lördag 28 september 2013

Idag blir en riktig fixardag :)


Hej och god förmiddag på er!

Idag ser det lite regnigt ut ute, så jag får se om jag har lust att ge mig ut ändå kanske frampå dagen. Förresten så hinner det ju bli finare väder tills dess och då är det isåfall iallafall givet att jag vill åka ut lite.
Nu har jag ju massor jag vill fixa med inne också så det gör egentligen inget om det blir en mest innedag idag.
Gert ska få äran att hjälpa mig med lite av varje.
Igår då jag fått hjälp att klä mig ordentligt och på med regncapen så kom inte Piyawan och Julianne iväg som dom skulle härifrån,  för deras bil vägrade att starta.
Dom har ju en sån dom ska blåsa igång, men den vägrade och ville inte starta haha:)
Det är tydligen något vajsing med just den, så det tog lite tid innan den till slut ville vara schysst och starta.


Som ni ser var jag fullt påklädd haha:)
Jag var ute hela dagen och jag for först till apoteket på sjukhuset,  och efter det åkte jag upp till Coop på Lyviken för att köpa oss varsin bakelse :)



Ja ni förstår att jag faktiskt åker rullstol en timme extra bara för att få köpa deras goda bakelser.
Jag borde nästan vara med i deras  reklam faktiskt, då jag ju verkligen gillar dom på riktigt.


När jag åkte längs med Väsman (sjön) blåste det jättemycket så då fick jag ta på mig mössan, men jag hade haft en bilpåse med godis där i under tiden jag åkte haha :) så jag fick lov att slänga ur alla lösa bilar som låg däri innan jag satte den på mig.


Jag tänkte att fåglarna säkert gillar lite godis haha :)

Innan jag skulle köpa bakelserna så åkte jag in för att kolla på blommor där och jag hittade några jag ville köpa och stoppade dom i korgen.
Jag ville köpa två som var ändå nere nästan på golvet som jag inte nådde hur jag än gjorde,  så jag väntade på att någon skulle kunna hjälpa mig.
Just då kom Anders, jag kallar honom kommun Anders då jag ju har många som heter Anders som hjälpt mig med saker här hemma sedan jag blev sjuk.
Kommun Anders fick hjälpa mig att välja ut två blommor, och det blir kanon och det kommer att bli fint här hemma.
En sak som Gert ska få hjälpa mig med idag är att plantera om alla blommor haha:)
Jag gillar inte att dom har för lite jord och säkert inte så bra jord heller, så nu ska dom få sig lite nytt.
Jag som jobbat på granngården blev ju lite arbetsskadad,  så jag vill ju ge dom det bästa haha :)

När jag packat ihop alla blommor,  och köpt bakelser så skulle jag fara hemåt och då kom en bil som stannade, och det var Helena och Johanna som var på väg mot Gonäs och Blötberget.
Dom är så himla himla gulliga så det är inte klokt, och roliga framför allt haha.
Dom tog alla mina blommor med sig för dom skulle ju komma till mig ändå lite senare och hjälpa mig, så det blev ingen packning i mitt knä alls på väg hem.

Det gick jättebra allt igår och jag skulle egentligen följt med Gert på hockey i ishallen på kvällen, men jag fick inse mina begränsningar och vara hemma.
Jag kände att jag inte orkade sitta flera timmar till i rullstolen.
Om jag varit lite friskare skulle det nog inte kännas lika drygt alls för då skulle jag ju kunna ändra ett ben lite då och då, men som det är nu så sitter jag exakt som jag satt mig och kan inte röra en fena liksom.
Nej det blir drygt med allt för många timmar exakt lika och jag kan nästan få lite panik över det.
Melina och Oscar följde med honom och efter att han skjutsat dom till Gräsberg så kom han hem en sväng, för sen skulle han hämta Marielle hos Sara :)


Gert tände lite ljus, eller faktiskt många överallt då han ju vet att jag älskar massa ljus och det blir så himla mysigt när man har ljus på lite överallt.
Jag fick ha en mysig kväll framför idol och med massa ljus överallt, härligt och lugnt och skönt.
Jag hade nog faktiskt inte orkat med ishallen efter min långa utedag jag.

Några bakelser blev inte uppätna igår som tur var nu idag känner jag haha, så då kan vi njuta av dom idag istället och det gillas må ni tro.
Jag har ju någon dille på prinsessbakelser jag,  och Gert gillar inte den sorten alls så han ska få veckans bakelse med hallongrädde och vaniljkräm och ja den lät jättegod.
Jag hade lust att köpa en sån till mig med men det går inte vet jag ju.
Jag kommer då att vara besviken och ändå längta efter en prinsess sort, så jag valde som vanligt den till mig.
Jag ska ta kort på Gerts sen då han tar ut den från kylen så får vi se vad han gillar den :) Spännande!
Ja som sagt så ska jag och vi greja lite här hemma idag och det är så roligt att få till det som man vill.

Jag mailade med en tjej på blocket igår om rostiga gamla gärna hemsmidda spikar jag vill ha till min bräda som Gert ska få spika upp där jag ska ha mina fina kaffe koppar på och jag hoppas hon hittar på några som passar så att jag kan köpa dom av henne så det blir klart med det som jag funderat på ett bra tag nu.

Mina fina härliga kaffekoppar :)

Jag vill ju att det ska bli som i mitt huvud, alltså som bilden i huvudet jag har så jag håller tummarna för det.
På tal om bilder i huvudet, jag har en förmåga ja jag tänker kalla det så faktiskt, lika som min pappa hade,  men inte riktigt lika för jag tror att jag hade en annan slags förmåga och vi såg lite olika.

Jag ser oftast direkt jag kommer in i ett rum hur det skulle kunna bli om man gjorde si eller så.
Det är inte så att om jag kommer hem till någon sitter och funderar på det alls, men om jag får frågan eller om jag som i det här huset vi köpte eller andra hus jag bott i så får jag bilder hela tiden hur det skulle kunna se ut.
Bilder på ganska klara rum, alltså med färger och saker och ja allting klart däri.

Lite konstigt var det då jag var yngre och insåg att jag hade det i mig och då jag började på Golvfirman för länge sedan fick jag ju verkligen utlopp för den "gåvan" jag hade fått.

Ibland var det inte bara fördelar med det för mina stackars kunder haha,  dom kunde få så mycket olika förslag av mig så det blev för jobbigt att ta in tror jag.
Men förslag kan jag lova att dom fick, men dom fick ju själva bestämma vad dom tyckte förstås.

När det gäller här hos mig har jag nog faktiskt alltid fått komma med ideér och alltid så har dom faktiskt gillats, Gert vet att han kan säga nej eller undra hur och så och ibland har han väl varit lite skeptisk till saker, men det har han inte behövt egentligen:)
Nu i det här huset vi bor i nu har inte så stora saker hänt, men i vårat förra hus, då vi skulle bygga ut och fixa en massa då var det mycket tankar och funderingar fram och tillbaka.
Jag ställde mig ofta långt ifrån huset för att få bilder av hur det skulle bli då det blev som vi tänkt.

Det är nästan det roligaste jag vet egentligen, att få fixa och göra fint och bygga och hålla på :), men nu då jag inte kan göra själv har jag fått lov att släppa det och bara vara istället.

Det mesta i inredning och byggnationer har med sunt förnuft att göra och så självklart fantasi och glöd för att göra det så bra det går.
Jag får ofta för mycket idéer och det är inte alltid lätt då att veta hur man vill haha:)
Men det är ju ett angenämt problem egentligen förstås det, för många har ju svårt att få ideér alls och då blir det stiltje istället och dom gör inget.
Hur man än är så är man väl aldrig riktigt nöjd, men man får göra så gott man kan och så mycket man orkar, så blir det bra till slut är jag säker på.

Jag ska sluta skriva nu för idag då jag tror att Gert vaknar snart så vi kan umgås och fixa lite tillsammans.
Jag hoppas alla får en fin dag idag.

kram kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar