fredag 27 september 2013

Härligt bra besked :)

Hejsan och god morgon!

Idag är det en riktigt grå mulen dag ute ser jag här innifrån, men jag har det varmt och mysigt här inne och ska efter lunch klä på mig med hjälp då förstås och ta mig ut ändå.
Jag vill vara ute varje dag oavsett väder och idag ska jag till apoteket en sväng,  och ja jag minns inte just nu vad mer jag tänkt mig haha :)
Det gör inget, bara jag kommer ut lite så blir det en bra dag.
Som ni ser på bilden på min mätarställning på rullstolen så har det ju blivit en och annan mil den här sommaren :) och fler lär det nog bli innan snön kommer. Det är så härligt att få luft och att få vara ute.



Igår fick jag som jag ju skrev om ett portlås fixat eller vad det nu heter vet jag faktiskt inte.

Inte så snyggt, men men :)
Det viktigaste för mig blir ju att kunna trycka på knappen då jag ska in och ut och dörren öppnar och stänger sig automatiskt.
Jättebra verkligen och jag testade igår och det fungerade kanon.
Vi ställde in den så att jag har sju sekunder på mig från att jag trycker på knappen tills den stängs igen och det är precis så att jag hinner. Det blev jättebra verkligen.


En sak till som förstås är kanonbra är att jag kan öppna dörren om någon står och knackar och inte vet att jag inte kan öppna.
Då kan jag först höra vem det är utanför innan jag bestämmer mig för att öppna eller inte haha:)
Tänk så mycket bra saker det finns egentligen, och vilken tur jag har att kommunen och min arbetsterapeut hjälper mig med allt så livet blir lite enklare.

Igår efter att han fixat till dörren så for jag till stan där jag skulle möta upp Marielle och Melina. Marielle har bara byxor som är för stora säger hon så hon ville se om hon kunde hitta några nya, men det gjorde hon inte.
Jag föreslog för henne i telefonen häromdagen att hon skulle ha kalasbyxor under haha, gud så vi skrattade då jag sagt det och när jag tänker efter nu med så blir jag full i skratt.
Vilket namn egentligen, kalasbyxor haha :)
Ja hon förstod vad jag menade och hon mindes att jag sagt det då hon var liten haha så vi skrattade gott i telefonen åt det,  och jag håller med henne att det inte låter klokt.
Då hon inte hittade några brallor så ville hon för första gången gå in på systemet och köpa något nu då hon kan, så jag och Melina fick vara sällskap och tjejen i kassan tyckte att Marielle skötte sig fint :)


Känns sådär att gå in på systemet med sin dotter, men glad är jag för att hon ville ha mig med.
Hon vet ju att jag knappt aldrig dricker något och hon vet att jag ju inte vill att hon heller dricker men hon köpte några flaskor med cider eller vad det var hon valde så hon skulle få handla och visa leg :)
En spännande dag och jag förstår henne att det ju är roligt att för första gången ha rätt att köpa själv. Härlig känsla minns jag då jag själv fyllde 20, vilket ju var rätt många år sedan nu:)

Marielle körde hem Melina sen och jag åkte rullstol.
Det vart lite ruggigt, men med ordentliga kläder så behöver man inte frysa och det var skönt.

När jag for mot stan så tog jag några kort och se här vilka fina färger det är nu ute då det är höst, härlig årstid verkligen. Det är ju ännu finare då det är både röda och gula färger förstås, men jag gillade det här trädet och det liksom skimrade i solen vilket ju inte syns med min lilla kamera.


När jag kom hem vart det en lugn skön kväll och när nattpersonalen kom för att hjälpa mig i säng var jag så himla trött så jag förstod inte hur jag kunde vara så trött.
Men alla mina "promenader" och all luft jag får är nog boven i dramat tror jag, men då får jag gärna vara lite extra trött då, för jag gillar ju att vara ute och få luft.

När jag och Gert och Maria var på loppis för flera veckor sedan köpte vi beslag till våran skänk som vi har i vardagsrummet.
Det satt nya blanka i guld förut som jag verkligen inte gillade så vi köpte gamla lite "fula" som Gert satt dit men som jag inte visat för er.
Nu är det ju lite udda att ha olika beslag på en sån fin skänk men smaken är ju som baken och jag är jättenöjd och tycker att det blev jättebra och fint.
Vi får se vad ni tycker?:)





Ja som ni ser så är inte någon den andra lik haha:) eller jo visst är dom lite lika, men dom är ju verkligen olika då man ser dom bredvid varandra.
Jag tror inte att någon som kommer hem till mig ens skulle tänka på det faktiskt, men jag gillar det och tycker att det blev så himla fint,  och särskilt om man jämför med dom som satt fån början som var alldeles för guldiga för mig.

Igår fick jag brev från försäkringskassan att jag blev beviljad pengar så att dom i Hedemora kan fixa en ny bil och göra om den till mig.
Bilen får jag ju själv betala men att fixa den så den passar mig får Hedemora anpassning göra och försäkringskassan betalar det som behöver fixas!
Det tog lång tid att få besked men det ska jag inte gnälla på alls nu.

Jag är så glad att få veta att jag kan få byta bil så jag kan ta mig i och ur på ett enkelt sätt.
Jag ska ringa Hedemora och Roger nu då jag skrivit klart så vi kan planera ihop hur vi ska göra.
Härligt att få byta bil för våran Ford kan jag inte ens ta mig i så det känns ju rätt tokigt att ha den kvar :) I och för sig hade jag ju kunnat drömma och hoppats på att jag någon gång skulle kunna ta mig i och ur och köra den själv, men jag måste ju vara realistisk och leva så som jag lever idag nu och på riktigt. Och som det är nu så finns det ju inte en chans för mig att kunna ta mig i och ur och inte skulle jag tordas köra med handen heller då den ju inte fungerar som den ska.

Nej jag får vara glad och nöjd med att jag kan ta mig i och ur lätt och kunna följa med helt enkelt.
Det är jag faktiskt också men jag skulle så gärna vilja kunna hjälpa till att hämta och skjutsa barnen då dom behöver skjuts så det inte bara blir Gert som ska åka jämt.

Men jag kommer att vara glad att ta mig i och ur enkelt och livet kommer att bli så mycket enklare om jag har en egen bil så jag slipper ta färdtjänst då dom andra ska någonstans och jag inte kommer i bilen.
Härligt och superbra beslut förstås och det känns kanon.

När jag väl får en ny bil så ska ni få se alla funktioner det finns och hur lätt jag tar mig i och ur.

Jag hoppas alla får en superfin dag idag fast det kanske är lite tråkigt väder.
Klä på er mycket och ge er ut ändå i höstluften tycker jag:)

Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar