idag så satt jag i min röda stol och solade mig, härligt och jag vet inte om det finns någon mer än jag som njuter så av solen.
Ja kär i solen det är jag verkligen, den är helt underbar!

Jag är så lycklig över att kunna sitta i den stolen så det finns inga ord, jag blir att känna mig frisk en stund känns det som tror jag.
Ja härlig känsla är det iallafall och jag är så glad över det.










Viel och Tilda <3










På kvällningen idag hade vi besök av två små gulliga tjejer och hennes mamma Irene, ja det var Marias syster och hennes tjejer.
Herregud vad man blir glad av dom och deras prat.
Ja norska pratar dom och ja härligt låter det och gulliga är dom, precis som Maria då förstås.
Vi fikade och pratade och hade en riktig mys stund om man frågar mig.
Härligt med så härliga människor.
Jag fick ett jättefint hjärta jag ska ta kort på imorgon så ni får se, superfint verkligen!
Väldigt många skratt blev det då det blev lite para sig prat haha :)
Jag totalt glömde att ta kort på dom så jag snodde Marias kort som hon tagit, härliga spralliga tjejer med en säkert lika sprallig mamma :)

Imorgon förmiddag blir det ännu en mys stund då min kära vän Elisabeth kommer och hälsar på mig från Borlänge.
Flera år sedan vi sågs, så det ska bli så roligt så.
Vi har ju massor att prata om så det blir härligt och jag är så glad för det.

Jag är lycklig och tacksam och glad, ja tänk alla dom sakerna samtidigt tillsammans, ja det kan ju inte bli mer än underbart!

Härligt härligt och livet är fantastiskt.

Kram kram till er alla och jag hoppas att ni mår lika bra som jag gör.



 


















2 kommentarer:

  1. Hej Nina <3
    Jag kan nästan se hur glad och sprudlande du är när du skriver. Det är så härligt att läsa om dig och ditt liv -:-)
    Jag har också funderat på att gå ur den gruppen på fb för den tillför inget för mig.
    Älskar solen gör även jag och blir så glad när jag vaknar och solen skiner -:)
    Ha nu en riktigt trevlig dag med din väninna.
    Kramar från Tina <3

    SvaraRadera
  2. Jag blir så glad av att du nästan kan se mig framför dig då du läser, det är ju jättebra för jag är verkligen så glad som du ser :)
    Jag har haft en super bra dag idag och solen sken på oss vilket ju var härligt.
    Ja visst blir man glad då man vaknar av att se solen skina och fåglar som kvittrar.
    Ja herregud så mycket och många saker som man kan bli glad och lycklig av.
    Kram kram vi får se hur vi gör med gruppen, jag avvaktar lite innan jag bestämmer mig men det lutar verkligen till att jag ska gå ur. Kramar från mig till dig <3

    SvaraRadera