måndag 16 december 2013

Jag är nog en trafikfara jag :)

Längtar tills jag får hem den här :)

Hej hej!

Min morgon och dag har varit bra, men jag har känt mig tröttare än vanligt.
Vädret gör nog också att man blir att känna sig tröttare än vanligt och så räcker det nog med en sen natt som var i lördags för att det ska komma lite trötthet efter.

Nu då jag skriver i min blogg så känner jag mig genast piggare, och jag känner direkt jag sätter igång att orden bara flödar liksom. Knepigt som tusan men enkelt är det verkligen!

Igår var det söndag och tredje advent, tänk så tiden går fort, och snart är det julafton.
Jag var extra trött igår med, då jag varit vaken ganska länge i lördags för att vara jag.

Melina och Oscar gick till en kille som bor alldeles här i närheten för Oscar skulle hjälpa honom med något och Gert var ju ut med sina arbetskamrater så efter att jag sett klart på tv:n låg jag här i sängen alldeles själv.
Ja det gick ju absolut ingen nöd på mig alls, men jag kände och hörde att jag inte var ensam alls här hemma fast jag visste att jag var det.
Det verkligen spökade här om man säger så. Nu är jag vanligtvis inte alls rädd för allt som händer, men i lördags blev det lite kusligt måste jag säga haha :)

Melina och Oscar kom hem och sen kom Gert hem ganska sent och jag hade inte somnat än, men då alla var hemma så somnade jag till slut och märkte inget mer av spökerierna.

I Lördags var jag inte ut på hela dagen så igår kände jag att jag var tvungen att få åka ut lite fast det regnade.
Hemtjänsten hjälpte mig på med kläder och ovanpå det regnkläder. Det duggade bara då jag for iväg så jag behövde inte alls bli blöt.

Dom här fina ljusstakarna var det i paketet jag hämtade :)

Jag for en sväng till stan för att hämta ett paket på hemköp, jag hade försökt någon dag förut i veckan men det var såna köer så jag gav upp, men igår var det ingen kö alls så det passade bra.

När jag hämtat paketet for jag hemåt för att gå in på Konsum och handla lite bröd som vi behövde och där träffade jag på Maria och Erika som är hennes systerdotter.
Jättegullig tjej verkligen det lilla jag märkte. En sån människa man tycker om direkt liksom, härlig känsla med såna människor.

Maria hade varit på loppis och köpt lite grejer och så hade hon några saker som hon undrade om jag ville ha, och självklart ville jag det.
Jag handlade det jag skulle plus lite till, och sen for jag förbi hemma vid henne och hon sprang ner med det till mig.
Jag kommer förstås att behöva henne då det ska fixas till här sen, men det är inge bråttom alls med att få till det förstås. Bilder kommer så småningom.

Jag gillar min fina uggla :) 
Ingen av oss är van vid att vara vakna så länge på natten så det är inte undra på att vi var och är lite trötta dagarna efter en sen natt.

Jag var ute i flera timmar igår och det var så himla himla skönt, jag fick så mycket luft och det var superskönt att passa på även om det regnade lite.
Jag känner att jag vill passa på när det inte är så mycket snö ute då det ju inte går att köra för mig då. Jag är nog faktiskt en trafikfara lite grann då jag är ute och åker för jag måste ju köra på vägen ofta då det inte går att åka på trottoaren.
Jag kan kanske ofta åka på trottoarerna egentligen, men det är så himla himla guppigt ofta och då blir jag så spastisk i min kropp så jag väljer då bilvägen.
När jag eller rättare sagt min kropp blir spastisk så jobbar den som en tok och spänner varje del av kroppen, länge varar det, så det är superjobbigt då det blir så.
Svårt att förklara, men inte någon dröm precis alls för jag kan inte styra kroppen alls då och om jag inte hade bälte i rullstolen så skulle jag åka ur.

Jag behöver sol och luft!! 

Nu åker jag ju på sidan förstås men en del bilar kör förbi mig som galningar märker jag och blir väldigt irriterade på att jag inte åker på cykelvägen. Jag är liksom lite ivägen för dom, och dom måste bromsa in lite :) Dom har ju såå himla bråttom!!
Ja jag säger då det,  dom som blir irriterade eller kanske till och med arga, skulle allt minsann prova min rullstol, och helst hela min kropp om nu det hade gått haha:)
Jag lovar att ingen mer skulle bli irriterad eller arg efter det.

Jag har haft "kommun Anders" här och min arbetsterapeut Eva för att diskutera eventuell ombyggnad för att få in min kommande ute rullstol in i huset.
Vi kom fram till att det först behövs en ny platta till min hiss utanför, och sen då den har kommit på plats så ska vi försöka oss upp med nya rullstolen och se vad som krävs för att den ska komma in i huset. Endera en ny större ytterdörr, eller en till ytterdörr som man kan köra rakt in i huset via.
Med andra ord så får vi vänta och se och på ett eller ett annat sätt så kommer det att fungera.
Känns superbra verkligen.

Vi passade på att prata med Anders om badrummet också där det finns en låda ovanför min toalett som ska göra att man kan hissa toaletten upp och ner beroende på vad jag skulle behöva.
Jag har inte kunnat använda den på ett tag nu eftersom jag sist när jag provade blev liggande på toaletten.
Ja som ni kan förstås så går det inte så bra att gå på toaletten liggande, så vi har fått lov eller jag att använda duschstolen med en potta i under som toalett.
Inte skoj alls och det är hemskt att någon ska behöva ta reda på efter mig, men jag har ju inte haft något att välja på.
Nu om vi tar bort lådan ovanför så kan man få in duschstolen ovanpå toaletten och då kan jag gå på toa som vanligt, iallfall ingen potta under utan det som ska hamna någonstans kommer att hamna i toaletten. Jag kommer också att kunna använd spolfunktionen om vi får till det som vi tror, och då slipper jag känna att jag skäms som en tok varje dag haha.
Vi skrattar ju allihop även om det ju innerst inne är vidrigt för mig, men med bra människor som hjälper mig så har det gått lättare än jag trott haha.
Ja man måste försöka skratta åt eländet och tänka positivt.
Måste måste man ju inte alls, men jag gör det för att det är mitt enda alternativ. Jag är inte alls någon som ger upp och tänker må skit hela livet utan jag kämpar på och gör det bästa av min situation och det är ju ingens fel att jag blivit så här sjuk. Jag måste ju ha en fungerande mage, och jag måste göra sånt jag inte vill ibland, och ibland ofta.
Så kan det ju vara och inget man kan rå för, men nu kanske det blir bättre så småningom.
Man kan inte heller få som man vill alltid som Melina sagt förut och som jag håller fast vid.

Jag hoppas alla haft en fin dag och så skriver jag nog imorgon igen:)

Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar