torsdag 8 januari 2015

Sunt förnuft!


Hej igen!

Idag känner jag för att ta upp vad datorer och mobiler gör med oss.
Ja jag tänker inte gå in på detaljer utan mer på min känsla.
Ja mitt sunda förnuft helt enkelt och det tycker jag att jag har.

Mobilerna och dataspelen som finns nu fördärvar oss, ja inte bara oss själva utan alla relationer runt omkring oss blir också fördärvade.

Jag tycker att det är hemskt då man kan se på en restaurang tex att hela familjen sitter med sina mobiler istället för att njuta av att vara på restaurang allihop och vänta på maten och prata.

Ja att prata!
Det viktigaste i livet om man frågar mig och det låter vi bli nu för tiden.

Jag känner ju med mig själv att jag blir "off" då jag tittar i min mobil och kanske kollar mail eller facebook.
Hur kan maskiner ha fått tagit över våra liv? Ja jag fattar inte.

Nu kan jag ju inte jämföra med då jag var ung men jag gör det ändå.
Om jag ville komma i kontakt med någon vare sig en kompis eller kanske en kille jag var förtjust i, ja då fick jag endera skriva ett brev eller så fick man ringa. Och jag gjorde det må ni tro, även fast jag egentligen inte tordes :)
Man hade ingen koll på vad alla andra gjorde,  man behövde inte ha den kollen då inte behovet fanns då.
Man tog hand om sig själv och hade koll på det. Gud så mycket enklare det måste varit faktiskt!

Nu för tiden behövs det inte pratas alls utan man skickar iväg ja något meddelande på datorn eller mobilen.
Ja det finns så många sidor och man kan följa hit och dit, och endel kan följa sig?
Ja ni fattar ju att jag inte fattar haha :)

Usch jag känner att det gått alldeles för fort. Utvecklingen har verkligen gått i rasande tempo och vi människor tycks gilla det.
Jag gör det då inte och jag blir både ledsen och så jäkla förbannad då vi sitter med våra mobiler tillsammans en hel kväll och ja kanske en hel dag utan att knappt titta på varann och prata?
Ja inte här hemma vid oss, men jag vet att det lätt blir så hos många många.
Jag tror att dom flesta gör så både unga och äldre.

Hur kan det så fort ha blivit bortglömt? Att umgås och prata!

Ja för mig är det viktigaste att titta på den jag pratar med, att höra vad hon eller han säger!
Ja det verkar inte så vanligt nu för tiden.

Dagen före julafton så la alla sina mobiler på bordet här i köket och vi hade en mobilfri uppesittarkväll.

Underbart och vi pratade allihop.
Såna både dagar och kvällar skulle jag vilja ha här.

Nu har vi inga stora problem just här hemma hos oss, men tillräckliga för att det ska finnas en korg man lägger sin mobil i då man kommer hit. Ska fixas imorgon :)

Ja både vi som bor här och andra får lägg ifrån sig sina mobiler har jag tänkt :)
Kan hända det blir protester, men då får det bli så. Jag kan ta det!

Ja ringer det får man förstår gå och hämta mobilen, men annars låter man det vara.

Det är som en drog, ja verkligen som en stark drog och det är inte klokt!
Tänk att massor av människor faktiskt är totalt drogade! Ja jag önskar att alla kunde vakna upp!!

Varför och vad är det man behöver kolla hela tiden i sin mobil, ja vad är det som händer där som gör det viktigare än människorna i ditt liv?

Kan hända att endel som läser det här tycker precis tvärtom som jag och det är helt okej.
Jag skriver bara om mina reflektioner och hur jag känner och tycker.

 

 

 Min familj här ovan som betyder allt för mig, och dom vill jag umgås och prata med!

Kram kram på er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar