fredag 4 oktober 2013

Det där med service känsla!



Hej och god kväll får jag säga idag!

Jag har varit till min sjukgymnast Petra på morgonen och varit i farten ett bra tag.
Jättefint väder men jag hade klätt mig med "täckisar" och mycket kläder så jag skulle veta att jag inte skulle behöva frysa.
Jag gillar verkligen inte att frysa, usch nej jag klär mig mycket hellre,  så jag vet att jag slipper det.
Petra är så himla gullig och duktig och hon kämpade på med mina ben som fortfarande är väldigt spastiska trots tre tabletter om dagen nu som jag trappat upp till.

Jag träffade min doktor en sväng då jag ändå var där och han sa att jag kan trappa upp med en till tablett och sen till slut kanske ta två tabletter tre gånger om dagen om det behövs?
Jag känner att jag varit orolig i onödan hittills,  för jag märker ju förstås att jag tagit tabletter, men inte alls som jag trodde.
Jag var rädd att jag skulle bli helt mjuk och ledlös direkt efter en tablett, men jag kan lova att dom är allt annat än ledlösa trots tre tabletter om dagen haha:)
Snacka om spasivitet, jag måste vara rekord spastisk tror jag då det inte märks så mycket alls med tabletterna jag tar.
Jag ska öka dosen imorgon och sen fortsätta öka lite så får jag se hur det känns i kroppen, det är ju bara jag som kan känna hur min kropp reagerar. Ja håller tummarna för att det fungerar bra.
Jag åkte rullstol till sjukhuset och Petra i morse och min syster var ute och promenerade i samma veva, så hon tog sällskap med mig en bit, hon ville inte vara med på bild men var förstås tvungen haha:)


Min syster är fin oavsett vad hon har på sig eller om hon är fixad eller ej tycker jag, hon har det liksom bara. Lite avis är jag över det, men glad för hennes skull och inte avis på fel sätt alls :)
Jag hade ju en tid vid sjukgymnastiken jag,  så det blev ingen "finpromenad" precis haha, och vi hade inte alls så lång tid som vi borde haft på oss att prata haha,  så vi hann inte alls prata på om saker vi hade velat:)

När jag varit på sjukgymnastiken så for jag till Lindex för att köpa en tröja till Melina som det bara stod hennes namn på då vi var in en sväng igår. Jättefin och den passade henne perfekt.


Hennes Oscar fyller 16 år idag och hon är där nu och ska vara där på hans födelsedag.
Vi har köpt lite paket med lite kuligheter i, men jag skriver inte det nu för ifall han skulle läsa min blogg så vet han ju det i förväg haha .) Grattis igen Oscar om du läser det här:)


Igår var jag till stan en sväng med melina, hon körde med sin moppe en bra stund efter att jag åkt, för min rullstol är ju inte direkt världs snabb.
Vi skulle köpa dom sista grejerna till Oscar, då smög bästa Johanna och Sandra fram bakom ryggen på mig. Johanna hade försökt få Melina att vara tyst att dom kom, men jag såg direkt på Melina att det var något på gång haha så det gick inte att skrämma mig haha:)



Ja jag har ju skrivit om Johanna förut i min blogg och hon är bara en sån gullig och superbäst tjej, och hennes Sandra är så himla bäst hon med.
Ja jag är bara så glad för deras skull och glad för att jag har dom lite i mitt liv.
När jag pratat med dom en ganska lång stund haha och Johanna tyckte det blev jättekallt, men det berodde förstås på att hon inte klätt sig så bra haha, så åkte jag hemåt.
Melina for hem till sin storasyster och jag for hemåt.
Det hann bli riktigt mörkt ute och min lampa på rullstolen är ju bättre än ingen alls förstås, men lite skumt och läskigt tycker jag det är att åka själv i mörkret.


Ja nu är jag ju uppväxt mitt i skogen så jag borde tycka det här är en baggis, och det är det väl, men i dagens samhälle vet man ju inte vad som kan hända liksom och jag kan ju inte bara springa iväg jag, utan just nu kan jag ju bara köra i 7,4 km i timmen fortfarande:)Lätt som en plätt för någon att komma ikapp mig tex.

Idag har Gert kört våran lånebil till Hedemora och så har jag sålt min ford till dom idag, alla papper är ifyllda och pengarna överförda till mig.
Jag får vara jätterik en liten stund haha:)
Marielle åkte också till Hedemora och hämtade Gert så han kom hem ordentligt. Jättesnällt av henne då hon var ledig att hämta hem Gert.
Jag har ju skrivit så många gånger om Roger men jag gör det idag igen.


Han och alla dom andra också måste jag tillägga är så himla himla bra och dom är så snälla mot mig och vill mitt bästa.
Det är så härlig med härliga människor och jag är så tacksam, super tacksam.

Jag skrev häromdagen att jag skulle skriva mer nästa dag om en sak jag kände var viktig och det har inte blivit av så jag gör det nu idag.
Det har inget alls med resten av min blogg att göra men jag skriver på om det ändå,  för det är faktiskt viktigt att folk tänker till.

Jag har alltid jobbat i affärer eller iallafall nära kunder och jag vet hur man ska vara och hur man verkligen inte ska vara då man har ett sånt jobb.
Jag har aldrig fått gått någon kurs, utan jag har det med mig bara, vilket många många fler har förstås.

Men så finns det dom som måste fått sitt jobb flingpaketet som jag och Maria brukar säga, eller det är faktiskt hennes uttryck först som jag tagit efter haha:)
Den som anställer och som är chef borde verkligen ha regler och lite känsla för vem som passar i en affär och inte.
Det finns så jäkla många som inte alls passar för sitt jobb och har man med människor att göra så är det så himla viktigt att det är rätt personal.
Nu finns det många som jag tyvärr fått möta på sjukhus,  och ofta då man ringer till sjukhuset som verkligen fått sitt jobb i flingpaketet på morgonen! Man och jag fattar ingenting.

När jag hade promenad i måndags var jag till Dollar store och då fanns två tjejer som verkligen hade fel jobb och som käkat flingor till frukost!
Usch vilken dålig känsla eller vad ska man kalla det.
Dom stod och pratade sinsemellan och visst får man ju göra det, men vi letade efter dom oranga gardinerna och visste inte alls vart dom låg och hade behövt hjälp,  men ingen av tjejerna gjode en ansats att hjälpa till,  för dom såg oss inte och dom hörde inte.
När man jobbar med människor och i en affär så ser man då en kund kommer om och hur man ska göra. Det första man kan börja med är ju att säga hej!
Hur svårt är det egentligen att säga hej?
Nej det är faktiskt inte många som säger det som jobbar i butiker,  och på den affären var det då rakt inte så.
Nu känner jag en tjej som jobbar där som är  glad och trevlig, men alla är inte det tyvärr och hjälpsamma vad är det liksom?
Nej jag blir förvånad över hur så många kan få jobb som inte är service inriktade alls?
Man måste ju förstå att man har jobbet till låns faktiskt, för om man inte är trevlig och bra så kommer affärerna gå sämre och sämre och till slut kanske man blir arbetslös för att kunderna uteblir?.

Jag skulle gärna vilja ha kurser i service känsla och bara sunt förnuft, den skulle många verkligen behöva gå på kan jag lova.
Nu menar jag absolut inte att jag är bäst på det, men ganska bra faktiskt vet jag att jag är,  men jag har ju tränat sedan jag var 16 år ungefär.
Jag vet många små detaljer som skulle göra att många blir mycket bättre och trevligare, men det gäller förstås att dom har lite service känsla i kroppen då förstås och vill lära sig.

Mina döttrar kan det där med service faktiskt, dom har varit med mig så mycket då dom varit små och vet att man inte får tugga tuggummi och inte stå och hänga eller stå med armarna i kors, och ja lite sånt man ju borde veta bara.
Om dom någon gång vill välja ett sånt jobb så har dom mycket med sig gratis, så kan man ju kalla det, dom vet sunt förnuft och dom vet att man hjälper till.

En del personal på en del ställen kan till och med vara snorkiga eller helt oengagerade och då är det inte roligt alls.
En till butik jag vill nämna faktiskt och jag känner att jag struntar i om jag trampar någon på tårna, det är  nova hem i gallerian på stan, där är det inte roligt att handla, dom är sura och snorkiga varenda gång man är in där, inte roligt alls faktiskt.
Dom har en butik med billigare saker också i gallerian, som en outlet,  och det kan man snacka skillnad, hon som jobbar där säger iallfall hej och ser att man kommer in och är trevlig.
just att bli sedd är viktigt, även om man inte vill ha hjälp så vill man att personalen har sett att man kommit:)

Alla som ska jobbar med service borde förstås gå en kurs först innan man får jobbet för att lära sig, och ha ett prov som man ska vara godkänd på förstås innan man får jobbet.
Nu är det ju så himla många människor som är på fel plats som har fel jobb och jag tycker det är hemskt att bli bemött dåligt.
Oavsett om jag ringer sjukvården eller handlar på en affär så vill jag bli bemött bra faktiskt då ju jag är snäll och trevlig. Jättemånga är det som inte kan det.

På Konsum här på Ludvika gård har jag fått mycket positiva upplevelser med mig, och en del som jobbar både yngre och äldre kan hjälpa mig att packa i det jag köper i påsen,  och hjälper till om något är för lågt eller för högt.
Jag kan inte beskriva med ord vad glad jag blir av att få  hjälp att packa och särskilt ett trevligt bemötande.
Banden vid affären där varorna kommer på är jättehöga och jag har så svårt att nå själv så jag är jätte tacksam att få hjälp.
När Gert eller någon annan är med mig så gör självklart den personen det och personalen slipper, men bara att känna att någon är hjälpsam och snäll är super skönt.

Nu ikväll ska jag se på idol och bara mysa lite, Gert ska hämta Melina hos Oscar och imorgon är det Gert som fyller år.
Lite mycket nu men jag har varit ute i god tid och köpt present så det blir nog kanon tror jag.
Melina ska får hjälpa mig att slå in det bara så det blir ett fint stort paket :)

Idag på efter middagen var det Johanna och Abbe som kom och hjälpte mig att flytta mig och Johanna skulle ta av mig täckisarna och sen sätta ihop dom igen, och titta hur det gick haha:)


Hon satte ihop dom jättetokigt haha :)
När sen Piyawan och Maria kom så skrattade dom också lika som vi andra gjort:)
Nu har jag fixat så dom är som vanliga byxor så jag kan använda dom igen.

Jag hoppas alla får en fin bra härlig dag imorgon och en fin kväll ikväll.

Jag tror jag hoppar över skrivandet imorgon då min älskade man fyller år och skriver nog på söndag istället igen.

Kram kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar