söndag 14 juli 2013

Livet och kroppen är fantastisk:)

Hej hej!
Nu sitter jag som nästan varje morgon med en kopp kaffe och känner mig nöjd och glad.

Jag har fått hjälp upp ur sängen och blivit duschad och fixad och skenorna är på fötterna efter mycket om och men, haha:)


Helena sätter på mig strumpor innan skenorna ska på :)
                                 

Helena och Alexandra fick kämpa på med skenorna så dom blev nästan svettiga, vilka tokiga ben och fötter jag har som inte alls är samarbetsvilliga.

Helena och Alexandra kämpar :)


Jag har sovit jättedåligt inatt och varit vaken många gånger, det beror nog mest på att jag blivit förkyld och behöver hosta och nysa lite då och då. 
Det är jättejobbigt att hosta då jag liksom inte har några krafter till det, men ändå är ju magen så stark så stark och kämpar emot som bara den då jag ska resa mig tex. 

Det är så himla konstigt hur kroppen fungerar och att den överhuvudtaget kan fungera är ju ett mysterium egentligen tycker jag, så nu när min kropp inte alls gör som jag vill så får jag ju vara glad över att den iallfall  gör som den själv vill:)

Det åskade i natt och Gert drog ur sladdarna till tv:n och datorn då han ändå var upp och hjälpte mig att vända mig. 
När hemtjänst tjejerna var här så glömde jag be dom att sätta i sladdarna igen, så jag skriver i ett annat program och får föra över lite senare då Gert vaknat. 
Jätteskönt att han kan få sova tills han vaknar nu och några veckor framöver då han har semester, han behöver verkligen det. 
Jag behöver det jag med egentligen men min kropp och jag orkar inte ligga hur länge som helst, jag får panik till slut då jag ju inte kan röra mig över huvudtaget där jag ligger.

Det är jättejobbigt att veta då man lagt sig att man ligger exakt så tills jag väcker Gert och får hjälp att vända mig, benen rör sig som dom vill på natten förstås och kan ligga hur som helst då jag vaknar, men jag känner ju inte dom så dom får lov att göra som dom vill. 
Jag känner mig ofta inlåst och fastspänd där jag ligger även fast jag ju inte är det. 
Det vore så fantastiskt skönt att bara kunna bestämma mig för att nu vända på mig och kunna göra det. Självklara saker, enkla saker när man är frisk som verkligen inte alls fungerar nu, synd nog. 
Jag får hoppas och önska att jag en vacker dag ska kunna röra mig lite och bara att kunna vicka på tårna vore ju guld värt i mitt läge.
Det finns många saker som skulle göra att livet skulle vara enklare och annorlunda, men jag får försöka att ta dagen som den kommer och låta kroppen vara som den är. 
Även fast jag ju ofta blir irriterad över att kroppen inte vill som jag så är jag glad över den och att jag faktiskt lever. 

Jag har superbra hjälp och det finns inte ord för hur tacksam jag är för dom som kommer.
Många många skratt blir det här på dagarna, då mina ben tex rycker till så dom nästan slåss, det gäller för personalen att dom är beredda på att jag kan sparka till när som helst. 
Det är jätteskönt att kunna skratta åt allt elände och göra det bästa av det.


Igår skulle jag och Gert åka till Hammarbacken på loppis hade vi tänkt och trots att jag var förkyld och kände mig lite risig så for vi. Gert cyklade och jag åkte rullstol. 
På morgonen hade personalen som var hit berättat att det var kniv veckan men vi for dit iallfall, för det kanske kunde vara lite loppis också kanske. 
Det var det inte,  och vi är totalt ointresserade av knivar så vi köpte en korv där och sen åkte vi vidare mot gammelgårdens loppis. 
Det  är inte alls bra för mig vid gammelgården, jag har provat en gång förut, det är för många stenar överallt där alla har sina bord, och jag måste koncentrera mig bara på att inte få spasmer hela tiden då det hoppar och far i rullstolen så det är bara jobbigt att åka där. 





Så här stort och fint ska våran Bella (kanin) få också ;)
våran fina lekstuga som snart äntligen ska komma hit, så vi kan göra fint till Bella :)

Vi fikade i alla fall och hade en skön mysig stund i solen och sen åkte vi hemåt.

På väg till gammelgården från Hammarbacken så fick jag ett läskigt hostanfall som gick bra, men gud så jobbigt det är att hosta då man inte orkar. 
Gert åkte iväg i förväg och köpte halstabletter vid Ica marnäs och lite annat vi kunde tugga på. 
Jag har svårt att suga på halstabletter för jag blir att må illa, men vanlig vit Läkerol är den enda sorten som jag gillar och det är ju inte mycket till halstablett egentligen. 
Behöver ha något att suga på så inte halsen är torr, det blir nog några tomma askar innan jag blir frisk från den här förkylningen tror jag.
Jag har sugit på Läkerol hela natten i natt då jag ju varit lite rädd för att få ett lika hostanfall som jag fick igår. Usch jag hoppas jag slipper bli förkyld nu på jättelänge och om det är Gert som smittat mig vilket det ju säkert är, så får jag räkna med minst två veckor med det här. Tråkigt mitt i sommaren då jag ju vill vara ute i solen, men det är bara att gilla läget J
Jag ska idag inte göra något särskilt, men eftersom Alexandra la ner hela sin själ i min frisyr idag så ska jag i alla fall ta mig någonstans, men det får nog bli på eftermiddagen det.


Gulliga Alexandra fixar mig i håret :)

Så här glada är vi :)

Det ser inte ut att bli mer regn än det kom tidigt i morse och det är skönt, för lite luft behöver man ju och jag gillar att vara ute. 
Att få planera och tänka hur man vill ha det ute på gården är jätteskoj och samtidigt jättesvårt, men jag har lätt att få bilder och idéer på hur man ska kunna göra. Vi får bo in oss lite och se hur vi vill ha det framöver, och först vill jag att gräset ska gro så det inte bara är jord på våran framsida.
Vi har tre alternativ då det gäller framsidan och det är, en ny häck, ett staket eller en gärdesgård, jag tror det lutar åt en gärdesgård men det kan hända att det får vänta till i vår. 

Jag hoppas ni får en fin bra dag idag trots att vädret inte är på topp, men det blir säkert fint imorgon igen tror och hoppas jag.

Kram kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar