fredag 10 januari 2014

Snö och is = halkigt och farligt för mig.

Ett tradera fynd :)

Hej och god kväll säger jag!

Ja det blir lite skrivande nu istället för imorgon då det ju är lördag och det är skönast att bara få vara lite då på morgonen tillsammans med Gert och Melina beroende på då när dom vaknar förstås.

Jag for till tandläkaren med färdtjänstbil idag och fick träffa en tandläkare jag aldrig träffat, och hon verkade jättebra och gullig.
Det gjorde inte ont alls, men roligt kan jag ju inte påstå att det är ändå förstås. jag är inte alls rädd på något sätt, men man känner sig så utlämnad på något vis.

Vi har en jättebra tandläkare i Smedjebacken, Wasatandläkarna heter dom och där är det verkligen bra, men nu är det för krångligt för mig att kunna ta mig in dit.

Jag fick sitta kvar i min rullstol då dom kunde flytta stolen där inne, skönt för mig att slippa förflyttas verkligen och det fungerade jättebra tyckte både tandläkaren och jag.

Efter tandläkaren mötte jag upp Melina på stan efter att hon slutat skolan och vi gick till "Pelles kiosk" och köpte varsin toast och en dricka.
Jag skulle ta mina tabletter med drickan och det gick ju sådär?
Jag sullade och drickan rann på hakan och jag blev lite orolig över att nu ska det börjas med något nytt, att min sjukdom skulle förvärras trodde jag haha, men efter andra tabletten och jag fortfarande inte kunde dricka så kom jag ju ihåg!
Jag hade ju varit vid tandläkaren och var bedövad haha, tänk vilket kort minne jag har och inte tänkte jag alls på det. Haha ja det vara ju bara att torka av mig så det var ju inga mer problem.

Vi gick mot marnäs efter att vi mött upp Oscar och en av hans kompisar för att gå till Willys där Melina skulle köpa lite färg till sitt hår.
Det är en ny Melina på gång nu igen haha, ja Marielle,  jag tror du har lite med det att göra.
Alltså Melina blev sugen då hon tycker du blev så fin i håret. "Tokfior" jag har,  men men man lever bara en gång och man måste ju faktiskt få se ut hur man vill och mina tjejer är ju finast oavsett om dom har rött eller någon annan färg på håret.

Efter att vi varit dit så for jag hemåt med rullstolen och då det snöade igår kväll och var lite kallt idag så var det lite halkigt kan jag lova.
Jag fick köra vägar jag inte brukar åka annars, och jag fick ta vägar som inte var nedåt, alltså inga nerförsbackar.
Uppför gick bra men jag tordes inte riskera att glida iväg i en nerförsbacke.
Då kan det hända vad som helst och det vill jag inte ens tänka på.

Det blir nog så nu ett tag framöver att jag blir mest inne, tråkigt men så får det lov att vara.
Jag kan ju som jag skrivit förut åka ut lite på altan så jag får luft iallfall, men inga långturer blir det då med min rullstol som jag har nu. men det beror förstås på hur vädret blir framöver och hur mycket snö som kommer.
När jag får min uterullstol kommer jag att köra i alla väder och jag tror att jag kan ta mig fram nästan överallt med den.
Jag mötte en sån rullstol igår, eller rättare sagt såg, men på ganska nära håll.
Men han körde så fort så jag hann inte stanna han och fråga hur han tycker om den?!
Gissa om jag blev avis på honom? Det kommer att bli superbra verkligen!


När jag kom hem så var kaninerna ute och deras spår syns överallt.
Dom bryr sig inte alls ifall det är kallt och snöigt verkar det som, och det är ju kanonbra att dom vill vara ute och få luft och springa runt lite.

Nu på kvällen är Gert i Smedjebacken på hockey match och jag och Melina är hemma och bara gör ingenting. Melina ser på något nere just nu, men jag har sagt till henne att komma upp sen så vi kan vara lite sociala och hinna umgås lite.
Får se hur pigga vi är, kan hända så somnar vi som stockar ganska tidigt.

Imorgon ska jag och Gert pyssla lite här hemma och det är något jag gillar, det är så roligt att få fint, och ordning och reda vill jag ha.
Det är nog extra viktigt nu då jag inte kan ta mig ner på nedervåningen tex.
Att jag vet vart allt finns iallfall, ja inte allt då förstås, men i tvättstugan och förråd och sånt.
Ifall hemtjänsten ska gå ner och hämta något någonstans är det viktigt att jag vet iallfall ungefär vart det finns. Jag har ju sett kort som Gert tagit både i gillestugan och Melinas rum, men lite svårt är det att bilda sig en uppfattning förstås, men ungefär vet jag ju iallfall och jag får vara nöjd med det.

Lite knepigt förstås att bo i ett hus där jag aldrig varit ner utan bara varit här uppe.
Men det är inget man kan göra något åt, det är ju så situationen ser ut just nu och det är bara att acceptera och vara glad över det som faktiskt fungerar.
Väldigt mycket kan jag ju göra även fast jag inte kan gå, så jag får tänka på alla saker jag kan göra och strunta i nedervåningen :) Tur jag kan få se kort iallfall tycker jag.

Det känns viktigt också att jag vet vart allt ligger här i skåpen och lådorna så jag kan förklara då hemtjänsten ska hämta något till mig. Känns viktigt och ganska bra koll har jag tycker jag.
Nu medan jag sitter här och skriver känner jag hur trött jag är, så det blir nog till att rätta nu och sen kanske ta en tupplur här i fåtöljen.

Melina kom upp medan jag satt och rättade så nu har jag fått hennes goda köttfärssås och makaroner som hon gjorde igår, mumsigt! Nu blir det en mysfredag <3

Jag hoppas det räcker med snö ute, så jag kan ta mig ut lite i helgen och få luft.
Tänk så fint och underbart livet känns med lite luft, eller ganska mycket luft, och ett härligt liv får man med luft!
Jag hoppas att alla får en fin helg och jag skriver nog inte förrän på måndag så ni vet.

Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar