söndag 11 januari 2015

Dra dit pepparn växer!

Snart ska jag sova lite :)
Hej hej!
Ja jag har tagit ett par dagar ledigt från skrivandet, men nu är jag tillbaka.

I fredags kväll var jag och Melina i ishallen hela kvällen, och igår hade jag finbesök, ja faktiskt av flera stycken, jag kommer till det snart.

Idag har det inte hänt mycket mer än skidåkning på tv, men vi behövde nog en sån dag kanske.
Ja Gert har ju skottat och kört med snöslungan.
Han har varit ute och städat i kaninhuset och skottat åt dom så dom kan ta sig fram våra kära där ute.
Ja han har ju inte varit lat precis, men jag har.

Jag har kollat lite eller ganska mycket på resor och imorgon ska det ringa upp någon som kan bra.
Ja att boka resa för mig är inte lätt, nej jag som åker rullstol och behöver dusch med plats att ha en duschstol att komma in med den.
Tillräckligt stor hiss, inga trappor jag måste ta mig uppför eller nedför.
Ja det är ganska mycket att tänka på och det måste ju bli bra så vi inte åker och hela resan blir krånglig på plats.
Ja det lutar ju åt Mallorca igen, men det är inte på långa vägar klart än, nej men imorgon tror jag minsann att jag tänker bestämma mig.
Dagen som var lite seg, var också ganska okej förstås.
Gert och jag for till affären på kvällningen och passade då på att åka och hämta sand.
Ja det är ju bra vi har hemma så ingen slår ikull sig, det har ju varit jättehalt några dagar.
Jätteskönt att vi har hemma nu så alla kan sanda då det behövs.


Ja jag börjar med Hockeymatchen i fredags.
Det började inte bra då den här skylten satt på hissen? Nu igen tänkte vi alla!
Men hissen lyste iallfall och Gert provåkte, och det fungerade, så då åkte jag också förstås.
Cafeterian och kiosken är en våning upp så det är rätt viktigt för mig att hissen fungerar.

(Melina förbereder direkt vi kommer dit med kaffe och korv vatten :)
 

Melina var som vanligt jätteduktig och hon är allt lite poppis bland killarna, alltså pojkarna.
Ja kanske killarna också men det vet jag inget om haha :)
Man riktigt ser deras lysande lyckliga ögon då dom får handla av henne, haha.

En pojk ville gärna betala en tjuga för en dricka istället för en tia som det kostade.
-Jag kan ge dig 20 kr istället?!
Nej men den kostar ju bara en tia sa Melina och gav tillbaka en guldpeng, pojken tog den men hade gärna velat ge den just till Melina. Ja vad härligt det är.

 

En pojk kom fram till mig och undrade - och vad är det för fel på dig då?
Jag fattade först inte, men kom ju på att han frågade varför jag satt i min rullstol. (tänker inte så ofta på det faktiskt)
Jag sa som jag brukar säga att jag har fått en så tokig sjukdom som heter MS, och den har bestämt sig för att jag inte kan gå. Ja lite så kan jag nog säga och låta tror jag.

Han kände på benen och jag sa att ja dom känns som helt vanliga ben väl? Jo det gjorde dom.
Jag berättade att jag inte kände dom men att dom var som vanliga ben och att jag ibland kände dom pyttelite och att jag ibland kunde röra dom, och att jag kunde vicka på tårna hemma ibland berättade jag också.
Men försök!! haha ja jag försökte, men med skor på så gick det inge vidare.

Jag berättade för honom att jag var glad för att han kom fram och frågade mig om det han undrade, och jag är det av hela mitt hjärta. Vilken kille liksom!

Ja dom flesta barn är helt vanliga och frågar precis det dom undrar, det är det som är så underbart med barn. Inget tissel och tassel liksom, nej dom bara pratar på. (lite som jag då)

Pojken tog lite på olika ställen och jag fick tala om att jag inte kände något, men då tog han mig på handen, - där känner du väl?
Haha ja det gör jag minsann sa jag, och vilken tur att jag känner någonstans?! Han höll med.
Underbart och jag blir så glad och lycklig.


Nu tillbaka till matchen.
Smedjebacken vann, ja det var en viktig match, så nu får dom kvala uppåt eller vad det kan heta haha. Ja jag är då inte alls så varken kunnig eller ens intresserad, men eftersom Gerts son Simon, snart 22 år spelar så tittar jag gärna på honom.
Jag skulle inte så gärna titta på en match om inte han var med.
Nu hinner vi inte titta så mycket jag och Melina då hon ju jobbar i kiosken och jag är sällskap med henne, men glada var vi ju att dom vann förstås.

Ja långa kvällar blir det i ishallen, men i fredags gick det snabbare än vanligt då både Simons mamma och en annan mamma hjälpte till att städa och plocka ihop efter matchen.
Ja jag kan ju inte hjälpa till så mycket, men att byta sop påsar och lite sånt kan ju jag fixa.

I period pauserna fick Melina som tur hjälp av min vän Sari som fick langa korvar, ja ingen kan nog förstå hur många som köper kaffe och en korv :)!

Nu är det fem matcher tills det är slut för säsongen för Melina och mig där, och hade dom förlorat så hade det varit slut redan.
Ja hockey säsonger har jag då aldrig förstått mig på.
Den börjar mitt på hösten och slutar innan knappt vintern börjat!

Inte klokt, men jag har ju inte fått vara med och bestämma kan man ju förstå.
Nej tokerier verkligen att sluta säsongen innan det ens blir vår, det är ju liksom en vintersport kan jag tycka.
Jag har tjatat om just det med Gert ganska många gånger haha, men han kan ju inte göra mer än att hålla med mig förstås.
Han säger varje år att nu är säsongen slut, men i hans fall och i killarnas fall är det ju inte slut.

Nej det är barmarksträningar och Gert ska skriva kontrakt med killarna till kommande säsong, och jaga fler nya spelare, eller jaga var väl fel ord.
Han är ju lugn och snäll så jag tror inte han jagar någon direkt.

Ja hur som helst så är det egentligen hockey säsong året om, om man frågar mig, men Gert vill inte riktigt gå med på det haha :)

På lördagen så fick jag sms av min gulliga Sandra som undrade om jag skulle bli hemma på eftermiddagen då hon ville komma med en liten grej som hon köpt.





Nästan hela familjen, saknades gjorde Liam och Linn :)










Jag var ju hemma hela dagen så hon och hennes Micke och lilla Linton kom förbi. Herregud så stor han blir, ja Linton då förstås, men jag var rädd att han skulle vara ännu större så jag var glad över att han inte var det. Jag har inte sett han på länge.

Fina Sandra och Linton <3
Jag fick en jättefin gammal grej som jag tror varit en vattenkanna och så har någon gjort om den till en lykta, men jag vet inte vad det varit.  


Sandra sa att det stått att det varit en mjölk kanna, och ja kanske, men jag tror inte det riktigt. 
Spelar absolut ingen roll, det lyser så fint så och den står i vardagsrummet nu och kommer att få lysa varenda kväll. Jätteglad är jag för den!!
Glad för att hon tänkte på mig just då och såg att det stod mitt namn på den, supergulligt :)

Marielle med Stina och Tyke <3
När dom precis kommit så hörde jag en bildörr som stängdes och sen  någon som öppnade dörren, in kom två bushundar och Marielle som ropade att vi skulle vara beredda.



Ja hon är en riktig toktjej hon min Marielle, hon talar inte om i förväg att hon tänker komma utan jag ska bli glad och förvånad varje gång. Och det blir jag!!
Hon kan luras med sin mamma hon. 
Marielles Daniel släppte av henne här innan han for till garaget där han skulle greja med något.

Jättemysigt att få rå om henne lite, och egentligen skulle dom behövt sova över här då det var så dåligt väglag, men Daniel ville åka hem. Skönast att vara hemma då man vaknar kan jag tro, det tycker jag iallfall.


Marielle fick inte ens gå på toaletten i lugn och ro haha, hundarna stod utanför och väntade :)

Vi hade tänkt att göra lasagne igår kväll men det är bland det värsta Marielle vet så vi ändrade till köttfärssås. 
Ja Gert skulle göra och ibland vill han fixa till det lite med finess och alla gånger blir det inte bra. Igår var en sån :) 
Ja han och Marielle tyckte det var gott, men inte jag.
Han hade haft i vitlökspulver eller vitlöks salt, jag vet inte vilket det var, men fy så inte gott det blev enligt mig. 
Jag fick lov att säga det förstås men inte för att vara dum, nej mest för att han inte skulle göra lika igen, inte till mig iallafall. 
Om jag låtsats att det var gott så var ju risken ganska överhängande att han skulle göra lika igen haha.

Ärlighet varar längst och jag åt pasta iallafall och senare på kvällen två smörgåsar. Jag är förstås glad att han lagar mat och försöker, och för det mesta är det jättegott, men inte den här köttfärssåsen :)

Tyke börjar allt bli stor och hög nu, ja jättehög har han blivit, så snart har han nog växt ikapp Stina.

Melina och Oscar kom hem så dom han träffa hundarna och Marielle lite grann dom också.


Nu till något helt annat.
Melina ropade häromdagen: Mamma! -Ja sa jag som vanligt. 
Vart åker man om man ska dra dit pepparn växer? 
Haha ja vilken fråga! 
-Nja du sa jag,  jag antar väl att det är Spanien då kanske haha:)

Ja mina barn har ju fått höra det uttrycket ibland, ja jag har alltså inte sagt att någon av dom ska göra det, utan kanske någon dum person. 
Om någon varit dum eller sagt något dumt så har jag nog ibland sagt att då kan dom dra dit pepparn växer :)  lite på skoj då :) 
Lite som att jaha om dom är dumma så bryr vi oss inte om det typ, ja ni kanske förstår.

Jag har glömt att fråga varför hon undrade det, men kanske så hade inte Oscar hört det, jag vet inte, men lite tokigt kan jag tycka att det uttrycket är :)

Jag hoppas alla haft en fin helg trots mycket snöskottande.

Kram kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar