torsdag 20 september 2012

Jag är så himla glad över många saker, men mest över livet och mina tjejer förstås:)

Hej och god morgon!
Idag orkade jag inte gå upp samtidigt som Melina, jag har varit vaken en stund i natt och fick lov att ligga och läsa en stund för att kunna somna om, så jag behövde sova lite i morse.
Jag såg en jättestarkt lysande stjärna på himlen i natt, och jag kunde ligga och titta på den lite också innan jag somnade om:) Det där med rymden är ju helt fantastiskt och jag förstår faktiskt ingenting av det, men vackert är det iallfall och väldigt spännande.

Igår då jag vaknade och hade skrivit klart mitt inlägg hade jag så jättemycket energi och ville greja och göra fint här hemma.
Mina ben sätter förstås stop för det mesta när det gäller sånt och jag tänkte att jag gör lite så har jag gjort vad jag kunde iallfall.
Det kommer ju att bli så himla jobbigt efter att jag opererat mig och då jag mest kommer vara liggande, jobbigt att veta allt jag borde gjort och inte kunnat.

Melina på gång att tvätta fönsten med hjälp av min maskin:)

Min Melina hade en ledig dag igår och när hon kom upp efter att ha tagit en riktig sovmorgon sa hon att hon ville putsa fönstren och hjälpa mig!:) Hon har putsat fönstren förut så hon är en riktig hejare på det och ingen vart gladare än jag av hjälp!
Hon putsade alla fönster på nedervåningen på insidan och ett fönster på utsidan och inte nog med det, hon tog ner alla gardiner och vi kunde tillsammans skaka dom ute på altan!

Här tar hon ned mina vardagsrumsgardiner:)

Gardinerna har fått hänga kvar ute över natten och idag ska vi hänga upp dom igen, det är så himla härligt att vi fick så mycket gjort på en enda dag.

Hon är mer noga än mig så det blir jättefint!!

Hon hjälpte mig också att bära ner grejer i källaren och vissa saker skulle upp på övervåningen så nu blev det riktig bra ordning här.
jag blir så glad över all hjälp jag får men vill ju förstås kunna göra såna som för mig är enkla och självklara saker som jag ju alltid kunnat göra själv.
Om jag skulle försöka ta ner en gardin nu så skulle jag ramla ganska direkt är jag säker på, då min baland är sämre än sämst tycker jag.

Lite kladdkaka och glass blev det istället för lunch:)

I början då jag trodde och kände på mig vad jag hade för sjukdom, så var jag lite vinglig och kunde ju ändå gå.  Jag var då lite rädd för att folk skulle tro att jag var ute och var full.
Nu är det ingen risk att någon tror att jag är full, snarare kanske dom tror att jag har fått någon utvecklingsstörning då jag rör mig ryckigt och skakigt då  jag försöker ta ett eller ett par steg.

Min överkropp fungerar än så länge hur som helst bra och det är jag lycklig och glad över, och jag hoppas att det bara håller sig i benen så jag slipper ta hjälp med allt.
Jag vill ju kunna sköta om mig själv så gott jag kan och så vill jag ju förstås kunna allt jag kunnat göra förut, men det är bara att inse att jag faktiskt inte kan det!

Nu är det en dag mindre till operationen igen, gud så tiden går fort och jag skulle vilja stoppa tiden lite nu så jag hinner med så mycket jag kan här hemma innan.
När jag kommer hem igen så ska vi ju snart vara klara med det fixet vi har här hemma att fixa. Sedan ska vi ju lägga ut huset till försäljning och då är ju jättebra om jag vet det mesta är fixat innan jag ska opereras och inte kommer att kunna knappt någon då jag ju inte kommer att kunna röra mig alls knappt efteråt.
Att inte stödja på det opererade benet på sex veckor kommer att bli lite småjobbigt då jag ju inte har någon balans alls, och då har jag bara ett ben att stå på:) måntro hur vingligt det kommer att bli?
Många skratt kan det nog alldeles säkert bli då jag vingar runt här hemma:)

Fick tag i min arbetsterapeft häromdagen, hon ska hjälpa mig att få tag i han med rullstolen och försöka jaga på lite så jag får en bekväm rullstol då jag opererat mig klart.
Hon ska komma hem hit imorgon och hjälpa mig att se vad jag kan behöva för att ta mig i och ur sängen tex, för jag tror att det kommer bli det värsta bekymret faktiskt.
Jag som kommer vara hemma själv hela dagarna kommer ju att behöva gå och lägga mig och vila så jag inte bara blir sittande i rullstolen, så jag hoppas vi kan knopa ihop något bra hon och jag tillsammans:) så det blir så bra det går.
Klossar man kan ha till soffan så den blir högre ska jag också få,  så jag hoppas det kommer gå och bli bra när jag väl kommer hem.
Förr om åren har min pappa snickrat ihop såna bra klossar men vi har slängt bort dom konstigt nog, vi trodde nog inte att jag skulle behöva dom igen:(  Men tur dom har som man kan köpa så slipper Gert lägga ner massa tid på att göra sånt tycker jag, för han har fullt upp ändå med allt som ska fixas:)
Jag har fått jättebra hjälp på rehab och tycker dom är jättebra, det är bara min rullstol som inte varit bra och det ska det bli ordning på nu och jag tänker inte sitta illa mer har jag bestämt.
Självklart är jag ju jättelycklig över den jag har, för utan den hade jag ju inte kunnat ta mig någonstans.
Vi har ju haft både bal och studenter här i år och det hade jag ju inte kunnat vara med på utan min rullstol. Det som känns mindre bra är ju att min rygg tagit stryk av att sitta så dåligt så jag hoppas den blir bra sen igen bara av att jag sitter bättre:)
Man ska ju inte måla fan på väggen alls vet jag ju, men jag måste ha lite svåra och jobbiga saker med i beräkningen efter min operation,  och förstår ju att det inte kommer att bli lika som dom andra gångerna,  eftersom jag ju nu inte har balans eller styrka i benen.

Igår ringde jag vårdcentralen för jag behövde beställa inkontinensskydd att ha nu efter operationen. Jag tänker att det nog kommer kunna bli olyckor annars då jag ska ta mig till toaletten och inte kanske hinner.
Jag tycker att jag fått till och vant mig bra nu faktiskt mot hur det var i början, men jag drack kaffe då också och har märkt en himla skillnad sedan jag slutade göra det.
Jag behöver inte alls ofta gå upp på natten på toaletten nu, men förut fick jag gå upp flera gånger,  så det har blivit mycket bättre nu.
Jag har ju som jag skrivit förut inte alls koll på då jag blir kissnödig utan blir jag det så blir jag det Nu! Inte om en stund utan Nu!:)) jag har faktiskt vant mig ganska bra måste jag tycka men roligt är det förstås inte och med skydd känner man sig iallfall trygg och lugn mot förut då det var full panik hela tiden för man ville ju inte kissa på sig.
Det händer inte så ofta att det blir olyckor nu men jag är utrustad och vet att det inte blir någon katastrof och det är superskönt.
Inte klokt någonting av min sjukdom men man vänjer sig och lär sig att leva med alla konstiga saker. Men även om man vänjer sig vill man ju var frisk och som vanligt förstås och hoppet om att det kanske skulle kunna bli lite bättre än det är har jag,  och önskar gör jag förstås.

Igår kväll pratade jag med Marielle igen och hon satt och pluggade:)
Dom hade prov igen på ännu fler drinkar. Jag frågade hur många drinkar ska man kunna? 81 stycken sa hon då!! Inte klokt så många man ska kunna utantill men hon fixar det alldeles säkert och hon verkar verkligen ha viljan:)
Hon hade fått svar på testet dagen innan och hon hade nästan alla rätt och en felstavning och hon hade A i betyg:) Jag frågade: vad betyder A då? Det bästa mamma!!:)
Jag är så glad för att det går så bra och för att hon vill, och för att hon har skoj hela dagarna även om det ju är jobbigt som tusan också.
Hon och hennes danska vän Kristina och en engelsk kille George hade varit på lite shopping igår innan hon och jag pratade,  och medan hon pratade med mig rättade George henne så hon skulle uttala bättre:) Ja ni förstår ju då att hon pratade engelska med mig också haha:)
Min dröm har under många år varit att kunna prata engelska flytande för jag tycker det låter så fantastiskt härligt då man lyssnar på dom som kan, så jag ska snappa upp allt jag kan som hon säger nu då vi pratar lite då och då.

Jag är så himla glad över att jag lever och att jag har fått två världens bästa tjejer och jag är så glad över att dom och jag har en sån bra relation och finns för varandra hela tiden.

Idag ska jag inte göra så jättemycket men jag ska göra klart det lilla som blev kvar igår så det blir helt klart liksom:)
Härligt höstväder ser det ut som ute också och jag ska nog ta mig en liten tur i rullstolen kanske så jag får lite frisk luft, det är så härligt med höstluften och lukten är så underbar tycker jag.

Kram på er och så skriver jag imorgon igen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar