onsdag 21 november 2012

Det är lyx för mig :)

Hej hej :)
Jag vaknade tidigt imorse då jag behövde gå på toaletten, och sen var jag vaken en stund tills Melina åkt till skolan. Efter det kunde jag faktiskt somna om i en timme så det var skönt, det händer inte alls så ofta att jag kan somna om, men då jag är vaken så mycket på nätterna så behöver jag ju sova lite.

Idag blir en skön dag och ikväll ska vi åka till Falun och ta med oss Gert från sjukhuset ut och äta lite. Det blir en myskväll och förhoppningsvis blir det jättegod mat också.
Lyxigt att få gå ut på restaurang och käka och slippa all matlagning och disk. Bara att sätta sig och beställa och slippa resten :) Förutom betalningen då haha :)
När det gäller just lyx så är det såna saker som gör att jag känner det är lyxigt, att bo på hotell eller åka på en kryssning och slippa plocka fram och göra frukost tex.
Lyxigt är också för mig då Gert hjälper mig att smörja benen tex :) kan tyckas larvigt men för mig är det lyxigt verkligen.
Att få hjälp av min sjukgymnast är också superlyxigt och jag är så glad för den hjälpen.

Jag är inte alls en sån som behöver lyxiga bilar eller saker här hemma, jag gillar ju mest gamla saker och har min egen stil.
Önskar förstås att man hade hur mycket pengar som helst ibland så man kunde få göra om  precis så som man skulle vilja ha det, för även om jag gillar lite udda saker så kostar ju dom också.

Min bil jag ska köpa kommer att kännas lyxig eftersom vindrutetorkarna går igång av sig självt:)
om det det regnar då förstås. En till lyxig grej för mig blir ju att roboten tar in min rullstol i skuffen och jag bara behöver ta mig in i bilen och sätta mig till rätta.
När vi flyttat klart och jag fått hjälp med ett kök i mitt nya hus som jag kan sänka och höja så kommer det vara den största lyxen av alla.
Tänk att jag ska kunna få laga mat och baka och diska utan en massa krångel!?
Det kommer verkligen vara den största lyxen någonsin och jag kommer vara lycklig för evigt när det blir klart.
Det är så tungjobbat som det är nu och jag blir faktiskt ledsen då jag känner att jag inte orkar med att sitta så himla illa då jag ska tex skala potatis, eller röra i en såskastrull.
Nej jag vill fungera som vanligt och faktiskt kunna sitta som folk även om jag sitter i rullstolen.
Ibland då jag ska sitta vid spisen och sätter mig i arbetsstolen jag har och mina ben blir att krampa och få spasmer, då blir det så jag får hålla i mig i handtagen för annars ramlar jag ur. Sen får jag hålla i mig tills benen ger sig och gör som jag vill och det kan dröja en stund.
När jag sitter i rullstolen blir det aldrig så att jag är på väg att ramla ur utan där sitter jag där jag sitter liksom så det kommer bli sån skillnad att kunna sitta i den hela tiden då jag lagar mat så jag slipper krångla så mycket varje gång.

Jag har haft lite drygt med benen några dagar nu har jag känt, dom vill inte alls vara mjuka och medgörliga utan dom lever som oftast sitt eget liv.
En av dom jobbigaste är att om jag vilar i sängen och sen ska sätta mig i rullstolen så vill inte benen böja sig så jag kan resa mig,  utan jag blir liksom hängande med benen rakt ut utanför sängen och ryggen i sängen haha:) Ja jag kan faktiskt skratta åt eländet men just då det händer så kan jag bli lite frustrerad och arg för oftast är jag ju då i behov av att gå på  toaletten och då hinner jag liksom inte vänta på att benen tänker göra som jag vill!
Ofta vill benen också "hoppa" lite när jag sitter i rullstolen och dom rycker till ganska rejält också ibland, så det gäller att man är beredd hela tiden så inte det man har i knä far ner på golvet:)
Men ofta gör det ju det förstås men än så länge inte något som blivit kladdigt. Jag får helt enkelt bära bara saker som jag kan ta upp med min tång då jag tappar dom på golvet.
På tal om tång. Igår kväll åkte Marielle och Melina till Fagersta för att titta på hockey och jag stannade hemma eftersom inte Simon skulle vara med och spela.
Jag satt i vardagsrummet och jag tyckte det lät från hallen något konstigt men det var ingenting.
När jag senare skulle hämta min tång som stod i hallen var den borta?
Jättekonstigt och jag har än inte hittat på den.
Nu har jag flera stycken förstås men den brukar stå i hallen så jag kan plocka undan skor och sånt som kan vara ivägen för mig där.
Jag hade väl kanske lite besök vad vet jag men att låna min tång känns ju lite tokigt haha :)
Vem vill ha en sån liksom?
Den kommer väl fram till slut kanske, annars får jag ju helt enkelt ha en mindre ett tag.

Jag hoppas som vanligt att alla får en fin dag idag och så skriver jag mer imorgon :)
Kram kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar