torsdag 4 oktober 2012

Mys i höstrusket

Har en mysig morgon här hemma:) 
Hej och god morgon i höstmörkret!
Ja tända ljus och mys är det bästa jag vet, eller iallafall en av dom bästa saker jag vet.
Särskilt nu då det är höst och mörkt, då blir det så himla mysigt tycker jag med tända ljus.
Jag tänder jättemycket ljus och det går åt tusentals värmeljus på en höst och vinter, men det är det värt för det blir att kännas så hemtrevligt och fint med ljus lite överallt:)

Igår kväll gick Gert och la sig redan vid sju då han kände sig jättesliten och trött, jag tittade på bonde söker fru innan jag gick och la mig. Jättetidig kväll för oss blev det men jag känner mig trött nu iallfall konstigt nog:)
Jag brukar inte titta så mycket på tv,  men tyckte jag kunde se ett program av bonde söker fru så jag vet vilka som är med iallfall, men det blir nog inte fler gånger.
Mitt favorit program är de okända på sjuan, det är ett program jag inte vill missa, annars är det inte så mycket jag vill se på tv. Det är ganska roligt förstås att se på x factory som går nu och jag tycker dom är så himla duktiga att sjunga och att dom törs!:)
Jag tycker det är skönt att bara ha det tyst och lugnt hemma, jag sätter gärna på en skiva förstås som jag kan sjunga med till, och min favorit skiva är faktiskt musikalen Rent.
Jag kan varenda replik och text tror jag haha, men det beror ju på att det varit en favorit i många år och jag har sett den på riktigt många gånger!
En annan favorit som jag haft ett tag är Rasmus Seebach från Danmark. Han har en sån härlig röst och så jättefina texter och ja han är superbra verkligen!! Jag är lite kär i alla hans låtar:)

Marielle skickade ett sms igår och bad att jag skulle ringa upp henne vid sex igår och det gjorde jag förstås, hon hade inte åkt hem från skolan än då men hon hade tid att prata lite.
Det är så jätteskönt att få prata lite med henne i luren och höra hennes glada röst och höra hur hon pratar engelska flytande med alla runtomkring och jag är så glad för hennes skull.
Hon är ganska trött på att aldrig få vara ifred,  och trött på att ha alla sina saker i en resväska förstås, men imorgon är det bara en vecka kvar i London för henne.
Tiden har gått jättefort,  och även om hon kommer tycka det är skönt att komma hem igen så kommer hon nog längta tillbaka som en tok tror jag:)
Det kommer att bli så himla skönt att få hem henne igen.
Hon skrev ett inlägg på min sida igår kväll och där skrev hon : mamma när jag kommer hem vill jag ha riktig mat, jag vill inte se en strips på flera månader!
Haha självklart ska hon få riktig mat för hon säger att det är strips till all mat man beställer,  så även om man vill ha spagetti och köttfärssås så ligger det strips på tallriken:)
När jag var i Hastings på språkresa för massor av år sedan så minns jag ju att jag inte gillade maten men minns inte att det var extra mycket strips haha:)

Idag om två veckor har jag förhoppningsvis opererat mig och ska bli frisk och det ska läka ordentligt efteråt. Ska bli så himla skönt att få höften lagad så jag kan böja mig lite bättre och slippa vara orolig över att det ska hoppa ur.

I går tittade jag i almanackan och insåg att vi glömt våran bröllopsdag den 2 oktober, bara den 6:e visserligen men ändå. I vanliga fall är det Gert som kommer ihåg våra dagar bäst,  men den här gången hade han glömt det också så det var ju tur att vi glömde det båda två:)
Vi får ta igen det en annan dag och imorgon fyller han år så då kan vi ha lite mysigt. Vi ska till Säter på hockey match och Simon ska vara med och spela så vi får ha det mysigt där i ishallen iallafall. För Gert skull så kunde det ju inte bli så mycket bättre än att fira sin födelsedag i ishallen förstås:)

Jag har satt mig i min fåtölj nu då jag sitter och skriver men glömde ta min mobil med mig och jag har hört att jag fått två sms redan och kan inte gå och titta på dom än.
När jag väl satt mig vill jag gärna sitta still för det är ganska jobbigt att ta mig från fåtöljen till rullstolen och sen iväg till hallen för att hämta mobilen och sen tillbaka.
Såna saker har man ju aldrig tänkt på förut utan bara rest sig och flyttat sig utan att tänka alls, men nu får jag lov att tänka till innan,  och välja vad jag ska göra eller orka med på en dag.

Jag önskar förstås att jag en vacker dag ska kunna bara resa mig och göra som jag gjort förut, men till den dagen kommer vilket den ju antagligen inte kan göra,  så får jag bestämma vad och hur jag prioriterar min dag.
Jag är även om jag inte kan gå så himla glad över min rullstol och att jag har en hiss utanför som jag kan ta mig upp och ner med.
Jag oroar mig lite över hur det ska bli om vi får huset sålt och ska flytta om det inte finns någon lägenhet på nedre botten som ju jag skulle behöva, eller en hiss förstås.
Men jag ska inte oroa mig i onödan utan ta dagen som den kommer och när vi får huset sålt måste vi ju flytta och då hoppas jag verkligen att kommunen hjälper till att ordna så jag kan ta mig in i lägenheten oavsett vart det blir.
Det är ju viktigt inuti lägenheten också att det är bra så att jag kan ta mig fram överallt och en dröm då är ju att jag ska få ett kök som går att sänka så att jag kan sitta kvar i min rullstol så jag slipper förflytta mig hela tiden vilket jag ju inte orkar faktiskt.
Mitt yttre kan faktiskt vara en nackdel i det fallet eftersom jag ser glad och pigg ut, det är inte alla som tänker då på att jag faktiskt inte har hur mycket ork som helst och en del tror nog att jag kanske inte behöver någon hjälp.
Men jag tänker inte sitta och se ledsen ut bara för att folk ska förstå att jag inte orkar och kan, utan jag tänker vara samma glada Nina som jag är nu och jag får försöka strida för mig själv förstås. Och om någon inte tror mig får dom vara med här hemma en dag och se hur mycket jag orkar eller inte orkar.
Väldigt mycket hänger ju på benen och när dom inte vill vara med blir det ju extra jobbigt allting.
Jag har pappersmuggar i ett skåp långt ner tex som jag skulle ha i min kiosk,  och ofta tar jag en sån mugg istället för att resa mig och hämta en kopp i vårat skåp där dom står.
Jag kan ju inte flytta allt till nederskåp heller utan jag måste ju få plats med allt som vanligt,  så det gäller att ta till det som går och välja vilka gånger jag orkar stå upp en liten stund.

Igår kväll förresten innan jag skulle gå och lägga mig, så orkade jag stå en ganska lång stund vid handfatet i badrummet så jag kunde dra lite ögonbryns strån:) Superskönt att känna att jag orkade stå en liten stund och jag kunde luta mig mot handfatet under tiden.
Det är verkligen inte superskönt att dra av strån förstås, men det var verkligen behövligt!
Elenor min vän brukar hjälpa mig med det, men nu har hon varit sjuk i en värrä förkylning än mig så hon har inte fått komma hit,  och inte har hon orkat heller så det fick bli jag själv den här gången som gjorde illa mig aj aja aj:)
Jag får vara glad för dom få stunder jag kan stå och jag är glad över all hjälp jag får här hemma även om jag nog kan vara lite gnällig ibland:) Gert säger att han inte tycker att det låter som jag gnäller då jag säger till om olika saker men jag känner mig lite gnällig iallfall.
Imorse fick han ta av mig mina stödstumpor innan han gick till jobbet och sen då jag duschat så kunde Melina hjälpa mig på med ett par nya:)
Jag är så himla glad över dom här hemma och att dom är så snälla och hjälper mig med sånt jag faktiskt inte kan klara av längre själv.
Nu ska jag ha en skön härlig lugn dag idag, jag har inte en enda måste grej och det känns superskönt.
Jag hoppas alla får en lika bra dag som jag ska ha!
Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar