tisdag 9 oktober 2012

Jag vill ändra på personalens attityd och få dom snälla och trevliga:)

Hej hej:)
Igår satt jag och skrev ett så himla långt inlägg så jag fick lov att dela upp det i tre delar, så här kommer del två haha:)
Jag kan ju inte skriva hur långt som helst och med så många olika ämnen har jag bestämt,  för då kan det ju bli jätterörigt och jobbigt att läsa för er.
Så nu ska jag försöka minska ner och försöka skriva lite bättre så det blir lättare att läsa.

En viktig sak som jag verkligen känner att jag vill förändra är sjukhus personal som svarar i telefonen som har helt fel inställning och helt fel jobb.
Jag skulle vilja förändra och få dom att förstå vad viktigt det är att den som svarar inte är snorkig och dum i telefonen.
När man är sjuk och ringer för att man vill få en tid hos doktorn ska man inte behöva strida för det, man ska få beställa en tid och den som svarar ska vara förstående och snäll.
Enkelt och självklart  kan tyckas, men det är verkligen inte så på något sätt kan jag lova.
Jag har många gånger fått prata med snorkiga,  riktigt otrevliga människor och det ska inte behöva vara så!
Jag undrar hur dom otrevliga som svarar vill bli bemötta när dom behöver hjälp?
Ibland kan jag känna mig elak och nästan hoppas att dom får samma bemötande dom,  när och om dom behöver hjälp någon gång. Man vill ju att dom ska vakna upp och förstå kanske, men det är väl knappats möjligt:)
Det är kanske är så att dom aldrig varit sjuka på riktigt och behövt hjälp,  och det kan jag isåfall säga är tur för dom, för det är baske mig inte roligt med otrevliga människor.
Man har fullt upp med sig själv och sitt och ska inte behöva lägga ner energi på dumma människor.

När man är sjuk är man  ju som det är redan i en utsatt situation,  och som för mig som kände på mig att jag hade något allvarligt. Jag orkade inte med dumma personer i luren då,  jag hade nog med min oro och alla känslor som fanns då innan jag fick reda på vad jag hade för sjukdom.

Min man och min vän Annika fick ringa istället för mig flera gånger,  och dom fick samma otrevliga bemötande flera gånger som ju jag också fick.
Jag har ofta funderat på om det är jag som varit otrevlig när jag ringt och det är därför dom varit otrevliga till mig tillbaka av den anledningen.
Jag vet nu att det faktiskt inte varit så, för jag är inte otrevlig och när jag ringt för att jag behövt hjälp och varit orolig har jag isåfall mest varit ledsen och inte alls otrevlig.

Det är ju inte varje gång jag blivit dåligt bemött i telefonen men så ofta så jag känner att det är ett problem och jag tror många med mig tycker så.

En gång ringde jag till röntgen i Falun och fick faktiskt till slut prata med en trevlig kille som verkligen förstod att jag hade panik och inte ville vänta på en tid i tre månader, utan han hjälpte mig att få en tid efter någon vecka istället och det är en av dom få gånger jag fått förståelse,  men då grät jag i luren också förstås.
Jag har många gånger gjort det måste jag säga för när man känner att någon inte vill hjälpa till,  blir jag så ledsen när jag märker det, egentligen blir jag ju arg också men mest besviken och ledsen.

Det har till slut blivit så att jag nästan gråtit innan jag ringt bara för att jag varit beredd på att få strida för mig och för att få en tid,  och så ska det ju verkligen inte behöva vara.

Jag kan lova att man inte orkar strida för sig själv då man är i en situation som gör att man är orolig över något.
Man ska inte behöva vara frisk för att orka vara sjuk tycker jag, men då det gäller sjukvården måste man vara det känns det som, eftersom så många är otrevliga och oförstående.

Jag skrev häromdagen att Marianne här på vårdcentralen är jättebra och det är hon verkligen.
Hon har förstått att jag inte ljugit och hon har hjälpt mig och förstått att jag behövt få komma till doktorn när jag ringt.
Hon har verkligen varit en underbar person som lyssnat och satt sig in i det jag berättat.
Hon förstod också att jag behövde få byta doktor då min dåvarande inte tog mig på allvar alls.

Jag är alldeles säker på att jag skulle kunna göra skillnad och få personalen att förstå hur viktigt det är, men dom som inte kommer att  förstå eller dom som inte kan tänka om, dom måste byta jobb! Jag tycker att cheferna borde se till att det är bra personal som svarar då man ringer och det borde finnas något krav på vilken dom sätter på den viktiga platsen.
Det är en superviktig plats och ett jätteviktigt jobb faktiskt,  för det hänger på den människan hur det ska bli.
Livet är ju så himla viktigt och då borde den som svarar förstå att man faktiskt inte ringer dit i onödan, men jag vet ju förstås att en del ringer i onödan också,  men då får dom inte tro att alla gör det och inte dra alla över en kam!
Så viktigt så inte klokt och jag hoppas på något sätt att jag till slut kan få hjälpa till för att förändra en av dom saker som är bland det viktigaste i sjukvården!

Idag är en härlig dag då jag inte behöver göra något särskilt alls utan kan ta dagen som den kommer och jag ska lägga mig och andas lite och bara ha en bra dag helt enkelt!

Livet är fantastiskt!

kram kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar